2011-02-05, 13:33
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det handlar inte om sannolikheten att just din syster gifter sig, det är omöjligt att räkna ut. Däremot kan man räkna ut sannolikheten för att en kvinna i hennes ålder, socialgrupp och liknande gifter sig, men det är ju inte samma sak.
Citera
2011-02-06, 03:10
Medlem
Tror jag fattar, du syftar på att man "generellt" kan sätta en sannolikhet på tex
att en kvinna ur tex arbetarklassen gifter sig.
Men jag förstår inte varför det skulle vara omöjligt att räkna ut att just min syster
gifter sig, är det för att man inte kan hitta några ingångsvärden ?

Betyder det att man endast kan sätta sannolikhet på en större grupp och inte enskilda individer ?

Och varför skulle det då gå att beräkna sannolikheten på den större gruppen ?
Citera
2011-02-06, 18:53
Medlem
Det går ju att förutsäga väder, men människan har en fri vilja så jag undrar
hur ni menar att det ens skulle kunna vara teoretiskt möjligt ?

Men räknar man inte ut sportodds med hjälp av subjektiv sannolikhet,
det rör sig ju också om människor.
Citera
2011-02-06, 23:03
Medlem
Men om vi har låt säga fem kvinnor som kan påverka varandra,
kan man då räkna att någon/några av dessa blir tex gift ?
Men hjälp av matematik (odds/sannolikhet osv)
eller är det helt omöjligt att beräkna sånt då det gäller människor.

Jag menar någon av dessa skulle ju tex kunna dö i en olycka dagen efter
uträkningen.

Är det verkligen helt omöjligt att beräkna en människas framtid med hjälp
av matematik (helt exakt kan man väl aldrig vara men nära iaf).

Jag menar det går ju att sätta sätta en sannolikhet på att tex en tennispelare
vinner wimbledon.

Om det nu går att räkna ut vad en människa kommer göra i framtiden (en speciell händelse)
hur gör man då ?

Samt går det även att beräkna under vilken tidpunkt händelsen kommer inträffa ?

Jag tycker att jag har fått kluvna svar, vissa påstår att det går och andra inte.

Vore tacksam om någon kunde reda ut denna matematiska fråga på ett logiskt och lättförståeligt sätt.
Citera
2011-02-07, 01:26
Medlem
Ditt problem är inte matematiskt, problemet ligger i att det inte finns tillräckliga ingångsvärden. Vi vet inte väl mycket om din flickvän för att kunna göra en exakt beräkning om vad som kommer hända. Sen kan man alltid göra uppskattningar, men då är man mer inne på statisik än matematik. Från den data jag har fått så är det .5 +-.5 chans att din flickvän gör slut med dig inom ett år. Med mer data kan man göra en bättre uppskattning. Med all data kan man säga exakt vad som kommer hända inom en tidsperiod. Det är tyvärr i princip omöjligt att få all data, eftersom man måste ta reda på exakt allt om alla atomer från punkten man vill ha information om och sträckan ljuset hinner färdas från den punkten på tidsperioden.
Citera
2011-02-07, 09:01
Medlem
Skulle jag som vet "relativt" mycket om min flickvän kunna beräkna
en sannolikhet som stämmer någorlunda överens med framtida händelser.
Samt hur beräknar jag det, samt är det isånnafall inte omöjligt att beräkna satistiskt
vad som kommer hända om jag nu inte känner till alla atomer osv ?
Citera
2011-02-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr...
Skulle jag som vet "relativt" mycket om min flickvän kunna beräkna
en sannolikhet som stämmer någorlunda överens med framtida händelser.
Samt hur beräknar jag det, samt är det isånnafall inte omöjligt att beräkna satistiskt
vad som kommer hända om jag nu inte känner till alla atomer osv ?

Du kan självklart göra en uppskattning, men det har väldigt lite med matematik att göra. Du vet självklart mer än mig men väldigt långt ifrån väl mycket för att kunna leka matematik.
Citera
2011-02-07, 11:07
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
...
Är det verkligen helt omöjligt att beräkna en människas framtid med hjälp
av matematik (helt exakt kan man väl aldrig vara men nära iaf).

Jag menar det går ju att sätta sätta en sannolikhet på att tex en tennispelare
vinner wimbledon.

Om det nu går att räkna ut vad en människa kommer göra i framtiden (en speciell händelse)
hur gör man då ?

Samt går det även att beräkna under vilken tidpunkt händelsen kommer inträffa ?

Jag tycker att jag har fått kluvna svar, vissa påstår att det går och andra inte.

Vore tacksam om någon kunde reda ut denna matematiska fråga på ett logiskt och lättförståeligt sätt.
Det är egentligen ingen matematisk fråga!

Ju fler osäkra variabler som påverkar en händelse ju svårare blir det att göra en vettig beräkning av sannolikheten för att den händelsen ska inträffa. Din intuition, d.v.s. din egen uppfattning och erfarenhet av din flickvän är vida överlägsen ett försök att bryta ned just hennes förutsättningar till matematiska formler.

Det är en väldigt stor skillnad att beräkna sannolikheten för om en tennisspelare (som dessutom spelat tennis i många år) ska vinna en viss tävling. Det är en mycket begränsad händelse med massor av fakta kring tennisspelarnas olika prestationer i tidigare tävlingar.

Det du är ute efter blir sällan meningsfullt att ens försöka formalisera. Att använda dig av statistik från en stor population kan visserligen ge en vink om hur det fungerar i genomsnitt för andra, men kommer sällan att spegla någon sorts verklig sannolikhet som är meningsfull för just dig att räkna på.
Citera
2011-02-07, 11:15
Medlem
Vad jag inte förstår är huruvida det ens skulle vara teoretiskt möjligt, jag menar
tänk om min flickvän omkommer i en olycka imorgon osv...
Men å andra sidan så verkar det ju beräknas odds osv för tex hockeylag
vilka också består utav människor.

Du nämnde en kalkylering, men vad ska man basera värdena i sin uträkning på (bråk,kärlek, socialt samspel...?) jag menar finns det inte miljontals faktorer som skulle kunna utlösa tex en skilsmässa
tex inspiration av en äktenskapsbrytare osv.

Även om jag skulle veta i princip det mesta om min flickvän skulle jag ens ha en chans att komma "nära" en sådan utträkning ?

Vad baserar jag statistiken på ?

Och hur skulle en beräkning utav sannolikheten/oddsen för en händelse skapad av människan se ut ?

Blir det lättare om jag har låt säga ca fem personer (tex i min flickväns umgängeskrets som kan påverka henne) att basera sannolikheten på ?
Citera
2011-02-07, 11:42
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Vad jag inte förstår är huruvida det ens skulle vara teoretiskt möjligt, jag menar
tänk om min flickvän omkommer i en olycka imorgon osv...
Men å andra sidan så verkar det ju beräknas odds osv för tex hockeylag
vilka också består utav människor.
Där känner man till både hur bra laget är och att det måste bli någon form av resultat i matchen. Att någon ska dö olyckor är också sannolikt enligt statistiken, men aldrig vem som ska dö. Vi måste ha mycket mer information för att beräkna sådan statistik för olika riskgrupper.

...

Citat:
Även om jag skulle veta i princip det mesta om min flickvän skulle jag ens ha en chans att komma "nära" en sådan utträkning ?

Vad baserar jag statistiken på ?

Och hur skulle en beräkning utav sannolikheten/oddsen för en händelse skapad av människan se ut ?

Blir det lättare om jag har låt säga ca fem personer (tex i min flickväns umgängeskrets som kan påverka henne) att basera sannolikheten på ?
Du får tänka efter själv utifrån kända fakta och andras sannolikheter. Det ger den bästa uppfattningen då det blir för många okända variabler att räkna på ett matematiskt meningsfullt sätt.
Citera
2011-02-07, 12:29
Medlem
Ja men går det att på något sätt beräkna en människas "eventuella" framtida handlingar med hjälp
av matematik.
Jag frågar inte efter vad som är teoretiskt möjligt utan vad som i praktiken verkligen kan
genomföras av en mänsklig hjärna.

Om så är fallet, ge gärna exempel på när sådant skett och inom vilka områden sådana beräkningar
används.
Citera
2011-02-07, 15:20
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ja men går det att på något sätt beräkna en människas "eventuella" framtida handlingar med hjälp
av matematik.
Nej, en enskild människas handlingar går inte speciellt bra att förutse om det är något som sker sällan.

Jag kan dock säga att just du, med minst 99,9 % sannolikhet, kommer du att uträtta något behov på toaletten idag, utan att jag ens känner dig.

Men ju mer du vet om en viss människa ju mer kan du titta på olika sannolikheter som andra människor, som liknar denna person, har för sorts sannolikhet att göra vissa handlingar.

Sannolikheten att en människa ska dö i en olycka styrs ju mycket av vilket yrke, fritidssysselsättningar, riskbenägenhet, trafikvett och fordonstyp m.m. Om man tittar på sådana faktorer kan man t.ex. räkna ut att Pelle verkar ha 4 gånger så stor risk att dö än Olle i en olycka. Att Olle likt förbannat kan dö i en olycka och att Pelle klarar sig gör ju inte att matematiken och statistiken bakom är fel, utan kan bero på slumpen eller faktorer som vi inte kunnat ta med i beräkningen (Olle kan vara klantig eller helt enkelt ha otur).

Citat:
Jag frågar inte efter vad som är teoretiskt möjligt utan vad som i praktiken verkligen kan genomföras av en mänsklig hjärna.

Om så är fallet, ge gärna exempel på när sådant skett och inom vilka områden sådana beräkningar
används.
Det finns många fall när man räknar ut sannolikheter för olyckor och skador inom försäkringsbolag m.m. Men ingen kan räkna ut att just du ska skada dig för då skulle ingen försäkra dig heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in