2011-01-31, 09:41
Medlem
Jag undrar om det är möjligt att beräkna sannolikhet (förutspå) mänskligt handlande
tex att min flickvän gör slut eller att min bror skolkar osv.
Citera
2011-01-31, 10:01
Medlem
evolutes avatar
Vad tror du själv? Det finns säkert riskfaktorer men vår kultur är så enormt komplex och dina frågeställningar beror på så många variabler, många av vilka vi inte känner till, inte tydligt kan definiera och definitivt inte kan kvantifiera på ett meningsfullt sätt, att det blir omöjligt att ge en sannolikhet för att något inträffar. En bra människokännare kan dock säkert studera relationer och ge bra gissningar på hur länge de kommer att hålla men någon "sannolikhet" är det nog inte fråga om.

Det du troligtvis kan göra är att leverera en statistisk "sanning" av typen: i två olika, tillräckligt stora, grupper av par som är slumpmässigt utvalda men skiljer sig genom att paren kommunicerar olika mycket kommer paren gruppen som kommunicerar mindre löpa större risk att brytas upp inom en sexmånadersperiod.
Citera
2011-01-31, 11:16
Medlem
Så det går alltså inte att räkna ut en sannolikhet av vad en människa kommer göra/inte göra.
Inte ens med subjektiv sannolikhet ?
Citera
2011-01-31, 14:29
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nej, du får extremt svårt att hitta några användbara ingångsvärden för att räkna ut en sådan sannolikhet. Däremot går det att räkna ut sannolikheten för att ett visst antal personer kommer att göra slut med sina respektive, baserat på tidigare statistik om man har tillgång till den. Men en enda person är lite för litet underlag.
Citera
2011-02-03, 01:36
Medlem
Så går det att räkna ut en människas framtida handlingar ja eller nej ?
Även om det gäller enskilda individer ?
Citera
2011-02-03, 04:36
Medlem
Fet-I-Bats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr...

Det mest hanterbara är nog att baserar resonemanget på empiriska data.

Om du gifter dig så kommer du med X% sannolikhet att skilja dig inom 10 år
Om du blir mördad så är det med X% sannolikhet din fru som är den skyldiga.
Om du har oskyddat sex med en prostituerad från Tallin så kommer du med X% sannolikhet att få HIV.
Om du provar snus så kommer du med X% sannolikhet att bli snusare.
Om din pappa är bonde kommer du med X% sannolikhet också bli bonde.

Till alla ovanstående påståenden finns det riktiga fakta på vad X% är för varje enskilt fall, och det gäller en mycket stor del av människans handlande.
Citera
2011-02-03, 16:46
Medlem
Det empiriska har väl snarare med logik att göra.
Jag menar huruvida det är möjligt att förutsäga människors drag med matematik
om jag inte minns helt fel så ska det finnas en amerikan som påstår sig har förutspått bla Irak kriget
med någon slags matematisk formel.
Citera
2011-02-04, 00:51
Medlem
Citat:
Det empiriska har väl snarare med logik att göra.
Jag menar huruvida det är möjligt att förutsäga människors drag med matematik
om jag inte minns helt fel så ska det finnas en amerikan som påstår sig har förutspått bla Irak kriget
med någon slags matematisk formel.

Den formeln vore ju rätt intressant att se, om du inte minns fel alltså... Har du någon länk måhända?
Citera
2011-02-04, 01:40
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Nej. Du kan med statistik från en stor mängd individer få fram en sannolikhet för att en av dem ska göra en viss sak, men du kan aldrig säkert förutsäga om han/hon kommer att göra just det.
Citera
2011-02-04, 02:51
Medlem
Nej jag minns inte fel, minns inget namn men du kan ju alltid googla hans
formel har såklart blivit kraftigt kritiserad.

Så det går alltså inte att förutsäga en enskild individs handlingar utan att
samtidigt måsta ha tillgång till uppgifter om individer omkring denna ?
Krävs det då inte en så enorm mängd uppgifter att det är omöjligt att beräkna
och om inte hur beräknar man detta.
Senast redigerad av Mr... 2011-02-04 kl. 02:53.
Citera
2011-02-04, 09:06
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Jag undrar om det är möjligt att beräkna sannolikhet (förutspå) mänskligt handlande
tex att min flickvän gör slut eller att min bror skolkar osv.
Nej, du kan i princip inte göra meningsfull matematik av fullständigt osäkra händelser.

Du kan svårligen ens komma i närheten av alla ingående variabler om huruvida din flickvän kommer att göra slut eller inte. Hur långa och många förhållanden har hon haft innan dig kan säga något om hur längden på ert förhållande troligen kommer att vara. Men att använda någon statistik på detta kommer inte att ge något då förutsättningarna är olika.

Visserligen kan du observera din bror under en längre period och se om det finns ett mönster i hans skolkande. Om han skolkar varannan torsdag under en längre period så kan det ju bero på att han ogillar en viss lektion. Då kan du veta att torsdagar har en hög sannolikhet för skolk.

Matematiken bakom statistiken är helt korrekt och ljuger inte i sig. Men t.o.m. så pass enkla och till synes förutsägbara beräkningar om hur folk kommer att rösta slår ju ofta fel som inte har med matematiken att göra, utan har att göra med t.ex. hur frågorna ställs, ett icke representativt urval, bortfall m.m. Detta är mycket svårare att styra än matematiken.

Det finns egentligen inget i matematiken som är ”statistiskt säkerställt” resultat heller. Det är bara en statistikterm. Det är bara att värdet man fick är matematiskt sett rätt, med 95 % sannolikhet inom ett visst intervall och därmed avviker tillräckligt från det intervall som man fick förra gången.
Senast redigerad av fillefilosof 2011-02-04 kl. 09:08.
Citera
2011-02-05, 05:04
Medlem
Hur ser en sådan formel ut, vart hittar jag ingångsvärdena till att tex min syster gifter sig ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in