• 1
  • 2
2011-02-01, 23:06
Bannlyst
Vi är den smartaste varelsen på denna jord men även den dummaste. Allt vi gör är att förstöra för våra efterkommande när vi förstör jorden med alla möjliga saker. människan är nr ett den dummaste varelsen på denna planet. det skulle vara bättre för jorden och djuren om vi inte fanns. Vi är som ett virus. Dödar allt i vår väg och giriga som fan. Pengar och makt kommer alltig gälla och så länge det är så är vi rökta. Lite funderingar och fakta jag har.
Senast redigerad av Djungelvraaael 2011-02-01 kl. 23:36.
Citera
2011-02-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelvraaael
Vi är den smartaste varelsen på denna jord men även den dummaste. Allt vi gör är att förstöra för våra efterkommande när vi förstör jorden med alla möjliga saker. människan är nr ett den dummaste varelsen på denna planet. det skulle vara bättre för jorden och djuren om vi inte fanns. Vi är som ett virus. Dödar allt i vår väg och giriga som fan. Omger och makt kommer alltig gälla och så länge det är så är vi rökta. Lite funderingar och fakta jag har.
Det finns väl ett par promille smarta människor, resten är på ungefär samma nivå som djuren enligt mig..
Citera
2011-02-01, 23:13
Medlem
Fris avatar
Vi förstör inte för våra efterkommande, tvärtom skapar vi fantastiskt välstånd. Du har förvirrats av en ondskefull politisk propagandamyt som skuldbelägger skapande. miljön blir allt renare och allt färre djurarter hotas av utrotning. Vi har 6 000 000 000 000 000 000 000 ton naturresurser under våra fötter. naturresurer finns i oändlig mngd, och de är termodynamiskt oförstörbara. Ekonomisk och teknisk utveckling gör att vi kan använda samma mängd naturresurs allt mer effektivt. Nyttan av t.ex. koppar har miljardfaldigats det senaste seklet, jämför t.ex. CPU med bestick, för att inse hur några gram koppar kan användas otroligt många gånger effektivare, tack vare vår exponentiella ekonomiska tillväxt! (En ekonomisk tillväxt som f.ö. aldrig kommer att sluta, utan fortsätta exponentiellt mot oändligheten i evighet).
Citera
2011-02-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vi förstör inte för våra efterkommande, tvärtom skapar vi fantastiskt välstånd. Du har förvirrats av en ondskefull politisk propagandamyt som skuldbelägger skapande. miljön blir allt renare och allt färre djurarter hotas av utrotning. Vi har 6 000 000 000 000 000 000 000 ton naturresurser under våra fötter. naturresurer finns i oändlig mngd, och de är termodynamiskt oförstörbara. Ekonomisk och teknisk utveckling gör att vi kan använda samma mängd naturresurs allt mer effektivt. Nyttan av t.ex. koppar har miljardfaldigats det senaste seklet, jämför t.ex. CPU med bestick, för att inse hur några gram koppar kan användas otroligt många gånger effektivare, tack vare vår exponentiella ekonomiska tillväxt! (En ekonomisk tillväxt som f.ö. aldrig kommer att sluta, utan fortsätta exponentiellt mot oändligheten i evighet).

Tappad som liten eller nyligen slagit i huvudet?
Citera
2011-02-01, 23:21
Medlem
PizzaBoys avatar
Jag tror pengar är en av de största bidragande faktorerna till att vi nu är dessa egoistiska bestarna vi är idag. Människan har inte alltid haft ett ego som hon har idag, men ända sedan vi började "äga" saker och ting, vilket vi egnetligen inte gör då precis allt tillhör naturen och jorden, så har vi där efter utvecklat den här föreställningen om att mitt är mitt och ditt är ditt. Rör inte.

Det finns en teori kring detta som jag inte minns namnet på, men jag tror definitv att den är inne på rätt spår.
Enligt teorin föddes egot när männen slutade ha flera fruar och kvinnor flera män. Alltså när mannen helt plötsligt hade sin kvinna och kvinnan sin man. Ur det tänket föddes alltså då även "det här är min yxa", osv. Något sådant.

Jag säger inte att vi inte skall äga saker och ting, men det är väl ur det vi blivit som vi blivit.

Jag tycker det skall bli intressant att se vad som händer när oljan tar slut. Då får vi verkligen oss en fet spark i baken, av oss själva. Först då kanske vi börjar bete oss som intelligenta igen när vi får börja från ruta 1, liksom.
Citera
2011-02-01, 23:24
Medlem
kungkonkurss avatar
Citat:

Snälla källa! Är inte emot det utan vill gärna läsa mer om det för trött på allt jävla miljösnack! :P
Citera
2011-02-01, 23:55
Medlem
Hur många andra arter tror du skulle bry sig om andra än sina närmsta i familj eller grupp om de plötsligt begåvades med vår intelligens? Vi är bara ett djur som andra, men vi har en otrolig förmåga att känna empati och att föreställa oss situationer vi ännu inte upplevt. Jag tror att vi kommer att fortsätta skapa många problem, men lösa än fler.

Jag tycker att det är fantastiskt att en art bryr sig om för dem helt okända medlemmar av arten, bryr sig om andra arter och t o m lyckas samarbeta över hela jorden så att vi faktiskt når överrenskommelser som kan förbättra miljö, förhindra krig, förbättra männsikors levnadsvillkor, hindra artutrotning o s v.

Vårt största problem är dock att vi inte ser oss som en art som andra, men det är en annan historia.
Senast redigerad av Cykel-Ingemar 2011-02-02 kl. 00:31.
Citera
2011-02-02, 00:13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkonkurs
Snälla källa! Är inte emot det utan vill gärna läsa mer om det för trött på allt jävla miljösnack! :P
Googla Ludwig von Mises. Han gjorde för 100 år sen stora genombrott i förståelsen för vad ekonomi är för någonting, innan fascisterna och marxisterna gjorde Keynes till sin idol med sina lögner om att välstånd skapas genom att pengar trycks, genom att fönster krossas, gropar grävs och fylls igen, och genom att räntan med statsvåld sätts till 0%.

Mises magnus opus heter "Human Action", som en liten hint till vad ekonomi är för någonting.
"Miljö" betyder väl bara "det som finns runtomkring oss" (fast franskans "au milieu" tvärtom betyder det som finns i centrum). Det är alltså inte ett användbart begrepp. Allt är miljö. Men de som använder icke-begreppet "miljö", brukar ljuga om ekonomi. Och det är väl det som hela deras förvirring är till för att dölja.

Om du vill ha "källa" på att naturresurserna är oändliga och oförstörbara och ekonomin kommer att växa exponentiellt till oändligheten i evighet, så får jag hänvisa till rådande konsensus inom kosmologin.
Citera
2011-02-02, 00:38
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Vi tror att att vi är smarta när vi egentligen är dumma. Som att säga att USA kämpar för frihet och demokrati, när det ser bedrövligt ut där, de dödar civila, deras historia osv. Jo visst kanske vi är smarta. Men vi är så smarta att vi är dumma! Dessutom är majoriteten av mänskligheten helt korkade. Men de underhåller bara allt.
Citera
2011-02-02, 01:34
Medlem
LucNNs avatar
Du menar inte smart, utan opraktisk. Vi är smarta, men vår utveckling är inte pragmatisk, sett i långa loppet. Stor skillnad, IMO. Motiven avgör ju vad intelligensen används till. Men det gör inte en mindre intelligent.
Citera
2011-02-02, 05:02
Medlem
Awokad0s avatar
Människan har skapat sig ett underbart tankesystem som inte någon annan art har lyckats utveckla, men med det kommer också ett ansvar eftersom våra ageranden styrs delvis utav tanken, och inte lika primitivt som andra djur. Det är därför det är lättare att leva för överlevnad, eftersom då går instinkten över någon annan tanke. Mycket nutida självmord sker p.g.a just att vi lever gratis, gratis sjukvård, lätt att äta osv. Och det är inte bara för att respekten för liv sjunker, utan också för att vi har ett ansvar att skapa sitt liv(framtid osv) i tanken, och det är betydligt svårare än att skapa sitt liv instinktivt.

Människor förstör som fan för att vi inte har tillräckligt med insikt i vårt biologiska, och framförallt det som gör oss avvikande får andra djur; våran hjärna. Vi är helt enkelt jävligt förvirrande varelser.

Med detta tankesystem har samhällen automatiskt formats, och att leva instinktivt nu skulle uppenbarligen inte fungera. Men just nu glömmer vi bort det instinktiva i våra kroppar, de förträngs eftersom de inte passar inte in i ett idylliskt samhälle byggt på moral. Ett lagbrytande agerande accepteras inte även hur MÄNSKLIGT det än var, eftersom samhälle är uppbyggt på så vis som vi VILL att det ska vara, (eftersom vi ska vara kick-ass smartaste djuret på jorden), och inte format efter människans egentliga beteenden.

Men människan försöker väll komma tillbaka till att förstå det simpla i livet, försöka få lite mer insikt i sig själva istället för att låsa in sig i massa låtsasregler. Även om väldigt många människor önskar sig något mer än detta ' liv ' .

Vi är helt vanliga djur,, folk har missat den simplaste logiken bara för att de inte vill se den.
Citera
2011-02-02, 06:40
Medlem
bluecafes avatar
Citat:
Vi förstör inte för våra efterkommande, tvärtom skapar vi fantastiskt välstånd..., tack vare vår exponentiella ekonomiska tillväxt! (En ekonomisk tillväxt som f.ö. aldrig kommer att sluta, utan fortsätta exponentiellt mot oändligheten i evighet).
Amen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in