Citat:
Ursprungligen postat av M2k
- Har du ett skriftligt anställningsavtal, innehållande uppgifter om lönevillkor, avtalsområde etc?
Nej, det var ju inte alls tänkt att jag skulle jobba så mycket som jag gjorde. Jag tänkte vara lite bussig och ställa upp för min kompis som jobbar där, då de hade för lite personal.
Citat:
- Underlag som visar hur mycket du arbetat, alt någon/några som kan styrka detta?
Jo, det är ju en hel del där som kan intyga att jag har jobbat, inklusive en annan av delägarna. Största problemet är väl att tidigare nämnda kompis just blivit barchef och inte vill stöta sig med ägarna. Han är lite av en amöba.
Citat:
Att agera tidsmässigt långt i efterhand ej så bra, man skall driva saker i så nära anslutning till händelsen som möjligt.
Jag sa till redan när jag fick första lönen, som var för endast en dag. Sedan dess har de bytt barchef fyra gånger och jag har varit där och lämnat lappar med personuppgifter och tider till dem alla. Tyvärr är ju krogbranschen full av alkoholiserade pundare som inte gör ett smack om det inte finns pengar att tjäna eller koks att sniffa.
Citat:
Arbetsgivaren måste inom 10 dagar efter emottaget lönekrav bemöta äskandet, annars vinner klagandens tolkning laga kraft.
Vad räknas som bemötande då? Det enda jag fick höra från ägaren (delägare egentligen) var att han tyckte att jag skulle visa upp stämpelkort för den tid jag jobbat. Han var väl medveten om hur omöjligt detta är, då dessa samlades in av honom för ett halvår sedan.
Citat:
Förmodligen en tung resa...
Jo, men man blir ju så illa tvungen. Det här är ju en principsak så det skriker om det. Jag jobbar inte gratis, så enkelt är det.
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Hör definitivt av dig facket, även om du inte är medlem.
OK, ringer imorrn då.
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
vet du om det finns ett kollektivavtal finns mellan arbetsgivaren och facket?
Nej, det vet jag inte. Vad blir skillnaden för mig om det finns respektive saknas?