• 1
  • 2
2011-01-31, 22:47
Medlem
Jo jag satte alltså upp dessa 2 tavlor idag:
http://img27.imageshack.us/i/skapany...backkonto.jpg/

Där ser dom inte så himla assymetriska ut, men tro mig den högra är lite lägre ner. Jag kan ju inte borra ett nytt hål, för då kommer det ju att sammansmälta med det andra hålet med tanken på att det bara rör sig om någon centimeters skillnad, så vad är alternativet?

Att helt enkelt lägga något ovanför den högra skruven. Men vad kan det vara? lite toapapper? häftmassa skulle det funkar?

Hjälp sökes!

uppdatering; tavlan hänger på en sånhär http://img694.imageshack.us/i/hnger.jpg/
Senast redigerad av manojm 2011-01-31 kl. 23:31.
Citera
2011-01-31, 22:57
Medlem
Qss avatar
Vad hänger tavlorna fast med? Är det en simpel tråd/snöre så kan du helt enkelt spänna tråden på tavlan som hänger lägre, lite extra, så åker den upp en liten bit.
Citera
2011-01-31, 23:00
Medlem
CampzEhs avatar
Hade samma problem så jag kontaktade en hantverkare, visade sig att det var lätt ordnat:

Köp en tigersåg, såga hela vägen runt väggen, ta bort lite extra i ena övre hörnet, införskaffa kofot, sätt kofot i motsatt nedre hörn, lyft tills det känns symmetriskt, stapla mjölkpaket efter behov på kofoten för att hålla den på önskad plats (öppna och drick ur det sista för att få till perfekt passning).

Mvh CampzEh
Citera
2011-01-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qs
Vad hänger tavlorna fast med? Är det en simpel tråd/snöre så kan du helt enkelt spänna tråden på tavlan som hänger lägre, lite extra, så åker den upp en liten bit.

Tyvärr är det inget snöre, utan ett sånthär:
http://img694.imageshack.us/i/hnger.jpg/
(vet inte varför jag inte kunde rotera bilden)
Citera
2011-01-31, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Hade samma problem så jag kontaktade en hantverkare, visade sig att det var lätt ordnat:

Köp en tigersåg, såga hela vägen runt väggen, ta bort lite extra i ena övre hörnet, införskaffa kofot, sätt kofot i motsatt nedre hörn, lyft tills det känns symmetriskt, stapla mjölkpaket efter behov på kofoten för att hålla den på önskad plats (öppna och drick ur det sista för att få till perfekt passning).

Mvh CampzEh

Oj det lät verkligen som ett jävla projekt, får ta och kolla upp det du skriver senare, vill först se om man kan lösa det med någon simplare anledning, t ex då att lägga något ovanför skruven.
Citera
2011-01-31, 23:38
Medlem
tältpinnes avatar
Har du räknat ut den exakta differensen? har du flax kan det ju räcka med att s a s fylla ut det fyrkantiga utrymmet i hängaren som sitter på baksidan av tavlan. Med silvertejp, en böjd remsa från en glasslåda eller något annat. Ett alternativ är att justera den vänstra tavlan genom att låta löpa en lämpligt längd ståltråd från skruv till hängare. Det sistnämnda är förmodligen enklast och mest stabilt.
Citera
2011-02-01, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Har du räknat ut den exakta differensen? har du flax kan det ju räcka med att s a s fylla ut det fyrkantiga utrymmet i hängaren som sitter på baksidan av tavlan. Med silvertejp, en böjd remsa från en glasslåda eller något annat. Ett alternativ är att justera den vänstra tavlan genom att låta löpa en lämpligt längd ståltråd från skruv till hängare. Det sistnämnda är förmodligen enklast och mest stabilt.

Kan du förklara hur du tänker här lite bättre? förstår inte riktigt hur du menar. Förstår ärligt talat inte heller det första du sa..
Citera
2011-02-01, 16:02
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manojm
Kan du förklara hur du tänker här lite bättre? förstår inte riktigt hur du menar. Förstår ärligt talat inte heller det första du sa..
Jag tror han menar att du ska förlänga kroken på den tavla som hänger för högt upp med t.ex. en bit ståltråd för att på så vis kompensera höjdskillnaden.

Annars får du väl flytta isär tavlorna några centimeter så att du kan borra nya hål till kroken.
Citera
2011-02-01, 20:08
Medlem
Brutes avatar
Prova först att byta plats på tavlorna. Kanske blir det bra då. (Du kan ju byta motiven i ramarna om det nu är viktigt).

Annars kan du ju fästa en ståltråd (några cm lång) i tavelfästet och fixa en ögla i andra änden. Så kan du spika i en ny spik några cm över gamla spikhålet. Jag tror att det var så någon tidigare menade.

//Brute
Citera
2011-02-02, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Prova först att byta plats på tavlorna. Kanske blir det bra då. (Du kan ju byta motiven i ramarna om det nu är viktigt).

Annars kan du ju fästa en ståltråd (några cm lång) i tavelfästet och fixa en ögla i andra änden. Så kan du spika i en ny spik några cm över gamla spikhålet.
Jag tror att det var så någon tidigare menade.

//Brute

Jag tror nog att jag kör på ståltrådsgrejen. F år väl köpa lite ståltråd och helt enkelt lindra runt skruven så den blir "tjockare" på den vänstra tavlan. Det lär väl fungera?

..för jag förstod inte heller vad du menade med fetmarkerade.
Citera
2011-02-02, 01:56
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manojm
Jag tror nog att jag kör på ståltrådsgrejen. F år väl köpa lite ståltråd och helt enkelt lindra runt skruven så den blir "tjockare" på den vänstra tavlan. Det lär väl fungera?

..för jag förstod inte heller vad du menade med fetmarkerade.

Kom igen nu.. den tavla som hänger högst skall du justera. Mät differansen i höjd mellan de 2 skruvarna och kompensera för detta genom att slå ett varv ståltråd runt fästet på tavlans baksida. Måttet mellan den tandade underdelen av fästet och den övre delen på din ståltrådsögla skall vara detsamma som det mätvärde du fick ut tidigare.

Tvinga mig inte att konstruera och fota detta.
Citera
2011-02-02, 09:29
Medlem
Megaforces avatar
Om man har sådana där mässingskrokar som spikas med två små spikar så kan man vanligvis trä dem ovanpå spiken och får då kroken ca 1 cm lägre. Ev måste man borra ett hål i plattan på kroken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in