• 1
  • 2
2011-02-01, 12:50
Medlem
Hej!!

Följande har ägt rum..
Min vän har stora skulder hos Kronofogden och mer eller mindre ängnat hela sitt vuxna liv åt att sätta sig i skuld till höger och vänster för att senare undvika att betala. För att gör en lång historia kort så är min vän skyldig mig en del pengar som jag nu väntat på en lång tid på. Han har nu fått en mycket stor summa pengar från ett oväntat håll i from av ett arv. Han lovar att betala när han väl fått pengarna. Ett tag senare hörs vi av och min vän undrar om det är okej att han betalar av sina skulder hos Kronofogden först.. Okej tänker jag då jag tycker det hela är en win - win situation. Ytterliggare en lång tid passerar utan att han hör av sig, så jag hör av mig till min vän för att fråga hur det går. Då kommer chocken!! han blåljuger mig rakt i ansiktet och säger att hans skulder nu att hans Kronofogdeskulder är betalda (vilket inte är sant) och snart även kan betala mig.. Istället visar det sig att min vän knallat rakt in på första bästa elektronikkedja och investerat stort i ny LED-teve av större modell, nytt hembio-system av finare märke, ny bärbar dator också den av lite exklusivare sort och en MASSA annat som jag inte orkar räkna upp. Jag kommer då till insikt att han aldrig haft för avsikt att betala igen mina pengar.. Jag blir givetvis mycket besviken och arg! Så jag funderar helt enkelt på att ringa Herr kronkalle och lämna ett anonymt tips. Gör jag rätt eller bör jag låta saken bero och hoppas på att det en vacker dag infinner sig bättre moral i min väns inre?
Citera
2011-02-01, 12:52
Medlem
Baseballträ + knäskål.
Citera
2011-02-01, 12:57
Medlem
Danro80s avatar
Det enda rätta är att åka hem till honom och plocka elektronik till samma värde som din skuld. Sen när du har tagit det som är ditt så ber du honom dra åt helvete.
Citera
2011-02-01, 13:02
Medlem
Svizzeras avatar
jag hoppas du har ett skriftligt avtal med din s.k. "vän". då borde du skicka skulden till kronofogden. annars kan du nog glömma att se dessa pengar igen.

ett tips: ring kronofogden och berätta att han köpt dessa prylar, några av dem är säkert utmätningsbara...
Citera
2011-02-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oogh
Baseballträ + knäskål.

Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Det enda rätta är att åka hem till honom och plocka elektronik till samma värde som din skuld. Sen när du har tagit det som är ditt så ber du honom dra åt helvete.

Tanken har ärligt talat slagit mig men det skulle garanterat sluta med att det i slutändan är jag som betalar en massa? pengar till honom i form av skadestånd mm. Sen är jag av den lite mer fredligare sorten...
Citera
2011-02-01, 13:04
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Hej!!
Jag blir givetvis mycket besviken och arg! Så jag funderar helt enkelt på att ringa Herr kronkalle och lämna ett anonymt tips. Gör jag rätt eller bör jag låta saken bero och hoppas på att det en vacker dag infinner sig bättre moral i min väns inre?

Definitivt ringa kronofogden.
Citera
2011-02-01, 13:07
Medlem
shadow666s avatar
Om du ändå inte vill vara med vän med honom, så tycker jag att du kan ringa till krono. och säga att du har en anonymt tips, om han vägrar ge tillbaka pengarna! fråga/hota honom att om du inte får igen dina pengar så ringer du till krono. Och vägrar han och du ändå inte vill ha kvar honom som vän, ring dirr!
Citera
2011-02-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
jag hoppas du har ett skriftligt avtal med din s.k. "vän". då borde du skicka skulden till kronofogden. annars kan du nog glömma att se dessa pengar igen.

ett tips: ring kronofogden och berätta att han köpt dessa prylar, några av dem är säkert utmätningsbara...

Ja, har redan varit i kontakt med kronofogden och frågat runt, rent generellt hur ett sådant här ärende skulle gå till. Utan att namnge någon eller något sådant. Råkar även veta att att han förvarar alla pengar hemma hos sig, för att undvika att just kronofogden går in på hans konto och plockar hans pengar. Bara hans hembiosystem har ett betydande andrahandsvärde då det handlar om ett som rör i high-end klass. Och ett sådant ingår absolut inte i vad man brukar säga "ej nödvändigt för att klara sitt dagliga behov."
Citera
2011-02-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Om du ändå inte vill vara med vän med honom, så tycker jag att du kan ringa till krono. och säga att du har en anonymt tips, om han vägrar ge tillbaka pengarna! fråga/hota honom att om du inte får igen dina pengar så ringer du till krono. Och vägrar han och du ändå inte vill ha kvar honom som vän, ring dirr!

Okej. Ja, jag ringer då. Jag är mer orolig att bli betraktad som en golbög. Men pengarna skulle verkligen sitta fint på mitt e-sparkonto just nu!
Citera
2011-02-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadAndUgly
Okej. Ja, jag ringer då. Jag är mer orolig att bli betraktad som en golbög. Men pengarna skulle verkligen sitta fint på mitt e-sparkonto just nu!

Ser det inte som en golare om det är som du säger, utan bara att din "kompis" (om man nu kan kalla honom det) är en jubelidiot som behöver sig en läxa. Och är det nån som kan ge honom en läxa så är det kronofogden med sina utmätningar, så du gör helt rätt i att tipsa KF om din "väns" levnadssätt vs. hans skulder.
Citera
2011-02-02, 14:19
Medlem
Jag skulle inte bry mej en sekund om att bli betraktad som golare när din sk "kompis" uppenbarligen skiter fullständigt i sin skuld till dej utan sätter sin personliga lyx före. Fattar inte folk som lånar ut pengar till kompisar slutar ju allt som oftast åt helvete, pengar + kompisar + lån = ingen bra mix.
Citera
2011-02-02, 18:46
Medlem
toby79s avatar
Hört talas om uttrycket: Med såna vänner behöver man inga fiender.

Du verkar ju uppenbarligen inte förlora speciellt mycket på att inte vara vän med honom. Uppenbarligen betyder hans nya tv mer än din vänskap.

Det vore fint om ditt tips ledde till att kronofogden åkte och plockade prylar och pengar av honom. Sen när han kontaktar dig och berättar vad som hänt så säger du - Ja det var jag som ringde dom.
Då lär han bli paff rejält.

Hur stor är hans skuld till dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här