• 1
  • 2
2004-08-19, 20:37
Medlem
Mjölks avatar
Ännu en konstig fråga från en konstig tjej *tss*

Ngn som har en aning om i vilken rangordning man kan lista olika tabletter? Med den "farligaste/tyngsta" som nr 1 och mindre farliga tabletter som nr 10, 11 osv osv ..
Allt ifrån vanliga sömtabletter (typ propavan, stilnoct osv) och anti depp tabletter (typ Zoloft, Cipramil, Fluoxetin osv) och lugnande (typ lergigan, atarax osv) till mer tyngre droger .. alla svar uppskattas .. endast seriösa dock. Vet även att det är väldigt individuellt detta men det kan ju vara intressant å få läsa olika människors listor och jämföra lite .. *nyfiken i en strut*

/Maria
Citera
2004-08-19, 23:06
Medlem
Unbalanceds avatar
Hmm.. listan kan göras lång

Men jag har ingen ork att skriva något vidare relevant men antar att Opiat/Opiod tabletter kommer ganska högt upp iaf !

Annars har ju Psychopatic gjort ett par sticky trådar angående piller i dess former .
Citera
2004-08-19, 23:07
Awaiting Email Confirmation
farligast på vilket sätt? Mest beroendeframkallande, farligaste mot kroppen osv.
Citera
2004-08-19, 23:21
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölk
Ännu en konstig fråga från en konstig tjej *tss*

Ngn som har en aning om i vilken rangordning man kan lista olika tabletter? Med den "farligaste/tyngsta" som nr 1 och mindre farliga tabletter som nr 10, 11 osv osv ..
Allt ifrån vanliga sömtabletter (typ propavan, stilnoct osv) och anti depp tabletter (typ Zoloft, Cipramil, Fluoxetin osv) och lugnande (typ lergigan, atarax osv) till mer tyngre droger .. alla svar uppskattas .. endast seriösa dock. Vet även att det är väldigt individuellt detta men det kan ju vara intressant å få läsa olika människors listor och jämföra lite .. *nyfiken i en strut*

/Maria

Du har ganska mysko frågor.. tror du tänker för mycket ah nu såg jag vad det stod längst upp hehe.

Jag tror att dom farligaste tabletterna e nog dom man får tag på lättast o snabbast, jag bor i norrland och har väl inte dom mest utrustade kranarna.
Min förstaplats delas nog av: Subutex, Tiparol, och flödder eftersom det e dessa jag kan få tag på om inte något ovanligare rammlar in.

Men om jag kunde trolla fram vadsomhelst skulle jag nog säja att någon av dom tyngre moffe tabsen kanske, typ Dolcontin o liknade. Just för den ganska kraftiga beroendeframkallningen.

Vad skulle komma sedan.. hmm...finns fentanyl på tablett? om det gör det så kniper den nog förstaplatsen hehe.

PS: menar du ALLA tabletter som finns lr bara sånt som går att skriva ut?
Citera
2004-08-20, 00:18
Medlem
Mjölks avatar
Jag vet inte riktigt vad jag menar om jag ska vara helt ärlig .. undrade väl bara lite allmänt .. men jag menade mest farliga för kroppen .. inte om dom är beroendeframkallande eller så .. Menade väl inga spec tabletter .. utan bara tabletter som andra provat och som dom kan lista upp typ .. =)

Tack för alla svar *uppskattar*

/Maria
Citera
2004-08-20, 00:21
Medlem
Unbalanceds avatar
Farliga för kroppen säger du.. tar tillbaka mitt svar om Opiater/Opioder .
Citera
2004-08-20, 00:42
Tja om man ska gå efter substansen i läkemedlet, så är väl de farligaste:

Digitrin® (Digitoxin)
Botox (Botulinum toxin)

Om Digitrin kommer på nr 1, så kommer väl Morfin o liknande på 7-8:e plats. Har egenligen ingen aning, men det är min uppskattning iaf. Kan ta reda på mer, om intresse finns.
Citera
2004-08-20, 00:43
Medlem
Spanky_O_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölk
Jag vet inte riktigt vad jag menar om jag ska vara helt ärlig .. undrade väl bara lite allmänt .. men jag menade mest farliga för kroppen .. inte om dom är beroendeframkallande eller så .. Menade väl inga spec tabletter .. utan bara tabletter som andra provat och som dom kan lista upp typ .. =)

Tack för alla svar *uppskattar*

/Maria

Jag tänkte på om du menar som jag sa ALLA tabletter.. Typ ectasy , amfetamin..och...hmmm.. fan tillochmed lsd finns i geltabs
Citera
2004-08-20, 01:05
Medlem
Mjölks avatar
tack för alla svaren, *uppskattar*.
Det är mest farliga för kroppen jag menar. Sen om dom är beroendeframkallande är ju en helt annan sak, men det är alltså inte det jag undrar =)
Citera
2004-08-20, 01:06
Medlem
Mjölks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Tja om man ska gå efter substansen i läkemedlet, så är väl de farligaste:

Digitrin® (Digitoxin)
Botox (Botulinum toxin)

Om Digitrin kommer på nr 1, så kommer väl Morfin o liknande på 7-8:e plats. Har egenligen ingen aning, men det är min uppskattning iaf. Kan ta reda på mer, om intresse finns.

Har du tid och ork och lust över så får du gärna skriva en liten lista .. nu menar jag inte en lista på typ 100 olika utan en så där 10-20 st .. men jag nöjer mig med en lista på 3 st oxå =) är inte så kräsen *tss*

Kram/Maria
Citera
2004-08-20, 01:36
Medlem
%s avatar
Dextropropoxifennapsylat i kombination med alkohol är inget att leka med.
Citera
2004-08-20, 18:38
Nu har jag kollat några av de tabletter jag känner till. Har sammanställt de, på det sätt att ju färre tabletter det krävs, desto farligare är de, även om de finns de som är mycket giftigare. Exempelvis är digitoxin mycket giftigare än morfin, men då de inte finns i så höga styrkor så hamnar de "längre ner på listan".

1. ActiQ 1600 µg; Fentanyl, letal dos ca 500 µg (0,3 tabletter)

2. Dolcontin 100 & 200 mg; Morfin, letal dos ca 120 mg (1 tablett, om den tuggas)

3. Durogesic 100 µg/timme; Fentanyl, letal dos ca 500 µg (1 plåster kan orsaka död, då ämnet ansamlas i kroppen)

4. Morfin, 20 mg; Morfin, letal dos ca 120 mg (6 tabletter)

5. Doloxene 100 mg; Dextropropoxifen, letal dos ca 1 g (10 tabletter)

6. Lanacrist® 0,25 mg; Digoxin, letal dos ca 5-10 mg (20-40 tabletter)

7. Nitroglycerin 1 mg; Nitroglycerin, letal dos ca 30 mg (30 tabletter)

8. Digitrin®, 0,1 mg, Digitoxin, letal dos ca 3-5 mg (30-50 tabletter)

Sen finns det ju vissa läkemedel som bara administreras på sjukhus, så som Atropin och Suxameton (Curare-liknande ämne) som är mycket giftiga. Warfarin (Waran®) är också ett mycket använt läkemedel, 600 mg kan vara letalt, men finns endast i styrkan 2,5 mg (letalt = 240 tabletter). Warfarin används b.la i råttgift. Och som sagt Botox, som innehåller Botulinum Toxin, som faktiskt är världens giftigaste amne. Men då det injiceras på rätt sätt (i en muskel för att ta bort rynkor), så är det ingen fara. Fast om man äter upp innehållet i burken eller injicerar det intravenöst så är det inte så lyckat!

Kan dock tillägga att de flesta opiater/opioider kan placeras på 5-6:e plats, så som oxykodon, ketobemidon m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in