Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-11-12, 22:57
Medlem
TomBakers avatar
Håller med TS, väll är nog det vanligaste och värsta stavfelet. Att en vuxen människa inte kan stava till ett såpass enkelt ord är lite skrämmande. https://www.flashback.org/t1356038
Citera
2010-11-13, 14:55
Medlem
Gotts avatar
Jag tycker av någon anledning av bröllop kan vara lite klurigt att stava. Lite för att det inte finns någon bra minnesregel. Vad är bröl- för något? Och om det var ett lopp borde det stavas med just två p-en. Eller finns det någon förklaring/minnesregel?
Citera
2010-11-13, 15:07
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Jag tycker av någon anledning av bröllop kan vara lite klurigt att stava. Lite för att det inte finns någon bra minnesregel. Vad är bröl- för något? Och om det var ett lopp borde det stavas med just två p-en. Eller finns det någon förklaring/minnesregel?

Det är ett anpassats under inflytande från andra språk och ursprunglig betydelse är "brudlöfte". Jämför fornsvaenskans bruþlöp.

När det gäller din jämförelse till "lopp" skulle ju även kunna tilläggas att "löp" stavas med ett "p".
Citera
2010-11-13, 15:10
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
När det gäller din jämförelse till "lopp" skulle ju även kunna tilläggas att "löp" stavas med ett "p".
Fast det uttalas ju också med lång vokal.
Citera
2010-11-13, 15:23
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
Fast det uttalas ju också med lång vokal.

Nu tänkte jag väl närmast att ord kan omformas med tiden och därmed även dess uttal.
Citera
2010-11-13, 15:27
Medlem
Många stavar som det låter, det verker i mina ögon nu....

Men vanligaste misstaget tycker jag är hur man använder ordet gammal och gamla. Många som är osäkra på den.
Citera
2010-11-13, 22:30
Medlem
Axeleons avatar
Att man skriver i talspråk som t.ex. nån istället för någon, jävligt irriterande om du frågar mig.
Citera
2010-11-15, 23:10
Medlem
lendrygghs avatar
En riktig baddare är ordet parallellt. Misslyckas nästan alltid med att stava rätt på den, fast som tur är så har Mozilla inbyggd stavningskontroll/språkrättare/skarprättare.
Citera
2010-11-23, 14:54
Medlem
olof86s avatar
Jag har på fullt allvar sett fler fel- än rättstavningar av ordet "våldtäkt" här på FB senaste veckorna. "Väldtäckt" tycker illitteraterna att det ska skrivas.

Säg att denna masspsykos sprids bland hela svenska folket så att majoriteten stavar ordet fel. Kommer SAOL och liknande då anta den numera vanligaste stavningen som norm?

Kan felstavningar som blir populära ersätta den ursprungliga stavningen?
Citera
2010-11-23, 14:59
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Jag har på fullt allvar sett fler fel- än rättstavningar av ordet "våldtäkt" här på FB senaste veckorna. "Väldtäckt" tycker illitteraterna att det ska skrivas.

Säg att denna masspsykos sprids bland hela svenska folket så att majoriteten stavar ordet fel. Kommer SAOL och liknande då anta den numera vanligaste stavningen som norm?

Enkelt svar på frågan; ja.
Citera
2010-11-23, 15:00
Medlem
Zwerchstands avatar
Ja, och korrigeringen görs mellan orden 'fel' &/eller 'rätt', 'majoritet', 'vanlig' – & 'svenska'.
Citera
2010-11-23, 15:06
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olof86

Det finns en viss förståelse för felstavningen. "Täckt" kopplas ihop med "otäckt" samtidigt som "täkt" betyder "fyndighet" (vattentäkt). Att den korrekta härledningen är annorlunda, tar inte den spontana användaren någon notis om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in