Citat:
Ursprungligen postat av Vitninja
Tackar alla för bra svar! Jag kommer självklart att testskjuta lite olika bössor. Det skytteinstruktören menade var att om man skall jaga så behöver man en pålitlig bössa som håller och gärna i många år! Han jagar med två vapensmeder och båda använder Blasern med kompositstocken just pga att den håller.Tror ni att R8:an kommer att ha barnsjukdommar?
Jag tror inte det iaf. Har både R93 och R8. Enda skillnaden (förutom löstagbart mag) är att de förbättrat slutstyckslåsningen på ngt sätt tror jag. Tidigare fanns en minimal risk att få slutstycket i ansiktet om patronen exploderade på fel sätt. Detta pga att en viss sorts hakar används för att hålla slutstycket på plats. Detta skall alltså vara ändrat i R8an.
Detta är vad jag hört av vapenhandlare men det finns säkert ngn besserwisser som har ngt mer att säga om saken.....
R8an är aningen bredare och aningen tyngre. Inte helt optimalt med avtryckaren på magasinet (trist att tappa maget och inte kunna avfyra bössan sen) extra mag ligger väl på ca 4200kr eftersom avtryckaren följer med där.
Är det mkt drevjakt som gäller så hade jag lätt tagit R8an annars funkar R93 klockrent.
Tror faktiskt inte Blaser skulle släppa ett vapen på marknaden som uppföljare till superpopulära R93 med en risk för fel på vapnet.
Har en Beretta silverpigeon också och kan rekommendera den också. Jag har dock sporting modellen som väger lite mer och har bredare spång än jaktmodellen. Jagar med en Browning.