Håller med TS, väll är nog det vanligaste och värsta stavfelet. Att en vuxen människa inte kan stava till ett såpass enkelt ord är lite skrämmande. https://www.flashback.org/t1356038
Jag tycker av någon anledning av bröllop kan vara lite klurigt att stava. Lite för att det inte finns någon bra minnesregel. Vad är bröl- för något? Och om det var ett lopp borde det stavas med just två p-en. Eller finns det någon förklaring/minnesregel?
Jag tycker av någon anledning av bröllop kan vara lite klurigt att stava. Lite för att det inte finns någon bra minnesregel. Vad är bröl- för något? Och om det var ett lopp borde det stavas med just två p-en. Eller finns det någon förklaring/minnesregel?
Det är ett anpassats under inflytande från andra språk och ursprunglig betydelse är "brudlöfte". Jämför fornsvaenskans bruþlöp.
När det gäller din jämförelse till "lopp" skulle ju även kunna tilläggas att "löp" stavas med ett "p".
En riktig baddare är ordet parallellt. Misslyckas nästan alltid med att stava rätt på den, fast som tur är så har Mozilla inbyggd stavningskontroll/språkrättare/skarprättare.
Jag har på fullt allvar sett fler fel- än rättstavningar av ordet "våldtäkt" här på FB senaste veckorna. "Väldtäckt" tycker illitteraterna att det ska skrivas.
Säg att denna masspsykos sprids bland hela svenska folket så att majoriteten stavar ordet fel. Kommer SAOL och liknande då anta den numera vanligaste stavningen som norm?
Kan felstavningar som blir populära ersätta den ursprungliga stavningen?
Jag har på fullt allvar sett fler fel- än rättstavningar av ordet "våldtäkt" här på FB senaste veckorna. "Väldtäckt" tycker illitteraterna att det ska skrivas.
Säg att denna masspsykos sprids bland hela svenska folket så att majoriteten stavar ordet fel. Kommer SAOL och liknande då anta den numera vanligaste stavningen som norm?
Det finns en viss förståelse för felstavningen. "Täckt" kopplas ihop med "otäckt" samtidigt som "täkt" betyder "fyndighet" (vattentäkt). Att den korrekta härledningen är annorlunda, tar inte den spontana användaren någon notis om.