2011-02-01, 01:14
Medlem
Min tjej har just flyttat hit från Storbrittanien och vi har precis fått ordning på det mesta, hon har personnummer och är folkbokförd i Sverige, men det verkar vara problem att öppna bankkonto.
Vi var in på ett Swedbank-kontor i Uppsala där de informerade oss om att de inte längre kunde öppna bankkonton åt någon som inte har ett jobb och att det dessutom var så enligt lag. Jag ringde till min bank för att verifiera detta men det var ingen på den banken som visste något om den lagen. Vi skulle gärna öppna bankkonto med den banken, problemet är att den banken ligger långt norrut och är en privat bank, skulle vara skönt med en bank som låg lite nämare.

Vet någon hur det är och vad som krävs för att öppna bankkonton i Sverige?
Citera
2011-02-01, 09:20
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapforbrains
Min tjej har just flyttat hit från Storbrittanien och vi har precis fått ordning på det mesta, hon har personnummer och är folkbokförd i Sverige, men det verkar vara problem att öppna bankkonto.
Vi var in på ett Swedbank-kontor i Uppsala där de informerade oss om att de inte längre kunde öppna bankkonton åt någon som inte har ett jobb och att det dessutom var så enligt lag. Jag ringde till min bank för att verifiera detta men det var ingen på den banken som visste något om den lagen. Vi skulle gärna öppna bankkonto med den banken, problemet är att den banken ligger långt norrut och är en privat bank, skulle vara skönt med en bank som låg lite nämare.

Vet någon hur det är och vad som krävs för att öppna bankkonton i Sverige?

Låter märkligt. Jag hade bankkonton som min pappa öppnade åt mig redan när jag var barn.
Men alla banker har en infosida om vad som krävs, dom påminner alla om denna:
http://www.seb.se/pow/content/produk...ton_privat.pdf
Citera
2011-02-01, 11:08
Medlem
Inkompetent medarbetare på Swedbank Uppsala Det faller på sin egen orimlighet att man skulle behöva arbete för att få öppna bankkonto: barn, studenter och arbetslösa får alltså inte ha bankkonton? Tror t.o.m att bankoktrojen säger att alla måste få kunna öppna konton.

Svenskt personnummer måste räcka. Gå till banken igen och be att få prata med chefen om dom ger er problem.
Citera
2011-02-01, 20:20
Medlem
bernankes avatar
Det är pinsamt vilken inkompetens det finns på bankkontoren. Som nämnt ovan har bankerna en skyldighet enligt lag att tillåta inlåning av allmänheten. Det enda som skall krävas är en svensk giltig ID-handling.
Citera
2011-02-01, 20:46
Medlem
Det som krävs är svenskt personnummer samt någon som kan intyga din identitet om du inte kan visa den själv med t.ex pass eller annat.

Jag vägrar tro att ditt bankkontor saknar kompetensens då ovanstående är självklarheter för banktjänstemännen att veta. Det går liksom inte att missa. Du och din tjej måste missförstått något. Förutsatt att hon han svenskt personnummer är det inga somhelst problem att öppna ett bankkonto.
Citera
2011-02-01, 23:13
Medlem
behövs det ens svenskt personnummer? en heldel utbytesstudenter vet jag har konto på swedbank? dessa borde inte ha svenskt id.
Citera
2011-02-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodyear90
behövs det ens svenskt personnummer? en heldel utbytesstudenter vet jag har konto på swedbank? dessa borde inte ha svenskt id.

Jag vet inte men kan tänka mig att det inte krävs om personen som vill öppna bankkontot kommer från ett Eu-land.

Mina erfarenheter grundar sig i en kille från Uzbekistan som jag hjälpte att öppna ett konto.
Citera
2011-04-05, 12:46
Medlem
Tja, nån som vet till 100% hur det ligger till? var nämligen in på swedbank idag och försöke öppna ett konto, då ville dom ha bevis på inkomst

svarade att jag bara har soc för tillfället men ska börja med en webshop som jag hade förut, vilket kräver att man har ett bankkonto..

jag tycker bankerna blir värre och värre hela tiden, nu har dom börjat fråga vars man har fått pengarna ifrån när man ska lägga in pengar på nån annans konto också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in