Citat:
Ursprungligen postat av Mr...
Jag undrar om det är möjligt att beräkna sannolikhet (förutspå) mänskligt handlande
tex att min flickvän gör slut eller att min bror skolkar osv.
Nej, du kan i princip inte göra meningsfull matematik av fullständigt osäkra händelser.
Du kan svårligen ens komma i närheten av alla ingående variabler om huruvida din flickvän kommer att göra slut eller inte. Hur långa och många förhållanden har hon haft innan dig kan säga något om hur längden på ert förhållande troligen kommer att vara. Men att använda någon statistik på detta kommer inte att ge något då förutsättningarna är olika.
Visserligen kan du observera din bror under en längre period och se om det finns ett mönster i hans skolkande. Om han skolkar varannan torsdag under en längre period så kan det ju bero på att han ogillar en viss lektion. Då kan du veta att torsdagar har en hög sannolikhet för skolk.
Matematiken bakom statistiken är helt korrekt och ljuger inte i sig. Men t.o.m. så pass enkla och till synes förutsägbara beräkningar om hur folk kommer att rösta slår ju ofta fel som inte har med matematiken att göra, utan har att göra med t.ex. hur frågorna ställs, ett icke representativt urval, bortfall m.m. Detta är mycket svårare att styra än matematiken.
Det finns egentligen inget i matematiken som är ”statistiskt säkerställt” resultat heller. Det är bara en statistikterm. Det är bara att värdet man fick är matematiskt sett rätt, med 95 % sannolikhet inom ett visst intervall och därmed avviker tillräckligt från det intervall som man fick förra gången.