Jag och min sambo funderar på att köpa ett hus (byggt 1912) som behöver en del renovering (senast renoverat 70-talet).
Vi räknar med att max ge 1milj för huset och sen har vi räknat (högt hoppas vi) på 800tkr för renoveringen.
För 1milj lånet behöver vi 150tkr i kontanter. Dessa pengar har vi idag. Men behöver vi kontantinsats på 120tkr till för renoveringslånet, som bakas in till bolån sedan eller hur funkar det? Vi hoppas ju på att värdet stiger lite efter renoveringen. I vilket fall som helst har vi även dessa extra 120k. Men sen är all vår buffert slut..
Jag har fast jobb sedan December, innan dess provanställning och innan dess universitetsstudier.
Min sambo har visstidsanställning som hon haft sedan slutet av December och innan dess haft a-kassa sedan sommaren.
Vi har väl ingen större inkomst någon av oss under 2010.
Ingen av oss är över 25.
Bör vi jobba oss igenom 2011 först och spara mer pengar och köpa hus först 2012 eller banken kommer bevilja lån till oss? Hur mycket påverkar det att vi inte haft stor inkomst under 2010 eller att sambo har visstidsanställning?