2011-02-02, 00:01
Medlem
Millees avatar
Tjena kamrater!

Jag har en laboration där man ska använda sig av bitvisa operationer för att konstruera en funktion. Om vi bortser ifrån problemet med att konstruera dessa funktioner (jag har ingeeeeeeeeeeeeeeen aning hur man ska tänka, jag kan trots allt alla operationer men fattar inte hur folk tänker. Testar man sig fram?) så har jag problem med SSH. Labben går ut på att editera en fil som heter bits.c (har lärt mig från flashback att man kan använda sig av nano bits.c, Tack!) och sedan utför man make och för att testa om man fått poäng för funktionen så skriver man ./btest och då utför den ett par tester och berättar om vilka tester som lyckats och vilka som inte lyckats. Nu är det nämligen så att hela skiten visas inte utan när man gör detta ./btest så testar den allt men fönstret visar bara en del.

Print Screen:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/_nada.png

Hur gör man för att ALLT man skrivit sedan man öppnade PuTTY (för min del) och inte får en limiterad version?

Tack på förhand!
Citera
2011-02-02, 00:07
Medlem
Om programmet skriver ut för mycket skit så kan du spara allt i en fil och öppna filen:

./btest > tempfil
nano tempfil

alt.

./btest | less

alt.

etc...
Citera
2011-02-02, 00:12
Medlem
Millees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Om programmet skriver ut för mycket skit så kan du spara allt i en fil och öppna filen:

./btest > tempfil
nano tempfil

alt.

./btest | less

alt.

etc...

Jag fick exakt dessa tips. Problemet är att gör man nano tempfil så går det inte att scrolla upp och ned. Blir en jävla massa ctrl-v (next page).. ./btest | less är så måste man hålla in enter hela tiden alternativt shift-g men då hoppar den ju över alla "tester" så jag får ju inte se hur många poäng jag fått på de uppgifter som kommer efter shift-g...

Ska det vara så jobbigt att ha windows? Funderar på att kasta ut datorn genom fönstret!
Citera
2011-02-02, 03:13
Medlem
"men fönstret visar bara en del"
Menar du att du endast kan se slutet på outputen?

Du skulle kunna testa att använda putty som ssh klient http://www.chiark.greenend.org.uk/~s.../download.html
Starta putty.
Tryck på Window och skriv 999999999 under "Lines of scrollback" tryck sedan på Session, fyll i "host name" och tryck på open.
Citera
2011-02-02, 04:12
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krister90
Du skulle kunna testa att använda putty som ssh klient
Inte nog med att han skrev i trådstarten att han använder putty, utan det syns även i screenshoten...

Hur som helst, varför vill du läsa flera tusen rader som verkar vara ungefär samma sak? Lär dig lite grep för att filtrera bort det du inte vill ha (grep -v gör att du kan ta bort saker), och sedan fokusera på ett fel i taget. Om du har skapat en fil från programmet kan du även skriva "head fil.txt" eller "tail fil.txt" och då borde du se de första respektive sista 10 raderna av filen, de lär vara de mest relevanta.

Igen: Totalt meningslöst att läsa alla fel. Fixa ett i taget.
Citera
2011-02-02, 10:22
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millee
Jag fick exakt dessa tips. Problemet är att gör man nano tempfil så går det inte att scrolla upp och ned. Blir en jävla massa ctrl-v (next page).. ./btest | less är så måste man hålla in enter hela tiden alternativt shift-g men då hoppar den ju över alla "tester" så jag får ju inte se hur många poäng jag fått på de uppgifter som kommer efter shift-g...

Ska det vara så jobbigt att ha windows? Funderar på att kasta ut datorn genom fönstret!
Du har två fina tangenter på ditt tangentbord, pageup och pagedown. Funkar både i less och nano.
Citera
2011-02-02, 11:26
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Som sagt, lär dig använda grep så du kan fånga upp det som är relevant bland all den skit som ditt program skriver ut. Här är en fin guide om du inte orkar läsa man pages. http://www.cyberciti.biz/faq/howto-u...in-linux-unix/

Sen så får jag en känsla av att du inte riktigt vet vad du gör.

./ innebär att du kör ditt kompilerade program (som att dubbelklicka på en .bat eller .exe)

> innebär att du skickar din output från programmet till i ditt fall filen tempfil. Den filen kan du ladda hem från servern om du vill och kolla i den med valfritt program. Med WinSCP kan du ansluta via SSH/SCP men få ett gränssnitt som ser ut som ett FTP-program.

| är pipe och innebär att du skickar din output till ett annat program. Förslagsvis grep i detta fallet
Citera
2011-02-03, 19:45
Medlem
Coola.Sebbes avatar
Några saker du kan göra (vilket många andra också sagt tidigare):

a. Använda vi/vim efter du har dumpat output:n (otroligt simpel texteditor).
b. Dumpa outputen och sedan göra ett enkelt shell skript som använder sig av cat & grep.
c. Använda head / tail ifall du vill enbart få första / sista delen av outputen.
d. Testa trixa med kommandot sed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in