2011-01-30, 22:41
Medlem
SGustafsson91s avatar
Hej!
Det är så att jag har en fallerad laptop liggandes här hemma. Problemet med den är att skärmen lagt av. Fungerar fint när man kör med VGA till en extern skärm. Hade fram tills för nån timme sedan WIN7 installerat på den men ville installera XBMC på den istället. Drog ner senaste XBMC live och la in på ett usb-minne. Bootade fint och installationen slutfördes. Bootar om datorn och får upp att jag ska logga in, men då blir det svart. Jag misstänker att den då försöker köra på endast datorn skärm, således bara svart bild för min del.

Finns det något vis att aktivera så att endast VGA används?
Citera
2011-01-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
Hej!
Det är så att jag har en fallerad laptop liggandes här hemma. Problemet med den är att skärmen lagt av. Fungerar fint när man kör med VGA till en extern skärm. Hade fram tills för nån timme sedan WIN7 installerat på den men ville installera XBMC på den istället. Drog ner senaste XBMC live och la in på ett usb-minne. Bootade fint och installationen slutfördes. Bootar om datorn och får upp att jag ska logga in, men då blir det svart. Jag misstänker att den då försöker köra på endast datorn skärm, således bara svart bild för min del.

Finns det något vis att aktivera så att endast VGA används?
den blir ju lite klurig. jag skulle anta att det antingen handlar om en fuckad installation eller att din xorg.conf inte är så sugen på att fixa dualscreen... frågan är ju då hur du ska kunna få åtkomst till systemet... kommer xbmc-live med ssh förinstallerat och aktiverat måntro?
kolla upp lite om dualscreen och xorg.conf (/etc/X11/xorg.conf) för jag tror det är där problemet ligger... och prova att köra en ssh-uppkoppling till datorn från en annan dator ("ssh användare@ip-adress")...
Senast redigerad av serein 2011-01-30 kl. 22:49. Anledning: citationstecken
Citera
2011-01-30, 23:03
Medlem
brukar finnas en fn-kombination för det.
alltså fn-knappen + någon annan knapp.

har du bild i bios?
Citera
2011-01-30, 23:10
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
brukar finnas en fn-kombination för det.
alltså fn-knappen + någon annan knapp.
Känner mig jävligt dum att jag inte ens testat det än Kör med usb tangentbord och mus, så så de blir lätt att man glömmer av det...

Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
har du bild i bios?
Svar, ja!

Ska testa o fixa i xorg.conf, har lite förkunskaper med det i alla fall! Ska även testa ställa om till VGA via function knappen! Återkommer!
Citera
2011-01-31, 00:24
Medlem
SGustafsson91s avatar
Lyckades inte få det att fungera, valde att installera Ubuntu 10.10 istället vilket fungerade direkt. Blir att installera XBMC där igenom.
Citera
2011-02-02, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
Lyckades inte få det att fungera, valde att installera Ubuntu 10.10 istället vilket fungerade direkt. Blir att installera XBMC där igenom.

Gött !
Annars har jag av egen erfarenhet kunskap om att XBMC är waay lättare och bättre i windows. Ba tuta å köra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in