2011-02-02, 00:58
Medlem
var är straffet om polisen tar mig när jag skjuter med min .22lr in i en fet jordvall på min tomt? jordvallen är alltså cirka 3 meter hög och 10 meter tjock men det kanske inte spelar någon roll i sverige?
Citera
2011-02-02, 01:08
Bannlyst
Varför skulle de ta dig?
Om du bor mitt inne i stan är det ju en sak, då lär de ta dig. Men om du bor längre ifrån samhället, då är inte chansen lika stor. Så länge du har ett giltigt cert bara så ska det nog gå fint.
Ligger jordvallen nära ett hus? Isf kan de arrestera dig för mordförsök, eftersom pipan kan vara riktad mot ett hus, fast genom vallen.
Citera
2011-02-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Varför skulle de ta dig?
Om du bor mitt inne i stan är det ju en sak, då lär de ta dig. Men om du bor längre ifrån samhället, då är inte chansen lika stor. Så länge du har ett giltigt cert bara så ska det nog gå fint.
Ligger jordvallen nära ett hus? Isf kan de arrestera dig för mordförsök, eftersom pipan kan vara riktad mot ett hus, fast genom vallen.

Bor ute på landet i en by. Har 5 grannar brevid mig på rad. Jordvallen är mot en skog. Inget hus är mot skjutriktningen.
Citera
2011-02-02, 01:16
Bannlyst
Då ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna skjuta. Det enda som skulle kunna hända är att grannarna anmäler dig för störande av den allmänna ordningen, dvs att de inte gillar när du skjuter.
Citera
2011-02-02, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Då ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna skjuta. Det enda som skulle kunna hända är att grannarna anmäler dig för störande av den allmänna ordningen, dvs att de inte gillar när du skjuter.

Ok, tack för svar.
Citera
2011-02-02, 02:15
Bannlyst
Jag vet en snubbe som sköt med sin 22:a inomhus och menade att det var helt legalt och okej.

Själv hade jag inte fått för mig nån sådan ide. Kan ju bli rekyler o allt möjligt. Stinker ju krut med.
Citera
2011-02-02, 08:34
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nock
Bor ute på landet i en by. Har 5 grannar brevid mig på rad. Jordvallen är mot en skog. Inget hus är mot skjutriktningen.

Allt hänger på om din by har en detaljplan (tidigare stadsplanering)
Citera
2011-02-02, 09:25
Medlem
slugs-Ps avatar
Om det inte är ett detaljplanerat område och om du har licens på bössan så är det inga problem.

Då kan ingen säga ett skit.
Citera
2011-02-02, 10:01
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Då kan ingen säga ett skit.

Jo om du skjuter mer än 5000 skott/ år. Då måste du ha tillstånd för skjutbana.
Citera
2011-02-02, 11:50
Medlem
varför spelar det roll om det är detaljplanerat, jag skjuter ju ändå på min tomt och kulan lämnar inte tomtgränsen? min by är inte detaljplanerad såvitt jag vet. blir att skjuta och se vad som händer.
Citera
2011-02-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nock
varför spelar det roll om det är detaljplanerat, jag skjuter ju ändå på min tomt och kulan lämnar inte tomtgränsen? min by är inte detaljplanerad såvitt jag vet. blir att skjuta och se vad som händer.

På egen mark eller med markägarens tillstånd UTANFÖR detaljplanerat område är det fritt fram. Man får däremot inte anlägga en "fast" skjutbana.

Kolla innan du skjuter låter smartare än bara ösa på! Det kan bli dyrbart..

.
Citera
2011-02-06, 13:57
Medlem
Drumsticks avatar
Antagligen inget alls.

Har du licens för vapnet så tvivlar jag på att de skulle göra någonting såvida du inte använder det på ett hotfullt eller provocerande sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in