Citat:
Ursprungligen postat av Mr...
Ja men går det att på något sätt beräkna en människas "eventuella" framtida handlingar med hjälp
av matematik.
Nej, en enskild människas handlingar går inte speciellt bra att förutse om det är något som sker sällan.
Jag kan dock säga att just du, med minst 99,9 % sannolikhet, kommer du att uträtta något behov på toaletten idag, utan att jag ens känner dig.
Men ju mer du vet om en viss människa ju mer kan du titta på olika sannolikheter som andra människor, som liknar denna person, har för sorts sannolikhet att göra vissa handlingar.
Sannolikheten att en människa ska dö i en olycka styrs ju mycket av vilket yrke, fritidssysselsättningar, riskbenägenhet, trafikvett och fordonstyp m.m. Om man tittar på sådana faktorer kan man t.ex. räkna ut att Pelle verkar ha 4 gånger så stor risk att dö än Olle i en olycka. Att Olle likt förbannat kan dö i en olycka och att Pelle klarar sig gör ju inte att matematiken och statistiken bakom är fel, utan kan bero på slumpen eller faktorer som vi inte kunnat ta med i beräkningen (Olle kan vara klantig eller helt enkelt ha otur).
Citat:
Ursprungligen postat av Mr...
Jag frågar inte efter vad som är teoretiskt möjligt utan vad som i praktiken verkligen kan genomföras av en mänsklig hjärna.
Om så är fallet, ge gärna exempel på när sådant skett och inom vilka områden sådana beräkningar
används.
Det finns många fall när man räknar ut sannolikheter för olyckor och skador inom försäkringsbolag m.m. Men ingen kan räkna ut att just du ska skada dig för då skulle ingen försäkra dig heller.