• 1
  • 2
2004-08-20, 02:47
Medlem
PappaBoegs avatar
När ens arbetsgivare inte har lust att betala ut lönen, är det facket som gäller? Jag hoppas innerligt att det finns någon instans som faktiskt vet vad de håller på med.
Citera
2004-08-20, 02:58
Medlem
Tills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaBoeg
När ens arbetsgivare inte har lust att betala ut lönen, är det facket som gäller? Jag hoppas innerligt att det finns någon instans som faktiskt vet vad de håller på med.

Facket kan hjälpa dig. Varför får du inga stålar?
Citera
2004-08-20, 07:14
Medlem
Lassemans avatar
Facket hjälper sig bara om du är medlem i facket. Om du inte är det, ring och kolla ändå.
Citera
2004-08-20, 08:49
Awaiting Email Confirmation
shaolinmasters avatar
då hyr man en torped o bankar in skallen på han!

om fanskapet inte betalar!
Citera
2004-08-20, 09:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaolinmaster
om fanskapet inte betalar!

Han fick ju inte ut sin lön - hur skall han ha råd med det?

Seriöst - så omogna och onödiga svar hjälper inte någon.

PappaBoeg:
Är det ett sommarjobb, extraknäck eller en fast anställning?
Är du medlem i facket?
Har du något kontrakt?
Är det ett litet företag?
Har företaget ekonomiska problem?
Har du personliga problem med arbetsgivaren?
Citera
2004-08-20, 13:17
Medlem
mrtwinlabs avatar
Citat:

Allvarligt, "inte har lust…" eller menar du att han vägra att betala ut.
Oavsett, det är ju kriminellt och kan åtalas, förutsatt att du har en vit
anställningsform…? Eller?
Citera
2004-08-20, 17:14
Medlem
PappaBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Är det ett sommarjobb, extraknäck eller en fast anställning?

Jag jobbade extra sammanlagt 14 dagar.

Citat:
Är du medlem i facket?

Nej, HRF är inte mycket att hänga i julgran.

Citat:
Har du något kontrakt?

Ja, men eftersom det bara var extra så står det inget om hur många timmar jag har jobbat eller är garanterad/månad. Det är typ bara min personuppgifter och lite dravel om företaget på pappret.

Citat:
Är det ett litet företag?

Nej, delägaren jag pratade med, som inte vill betala ut lön, drog en lång harang om att han har ansvar för 250 anställda. Moderföretaget, eller vad man ska kalla det, äger minst tre krogar jag känner till i Stockholm.

Citat:
Har företaget ekonomiska problem?

Det tvivlar jag på.

Citat:
Har du personliga problem med arbetsgivaren?

Nej, den här killen har jag bara pratat med en gång tidigare, och det var ett halvår sedan. Jag tvivlar på att han ens kommer ihåg mig. De närmare cheferna jag har jobbat med har jag inte haft några problem med heller.

Tilll saken hör också att de här passen jobbade jag i januari/december. Jag har pratat med barcheferna där och de har gång på gång sagt att de ska göra något åt min outbetalda lön, sedan har de fått sparken för att de är idioter. Det var först den här veckan jag fick tag på en riktig chef, så att säga. Riktigt otrevlig var han, la på i örat på mig.
Citera
2004-08-21, 17:41
Medlem
Citat:
Jag jobbade extra sammanlagt 14 dagar.

Nej, HRF är inte mycket att hänga i julgran.

Ja, men eftersom det bara var extra så står det inget om hur många timmar jag har jobbat eller är garanterad/månad. Det är typ bara min personuppgifter och lite dravel om företaget på pappret.

Nej, delägaren jag pratade med, som inte vill betala ut lön, drog en lång harang om att han har ansvar för 250 anställda. Moderföretaget, eller vad man ska kalla det, äger minst tre krogar jag känner till i Stockholm.

Det tvivlar jag på.

Nej, den här killen har jag bara pratat med en gång tidigare, och det var ett halvår sedan. Jag tvivlar på att han ens kommer ihåg mig. De närmare cheferna jag har jobbat med har jag inte haft några problem med heller.

Tilll saken hör också att de här passen jobbade jag i januari/december. Jag har pratat med barcheferna där och de har gång på gång sagt att de ska göra något åt min outbetalda lön, sedan har de fått sparken för att de är idioter. Det var först den här veckan jag fick tag på en riktig chef, så att säga. Riktigt otrevlig var han, la på i örat på mig.

Kontakta skattemyndigheten o kolla om företaget har F-skattesedel. Om inte, kan du ju alltid anmäla dom, men för vad? Stockholms krogdjungel är komplicerad och du får nog räkna med att inte få ut dina pengar. Skyll dej själv om du inte kollar upp vem du arbetar för. Facken kan inte göra nånting, dom har fullt upp med att se till att ombudsmännen får ut sitt, så är det bara.
Citera
2004-08-21, 22:39
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:

Hmmm, det är inte Baldakinenrestaurangerna ?

/#LOUDmouth#
Citera
2004-08-22, 07:21
Medlem
PappaBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Hmmm, det är inte Baldakinenrestaurangerna ?

Det tror jag inte, vet inte ens vad det är. Vi snackar Östermalm här.
Citera
2004-08-22, 08:02
Medlem
M2ks avatar
- Har du ett skriftligt anställningsavtal, innehållande uppgifter om lönevillkor, avtalsområde etc?
- Underlag som visar hur mycket du arbetat, alt någon/några som kan styrka detta?

Att agera tidsmässigt långt i efterhand ej så bra, man skall driva saker i så nära anslutning till händelsen som möjligt.

En fördel, om man själv eller helst genom fackligt/juridiskt ombud driver en löetvist, är tolkningsföreträdet. Arbetsgivaren måste inom 10 dagar efter emottaget lönekrav bemöta äskandet, annars vinner klagandens tolkning laga kraft. Förutsatt att Ag agerar inom rätt tid, så vidtar sedvanligt prövning, dvs att sakligt pröva framlagd bevisning i ärendet.

Förmodligen en tung resa, dels med tanke på branschen, tidsutdräkten sedan det inträffade, samt att det rör sig om en mycket begränsad tidsperiod (='mindre belopp').
Citera
2004-08-22, 10:37
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Facket hjälper sig bara om du är medlem i facket. Om du inte är det, ring och kolla ändå.

Hör definitivt av dig facket, även om du inte är medlem. Jag hamnade i en situation med en trilsk arbetsköpare och var korkat nog inte medlem. Men jag satte mig in i det hela, ringde upp facket och sa som det var, att jag inte var medlem och att jag kände till att man ju egentligen måste ha varit medlem i tre månader eller vad det är, men de var otroligt justa och bistod mig i alla fall med excellent juridisk hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in