• 1
  • 2
2011-01-30, 23:40
Medlem
raggarsvins avatar
Om jag köper mig en iPhone 4, eller kanske väntar tills 5 kommer ut, hur fungerar den med Linux?

Hur kan jag uppdatera telefonens programvara under Linux utan iTunes och så?
Om jag kopplar in den via USB till min dator, dyker telefonen/minneskortet upp i "/dev" och/eller "fdisk -l"?
Citera
2011-01-30, 23:47
Medlem
Hevoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Om jag köper mig en iPhone 4, eller kanske väntar tills 5 kommer ut, hur fungerar den med Linux?

Hur kan jag uppdatera telefonens programvara under Linux utan iTunes och så?
Om jag kopplar in den via USB till min dator, dyker telefonen/minneskortet upp i "/dev" och/eller "fdisk -l"?

Telefonen dyker upp, men utan jailbreak så blir det svårt att lägga in låtar osv, men skulle vilja säga att iTunes är tyvärr ett måste för en iPhone-ägare.
Kör en dualboot eller använd en virtualbox för synkning.
Citera
2011-01-31, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hevox
Telefonen dyker upp, men utan jailbreak så blir det svårt att lägga in låtar osv, men skulle vilja säga att iTunes är tyvärr ett måste för en iPhone-ägare.
Kör en dualboot eller använd en virtualbox för synkning.

Nej iTunes är absolut inte ett måste, finns en app som gör att du flyttar låtar precis som foton från och till mobilen. Precis som till och från ett usb minne.

Men jag måste erkänna även om jag är anti itunes så funkar det bättre när man väl har tagit tummen ur röven och lärt sig djävulskapet iTunes.
Citera
2011-01-31, 00:11
Medlem
Hevoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat
Nej iTunes är absolut inte ett måste, finns en app som gör att du flyttar låtar precis som foton från och till mobilen. Precis som till och från ett usb minne.

Men jag måste erkänna även om jag är anti itunes så funkar det bättre när man väl har tagit tummen ur röven och lärt sig djävulskapet iTunes.

Måste man inte ha jailbreakat då?
Vad heter appen annars?
Citera
2011-01-31, 02:10
Medlem
VonKnorrhanes avatar
För att föra över musik kan man använda banshee. Vet dock ej huruvida detta fungerar med ipod 4g och iPhone 4
Citera
2011-01-31, 02:36
Medlem
Det ska gå med ipod 4G och iPhone 4 med.
Citera
2011-01-31, 18:45
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
För att föra över musik kan man använda banshee. Vet dock ej huruvida detta fungerar med ipod 4g och iPhone 4
Tack.

Om man ska köpa/ladda ner apps till telefonen, kan jag göra det utan själva iTunes programmet och göra det på iTunes store på nätet? Antar att jag skulle kunna göra det i telefonen också.
Citera
2011-01-31, 22:17
Medlem
funkysods avatar
Kört både ipod touch och iphone med linux. Ett måste för att använda iphone (oavsett vilket operativ du använder på din dator/datorer) är jailbreak. Iphonen är ju helt meningslös annars. Sen är det bara att köra dtunes på luren och föra över filer via ftp eller sftp. Låter kanske meckigt men det är så mycket enklare att hantera filer på ett vedertaget, standardiserat vis än att vara beroende av vilket operativ datorn man för stunden använder körs på. Sen är det ju klart värt besväret att låsa upp sina apparater till sin fulla kapacitet. Friheten att välja hur man själv vill hantera sina prylar, välja bort klumpiga lösningar som itunes osv. OT: dumpat iProdukterna för android dito.
Citera
2011-02-08, 19:36
Medlem
Hej,

Jag vill surfa på min bärbara eeePC901 med hjälp av min Iphone 3gs (jailbreakad 4.0).

Måste jag göra nåt särskilt? Hittade denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/17-...-0-med-ubuntu/

Men fattar inte vart man ska skriva in sudo-grejerna. (Jag är total novis på linux)
Har förstått att det finns nåt som heter synaptic, men vet inte vad det är eller vart man hittar det.

Är jag ett hopplöst fall eller finns det nån vänlig själ som vill hjälpa mig?

Tack på förhand.
Citera
2011-02-08, 19:47
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifesgood
Hej,

Jag vill surfa på min bärbara eeePC901 med hjälp av min Iphone 3gs (jailbreakad 4.0).

Måste jag göra nåt särskilt? Hittade denna guide: http://www.sweclockers.com/forum/17-...-0-med-ubuntu/

Men fattar inte vart man ska skriva in sudo-grejerna. (Jag är total novis på linux)
Har förstått att det finns nåt som heter synaptic, men vet inte vad det är eller vart man hittar det.

Är jag ett hopplöst fall eller finns det nån vänlig själ som vill hjälpa mig?

Tack på förhand.
"sudo grejerna" skriver du in i Terminalen. Applications - Accesories - Terminal

Synaptic hittar du under System menyn.
Citera
2011-02-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
"sudo grejerna" skriver du in i Terminalen. Applications - Accesories - Terminal

Synaptic hittar du under System menyn.

Tack, jag ska testa detta!
Citera
2011-02-09, 00:21
Medlem
Coola.Sebbes avatar
Nu vet jag inte exakt över vad för typ av kommunikation iPhone använder (hon sladden), men antar de är någon special gjord sladd som stödjer USB protokollet (duh).

Så de som behövs minst är nog antingen en serie port sladd eller något avancerat usb-verktyg.

Lite länkar jag hittade kring en snabb google sökning om Sync on Linux:
http://marcansoft.com/blog/2009/10/i...cing-on-linux/
http://marcansoft.com/blog/2009/10/i...-linux-part-2/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in