• 2
  • 3
2011-02-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RantCasey
Det känns ändå som att du ser "självförsvar = att fysiskt ta sig ur en situation" snarare än "självförsvar = beteende som gör att man inte hamnar i situationer".

.

Ja det stämmer, det är så jag ser på saken.
Jag tycker din definition (självförsvar = beteende som gör att man inte hamnar i situationer) är
lite underlig. I sådana fall är det ju självförsvar att inte gå genom parken på kvällen eller att unvika parkeringshus, inte vistas tillsammans med berusade människor etc etc.

Citat:
Är det verkligen så att "Förr eller senare hamnar man i en situation där det blir fysiskt "? Tror inte direkt att du har statistiken på din sida här. .

Nä, det har jag kanske inte. Du kan väl byta ut "förr eller senare hamnar man" mot "Om man hamnar" i sådana fall.
Citera
2011-02-01, 16:38
Medlem
Appels avatar
ja, krav maga eller nån form av jiu jutsu.
Annars så räcker en pungspark långt
Citera
2011-02-01, 22:12
Medlem
Får instämma med många föregående skrivare. Krav Maga borde du kika på!
Många fulknep eyehooks och pungsparkar!
Citera
2011-02-01, 23:30
Medlem
Jag skulle säga att det är absolut inte värt pengarna!

Man måste få in det som reflex och det får man bara genom ihärdig träning, det är säkert bara ett par procent som är villiga till detta så jag rekommenderar pepparspray ist
Citera
2011-02-01, 23:59
Bannlyst
ja, göra det några ggr ger inget, grejorna måste nötas in i muskelminnet för att bli snabba, hårda och aggressiva. Jag tycker beenie ska gå ner på på boxning, thaibox, BJJ, eller liknande och testa. Om du redan e gymråtta e det rätt bra chans att du tycker det e förbannat kul. Ett par terminer med nåt sånt och du har dessutom en helt annan beredskap.
Citera
2011-02-02, 09:28
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Det känns ändå som att du ser "självförsvar = att fysiskt ta sig ur en situation" snarare än "självförsvar = beteende som gör att man inte hamnar i situationer".

Är det verkligen så att "Förr eller senare hamnar man i en situation där det blir fysiskt "? Tror inte direkt att du har statistiken på din sida här.

Klart att man inte blir ett "lethal weapon" på en helgkurs, det fattar väl vem som helst?

Jag skulle iof aldrig träna ex Krav Maga. Kampsport är roligt, självförsvar är tråkigt.

Påståendet "Kampsport är roligt, självförsvar är tråkigt" visar tydligt att du förmodligen inte har en aning om hur träningarna går till. Grundträningen i många kampsporter såsom karate, ju-jutsu, kick- och thaiboxning och även mma är väldigt lik den som utövas i självförsvaret; KM eller ex Defendo. Applikationer skiljer sig däremot. Det är precis som Tommy Blom (KM) menade i samband med sin mma debut -Vi tränar ju slag, sparkar, blockeringar, sparring mm inom självförsvaret också så varför skulle inte det funka inom mma.
Och det gick ju bra!
Vad menar du att skillnaden är?
Citera
2011-02-02, 09:31
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Ja, det hör naturligtvis till själva självförsvarskonceptet.
Men att identifiera hotbilder klarar många av, mycket handlar ju om sunt förnuft. Och de flesta kvinnor har nog redan ganska välutvecklade känselspröt.

Dessutom, hur tror du att hotbildsidentifiering skall kunna hjälpa henne om hon blir antastad eller våldtagen? (Det vill säga i alla de situatoner då man inte lyckats undvika hotbilden, eller lyckats springa därifrån). Förr eller senare hamnar man i en situation där det blir fysiskt och ett självförsvarsprogram som nöjer sig med att enbart svamla om hotbilder är inte mycket att hänga i granen.

Tränar KM själv och min klubb anordnade faktiskt en introduktionskurs i självförsvar i helgen som gick. De flesta som deltog saknade träningsbakgrund och jag måste säga att det så otroligt lamt ut.
Ingen av dem gick hem som ett "lethal weapon", den saken är klar.
Man kan väl säga att fördelen med sådana jippon är att de som deltar får upp ögonen för vad självförsvar är/kan vara och att det på så sätt blir en inkörsport till att delta i träningen på en kontinuerlig basis.

"Man kan väl säga att fördelen med sådana jippon är att de som deltar får upp ögonen för vad självförsvar är/kan vara och att det på så sätt blir en inkörsport till att delta i träningen på en kontinuerlig basis"

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2011-02-02, 10:35
Medlem
Du missförstod mig helt och hållet.

Grejen är inte att jag tror att KM är dålig kampträning utan att om man gör en seriös helgkurs i självförsvar så kommer teknikträning inte vara i fokus eftersom det inte är något man kan tillgodogöra sig på en helg.

Att man blir ohyggligt mycket bättre genom att träna regelbundet och mycket är ju så självklart att man inte behöver påpeka det. Jag har gått en helgkurs i klippklättring och grundläggande säkring, inte fan soloar jag El Capitan för det. Men kursen var inte dålig för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Påståendet "Kampsport är roligt, självförsvar är tråkigt" visar tydligt att du förmodligen inte har en aning om hur träningarna går till. Grundträningen i många kampsporter såsom karate, ju-jutsu, kick- och thaiboxning och även mma är väldigt lik den som utövas i självförsvaret; KM eller ex Defendo. Applikationer skiljer sig däremot. Det är precis som Tommy Blom (KM) menade i samband med sin mma debut -Vi tränar ju slag, sparkar, blockeringar, sparring mm inom självförsvaret också så varför skulle inte det funka inom mma.
Och det gick ju bra!
Vad menar du att skillnaden är?
Senast redigerad av RantCasey 2011-02-02 kl. 10:53.
Citera
2011-02-02, 11:20
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Du missförstod mig helt och hållet.

Grejen är inte att jag tror att KM är dålig kampträning utan att om man gör en seriös helgkurs i självförsvar så kommer teknikträning inte vara i fokus eftersom det inte är något man kan tillgodogöra sig på en helg.

Att man blir ohyggligt mycket bättre genom att träna regelbundet och mycket är ju så självklart att man inte behöver påpeka det. Jag har gått en helgkurs i klippklättring och grundläggande säkring, inte fan soloar jag El Capitan för det. Men kursen var inte dålig för det.

OK! Jag reagerade bara på påståendet "Kampsport är roligt, självförsvar är tråkigt" och det är ju en helt annan sak än "Grejen är inte att jag tror att KM är dålig kampträning utan att om man gör en seriös helgkurs i självförsvar så kommer teknikträning inte vara i fokus eftersom det inte är något man kan tillgodogöra sig på en helg." Och det är en stor skillnad på roligt och tråkigt jämfört med dålig!!
Citera
2011-02-13, 12:53
Medlem
Beeenies avatar
Jag vill tacka alla för deras medverkan i denna debatt. Jag ska def titta närmare på kravmaga

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in