2011-02-01, 00:59
Medlem
Emilio7s avatar
Du lär dig garanterat ngt användbart av en grundläggande självförsvarskurs (vem vet, 1500 riksdaler kanske räddar ditt liv ngn gång)...
Men som tjej är det nog bäst att träna ngn kampsport länge, iaf så pass länge att det du använder dig av på träningarna blir till en instinkt när ngt mot all förmodan skulle inträffa... Tänker främst på kampsporter med slag boxning/kickboxning/MT osv... Kampsporter som också är både fysiskt och psykiskt hälsosamma och dessutom roliga.

Bjj vore ngt, men eftersom en kvinna i regel är så mkt svagare än en man så skulle det troligtvis krävas mkt lång träningstid, teknik, teknik och återigen teknik.
Vore ju rätt "häftigt" att som kvinna/tjej sätta ett triangle choke på en överkåt horunge till våldtäktsman och inte släppa förrens man får kramp i benen

http://www.youtube.com/watch?v=iA_ir...772652A440E95B

Hittade denna snabbt, mkt dålig utförd, dåligt förklarad och dessutom med rent vidriga tekniska "brister"... Men de är ju kvinnor iaf .

Sök lite på min flickvän Kyra Gracie annars...

Edit: Håller med Moffegrev att Krav Maga i slutändan troligtvis är det smartaste valet ändå...
Senast redigerad av Emilio7 2011-02-01 kl. 01:04.
Citera
2011-02-01, 08:58
Medlem
Grodaifickans avatar
1500 för två dagars träning är så dyrt att det bara måste vara humbug.
Citera
2011-02-01, 09:41
Medlem
Flebbos avatar
Krav Maga som många här säger är absolut att föredra.
Citera
2011-02-01, 09:51
Medlem
Jag har sett att nån av Krav Maga-klubbarna i Stockholm arrangerar självförsvarskurser för tjejer, är säkert rätt värt pengarna.
Citera
2011-02-01, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
däremot finns det tjejer på min boxningsklubb som tränat några år som skulle ge en våldtäktsman en riktigt obehaglig överraskning
Detta ^
Citera
2011-02-01, 12:04
Medlem
En helgkurs (även om den är bra upplagd och med kompetenta isntruktörer) är meningslös om du saknar träningsbakgrund. Dagen efter kommer du ihåg 20%, veckan efter 1%.
Det blir för mycket information, du hinner inte smälta det.
Dessutom måste man repetera-repetera-repetera så att åtminstone lite grand sitter i ryggmärgen.
Finns ingen annan möjlighet än att träna regelbundet under minst ett år (gäller även talanger).

Som tidigare nämts är krav maga eller boxning mycket bra val.
Citera
2011-02-01, 12:36
Medlem
Robertsons avatar
För samma peng får du ett terminsmedlemskap på en hyfsad kampsportsklubb, lägg pengarna på det istället.
Citera
2011-02-01, 12:47
Medlem
Kamp- sport/konst suger som självförsvar, it's worthless, fake tits on a zombie worthless. Vill man lära sig självförsvar så ska man träna löpning. Det gäller killar så väl som tjejer. Det finns ingen bra anledning att stå kvar och "ta fajten". När personen i fråga är 400 meter bakom dig efter en minut så brukar folk ge upp. Den som startar bråket/våldtäktsförsöket/rånet. Kommer alltid ha fördelarna på sin sida så eftersom denne väljer vem som blir offer, har överraskningsmomentet på sin sida och är beredd att göra skada. För att du ska minsta chans att inte bara råka i ännu mer problem av att slåss så måste du lägga ner sanslöst mycket träning för att hinna reagera på ett vettigt sätt. Springa är en reflex som man snabbt lär sig använda. Har man tid att fundera men ändå går in i en konfrontation så har man redan förlorat.

Idioter skapar bråk/problem, undvik idioterna så är du halvvägs. Jag är en relativt stor kille och har tränat en del kampsport (dock inget av värde i självförsvar) och även lite militärt självförsvar men inte fan skulle jag försöka slåss. Jag ser till att inte få problem och om det skulle behövas så sticker jag, men det har jag sluppit. Slåss gör man för att försvara andra, springa gör man för att försvara sig själv.

Självförsvarssprayer/knivar/batonger är också skit av samma anledning, de ger en falsk trygghet som leder till ett felaktigt beteende. Ska den vara effektiv måste den användas helt utan förvarning med 110% vilja att "skada" följt av att man sticker så snabbt benen bär innan ?förövaren? hunnit förstå vad som hänt. Börjar man hota med den eller tveka så är chansen överhängande att det går ännu sämre i slutändan. Jag vill minnas att TS är tjej, bra för dig TS. Det minskar chansen att hamna i trubbel drastiskt. De som oftast behöver kunna "försvara" sig är unga killa som är för stöddiga för att backa när det blir bråk.
Citera
2011-02-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine
Kamp- sport/konst suger som självförsvar, it's worthless, fake tits on a zombie worthless. Vill man lära sig självförsvar så ska man träna löpning. Det gäller killar så väl som tjejer. Det finns ingen bra anledning att stå kvar och "ta fajten". r att försvara sig själv.

Du verkar ju vara helt slut i huvudet. Verkligen pantad. Jubelidiot.
Citera
2011-02-01, 14:03
Medlem
Fast det bygger ju på uppfattningen att en sjävlvförsvar primärt är fysiskt handgemäng, jag tänker mig att en bra helgkurs lägger fokus på utbildning om hotbilder, identifiera hot etc före fysiska tekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
En helgkurs (även om den är bra upplagd och med kompetenta isntruktörer) är meningslös om du saknar träningsbakgrund. Dagen efter kommer du ihåg 20%, veckan efter 1%.
Det blir för mycket information, du hinner inte smälta det.
Dessutom måste man repetera-repetera-repetera så att åtminstone lite grand sitter i ryggmärgen.
Finns ingen annan möjlighet än att träna regelbundet under minst ett år (gäller även talanger).

Som tidigare nämts är krav maga eller boxning mycket bra val.
Citera
2011-02-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RantCasey
Fast det bygger ju på uppfattningen att en sjävlvförsvar primärt är fysiskt handgemäng, jag tänker mig att en bra helgkurs lägger fokus på utbildning om hotbilder, identifiera hot etc före fysiska tekniker.

Ja, det hör naturligtvis till själva självförsvarskonceptet.
Men att identifiera hotbilder klarar många av, mycket handlar ju om sunt förnuft. Och de flesta kvinnor har nog redan ganska välutvecklade känselspröt.

Dessutom, hur tror du att hotbildsidentifiering skall kunna hjälpa henne om hon blir antastad eller våldtagen? (Det vill säga i alla de situatoner då man inte lyckats undvika hotbilden, eller lyckats springa därifrån). Förr eller senare hamnar man i en situation där det blir fysiskt och ett självförsvarsprogram som nöjer sig med att enbart svamla om hotbilder är inte mycket att hänga i granen.

Tränar KM själv och min klubb anordnade faktiskt en introduktionskurs i självförsvar i helgen som gick. De flesta som deltog saknade träningsbakgrund och jag måste säga att det så otroligt lamt ut.
Ingen av dem gick hem som ett "lethal weapon", den saken är klar.
Man kan väl säga att fördelen med sådana jippon är att de som deltar får upp ögonen för vad självförsvar är/kan vara och att det på så sätt blir en inkörsport till att delta i träningen på en kontinuerlig basis.
Senast redigerad av ankylosaurus 2011-02-01 kl. 14:45.
Citera
2011-02-01, 15:18
Medlem
Det känns ändå som att du ser "självförsvar = att fysiskt ta sig ur en situation" snarare än "självförsvar = beteende som gör att man inte hamnar i situationer".

Är det verkligen så att "Förr eller senare hamnar man i en situation där det blir fysiskt "? Tror inte direkt att du har statistiken på din sida här.

Klart att man inte blir ett "lethal weapon" på en helgkurs, det fattar väl vem som helst?

Jag skulle iof aldrig träna ex Krav Maga. Kampsport är roligt, självförsvar är tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in