• 1
  • 2
2011-02-02, 06:52
Medlem
shanecarruths avatar
Hur kan en människa frivilligt sätta på sig en av dessa hemska ting? Upplys mig gärna! Helst av allt skulle jag vilja höra från en av de skyldiga till detta vedervärdiga brott mot shanecarruths modelag.
Citera
2011-02-02, 07:11
Medlem
Bara för att kunna svara bättre på din fråga:

Pratar vi om de overaller som gymnasieeleverna i vissa skolor har på sig på vårterminen i 3:an, eller pratar vi om overallerna som studenter på diverse högskolor har på sig?
Citera
2011-02-02, 08:39
Medlem
Orsaken är inte att det ska vara snyggt utan praktiskt och plojigt. Om du sätter din fot på en högskola kommer du inse att det förtärs en hel del alkohol i samband med nyttjandet av overallerna och man uppför sig i allmänhet lite som grisar.

Du sätter inte på dig en frack om du ska måla huset osv.
Citera
2011-02-02, 09:19
Medlem
Trinnits avatar
Ja, fyfan. När man pluggade var det ju vissa som mer eller mindre levde i sin overall.
Jag förstår att man som nybliven student i 18/19-års åldern kan tycka att det är lite småkul att dra på sig en overall till novischfesterna någon gång i början, men de flesta ser ju fula som stryk ut i dem, och det är rejäl töntvarning om man inte lämnar dem bakom sig efter insparken.

Om man har så stora problem med att supa att man spiller på kläderna eller spyr ner sig så att man behöver en overall som skydd bör man nog vända hem till mamma igen.
Citera
2011-02-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Om man har så stora problem med att supa att man spiller på kläderna eller spyr ner sig så att man behöver en overall som skydd bör man nog vända hem till mamma igen.

Ska du tävla i att hälla i dig öl så kommer du oundvikligen spilla.
Citera
2011-02-02, 12:39
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Ska du tävla i att hälla i dig öl så kommer du oundvikligen spilla.
Vilket man inte ska. Håller med om att det får vara under insparken, men efter den så skola overallen tas av. Av någon anledning är det ofta teknikstudenterna som fortfarande bär denna styggelse till plagg, varför vet jag inte.
Citera
2011-02-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
Vilket man inte ska. Håller med om att det får vara under insparken, men efter den så skola overallen tas av. Av någon anledning är det ofta teknikstudenterna som fortfarande bär denna styggelse till plagg, varför vet jag inte.
Du menar att man inte skulle hälla i sig öl på ölhävningen?
Citera
2011-02-02, 13:06
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Du menar att man inte skulle hälla i sig öl på ölhävningen?
Ja, man ska inte delta i sådana oeleganta tävlingar.
Citera
2011-02-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chopinowski
Ja, man ska inte delta i sådana oeleganta tävlingar.
Var ju bara nån muslim o nån livets ord-nykterist som inte var med på nollningen på min högskola och dessutom var dom nog rätt utanför
Citera
2011-02-02, 13:11
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanecarruth
Hur kan en människa frivilligt sätta på sig en av dessa hemska ting? Upplys mig gärna! Helst av allt skulle jag vilja höra från en av de skyldiga till detta vedervärdiga brott mot shanecarruths modelag.
Shit vad jag får bilden av dig som en ensam, bitter översittare som har jävliga problem med att ha roligt med andra människor, och som tar ut denna bitterhet över de som har roligt. Tror du de som har på sig ouverall har det för att det är snyggt? Ouverallen är en social kod under nollningen på flera högskolor, och är också ganska praktisk då allt från gyttjebrottning till ölhävartävlingar till allmänt supande utövas. Ouverallen är ett verktyg för att främja sammanhållningen under den första högskoletiden.

Jag kan hålla med om att det är lite tragiskt att ha det under termin när man är 25 bast, men vägrar du bära ouverall pågrund av att du känner dig ful i den, kan jag bara tycka synd om dig.
Citera
2011-02-02, 16:05
Medlem
anachronismoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shanecarruth

Det är en del av degenereringen av den högre utbildningen. Overallens ursprung är B-fracken, d.v.s. en sliten frack att festa i, eftersom det, när det begav sig, var otänkbart att festa i annat än frack. På sjuttiotalet, efter sextiotalets radikalisering, blev de lägre klassernas närvaro vid de högre lärosätena permanent och man tog helt enkelt med sig sina egna traditionella plagg; arbetsoverallen, att festa i.

Notera väl att sattyget till "tradition" har ursprung i de nyare universiteten KTH och Linköping och nästintill endast återfinns bland teknologer. I Sverige symboliserades den sociala rörligheten med att arbetarens son kunde studera till ingenjör, varför teknologerna var de första att degenereras.
Citera
2011-02-03, 00:13
Medlem
shanecarruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trappan89
Bara för att kunna svara bättre på din fråga:

Pratar vi om de overaller som gymnasieeleverna i vissa skolor har på sig på vårterminen i 3:an, eller pratar vi om overallerna som studenter på diverse högskolor har på sig?

universitetsstudenter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in