2011-01-31, 12:26
Medlem
Tackar alla för bra svar! Jag kommer självklart att testskjuta lite olika bössor. Det skytteinstruktören menade var att om man skall jaga så behöver man en pålitlig bössa som håller och gärna i många år! Han jagar med två vapensmeder och båda använder Blasern med kompositstocken just pga att den håller.Tror ni att R8:an kommer att ha barnsjukdommar?
Citera
2011-01-31, 20:13
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitninja
Tackar alla för bra svar! Jag kommer självklart att testskjuta lite olika bössor. Det skytteinstruktören menade var att om man skall jaga så behöver man en pålitlig bössa som håller och gärna i många år! Han jagar med två vapensmeder och båda använder Blasern med kompositstocken just pga att den håller.Tror ni att R8:an kommer att ha barnsjukdommar?
Tja, det jagas ju fortfarande med bössor från 1800 talet som fungerar klanderfritt.
Plaster är visst trevliga och funktionella, men själslösa.
Du ska ha en bössa du gillar i och som passar när du tar i den, är det en Plaster så köp en men testa lite annat innan. Första bössorna kan vara bra att köpa beg innan man har förstått vad man vill ha. Det brukar bli billigast så.

Edit:
Vad det gäller vapen så är det enligt min uppfattning ju mer förr den är tillverkad desto bättre kvalitet.
Citera
2011-01-31, 21:09
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitninja

Jag tror inte det iaf. Har både R93 och R8. Enda skillnaden (förutom löstagbart mag) är att de förbättrat slutstyckslåsningen på ngt sätt tror jag. Tidigare fanns en minimal risk att få slutstycket i ansiktet om patronen exploderade på fel sätt. Detta pga att en viss sorts hakar används för att hålla slutstycket på plats. Detta skall alltså vara ändrat i R8an.
Detta är vad jag hört av vapenhandlare men det finns säkert ngn besserwisser som har ngt mer att säga om saken.....

R8an är aningen bredare och aningen tyngre. Inte helt optimalt med avtryckaren på magasinet (trist att tappa maget och inte kunna avfyra bössan sen) extra mag ligger väl på ca 4200kr eftersom avtryckaren följer med där.
Är det mkt drevjakt som gäller så hade jag lätt tagit R8an annars funkar R93 klockrent.

Tror faktiskt inte Blaser skulle släppa ett vapen på marknaden som uppföljare till superpopulära R93 med en risk för fel på vapnet.

Har en Beretta silverpigeon också och kan rekommendera den också. Jag har dock sporting modellen som väger lite mer och har bredare spång än jaktmodellen. Jagar med en Browning.
Citera
2011-02-01, 21:41
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Min andra priotering när jag köper ett nytt vapen är att det skall vara vackert,och Blaser'n ser ju ut som skit i mina ögon.
Och skall du envisas med syntetstock så köp då nån av dom här:http://sauer.de/models-/s-202-xt-lin...-overview.html
Citera
2011-02-01, 22:04
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Min andra priotering när jag köper ett nytt vapen är att det skall vara vackert,och Blaser'n ser ju ut som skit i mina ögon.
Och skall du envisas med syntetstock så köp då nån av dom här:http://sauer.de/models-/s-202-xt-lin...-overview.html

Klart det är vackrare med trästock men det är ju lite skillnad på att lägga 20 eller 40 tusen på en bössa. Men du kanske tycker blasern i träutförande ser ut som skit också?

Jag resonerar som så att när det gäller hagel så är det estetiska viktigare. Bössan får gärna kosta mer och ha utförliga gravyrer etc. När det kommer till kulskytte där precisionen är prio 1 så blir det syntet.
Citera
2011-02-02, 02:18
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzer
Så, vad finns det att tveka över?

Om den passar honom?

Spelar ingen roll hur många tiotusenlappar en bössa kostar om den inte passar skytten. Och det vet han inte genom att slänga iväg några skott.

Bra att u kommit fram till att Blasern passar dig, jag gillar den inte och tycker det är fånigt att säga kategoriskt att något är "bäst".

/capmac
Citera
2011-02-02, 02:19
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
När det kommer till kulskytte där precisionen är prio 1 så blir det syntet.

Sen när skjuter en plaststock bättre än en i trä?

/capmac
Citera
2011-02-02, 17:19
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Klart det är vackrare med trästock men det är ju lite skillnad på att lägga 20 eller 40 tusen på en bössa. Men du kanske tycker blasern i träutförande ser ut som skit också?

Jag resonerar som så att när det gäller hagel så är det estetiska viktigare. Bössan får gärna kosta mer och ha utförliga gravyrer etc. När det kommer till kulskytte där precisionen är prio 1 så blir det syntet.

Jo jag tycker den är lika ful med trädstock,men det beror nog mest på "straight pull" mekanismen.
Jag test skött ett par patroner med en sån i sommras på ett vildsvinsmål och jag tyckte inte att det gick snabbare att ladda om för den delen heller.
Citera
2011-02-03, 01:15
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Sen när skjuter en plaststock bättre än en i trä?

/capmac

Sen det konstaterades att trä är ett levande material som reagerar på yttre påverkan såsom fukt och temperaturskillnader. Därav tvånget att ha ett mellanrum mellan pipa och stock på trävapen. Detta mellanrum är dock inte tillräckligt ibland och om träet då kommer i kontakt med pipan blir det inga hål i hål skott på skjutbanan direkt.

Edit: Jag vet att det finns risiga syntetvarianter som vrider sig lika mkt om inte mer än trä men om man ska hårddra det så är en bra syntetstock mer pålitlig än en i trä. Du ser inte många träbössor på sniper school direkt och det beror inte enbart på att de inte orkar olja skiten.
Senast redigerad av lazycowboy 2011-02-03 kl. 01:23.
Citera
2011-02-03, 01:18
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Jo jag tycker den är lika ful med trädstock,men det beror nog mest på "straight pull" mekanismen.
Jag test skött ett par patroner med en sån i sommras på ett vildsvinsmål och jag tyckte inte att det gick snabbare att ladda om för den delen heller.

Ok. Smaken är som baken. Laddar själv om lika snabbt med klassisk repeter som med straightpull varianten så jag förstår vad du menar. Har dock vant mig oerhört vid den korta rörelse som krävs vid straightpull så det tar emot att använda något annat nu. Säkringen på Blaser är nästan en ännu större positiv sak.
Citera
2011-02-03, 08:27
Medlem
Den är inte ett lämpligt förstavapen. Anledningen är att den kostar 20 000, de 19 600 detta är mer än gammal dödsbo-bössa från husqvarna kommer du aldrig märka av ett smack.
Det är ungefär som att köpa klubbor för 1500 styck till knattelaget i ishockey.

Det kan vara så att det finns en kvalitetsskillnad i dessa 19 600, men det är sådana små marginaler att du inte kommer märka det. Om du köper ammo för de pengarna så kommer du skjuta betydligt bättre med den billigare bössan.

Vad gäller kalibern så är det väl inget fel på 308, men 6,5x55 är bättre: Det är ingen jättestor skillnad på verkan hos de kalibrarna 308 ger 4-500 Joul mer i anslagsenergi på 100 meter det är märkbart men inte jättemycket. 6,5x55 har en flackare kulbana och märkbart lägre rekyl, du kommer alltså träffa bättre med 6,5:an och med en träff i hjärta-lungor med 6,5 så dör allt som finns i Sverige. Så 308 är helt ok, men det är smartare att köra på 6,5.
Citera
2011-02-03, 12:43
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profanum-vulgus
Den är inte ett lämpligt förstavapen. Anledningen är att den kostar 20 000, de 19 600 detta är mer än gammal dödsbo-bössa från husqvarna kommer du aldrig märka av ett smack.
Det är ungefär som att köpa klubbor för 1500 styck till knattelaget i ishockey.

Det kan vara så att det finns en kvalitetsskillnad i dessa 19 600, men det är sådana små marginaler att du inte kommer märka det. Om du köper ammo för de pengarna så kommer du skjuta betydligt bättre med den billigare bössan.

Vad gäller kalibern så är det väl inget fel på 308, men 6,5x55 är bättre: Det är ingen jättestor skillnad på verkan hos de kalibrarna 308 ger 4-500 Joul mer i anslagsenergi på 100 meter det är märkbart men inte jättemycket. 6,5x55 har en flackare kulbana och märkbart lägre rekyl, du kommer alltså träffa bättre med 6,5:an och med en träff i hjärta-lungor med 6,5 så dör allt som finns i Sverige. Så 308 är helt ok, men det är smartare att köra på 6,5.

Uppenbarligen har TS råd med valfri bössa och varför ska man då köpa en sliten beggad bössa? Är ju helt individuellt det där. Som att köpa ny bil. Vissa skulle aldrig göra det men andra skulle bara göra det.
Sen vet jag inte om jag håller med om att 6,5 är ett bättre val än .308. Flackare kulbana? Stämmer verkligen det? De flesta krypskyttar världen över använder ju .308 just för dens flackhet? Inte många av dem som ligger och sniprar med 6.5...
Om man sen vill jaga vildsvin vilket aldrig var aktuellt under perioden som 6,5 hade sitt segertåg över Sverige så kan det ju faktiskt vara en fördel med en lite grövre kaliber. Det skadar ju inte heller på de andra vilten. Visst, allt dör om du skjuter det med 6.5 men om man är mkt på drevjakt med restriktioner som att du inte får skjuta på fler djur om inte du ser att det föregående ligger osv så kan det vara rätt tjatigt med lång flyktsträcka. Framförallt segskjutna djur som dov och gris har ju en tendens att knalla iväg en 50 m även vid en bra träff. Då vill man gärna kunna avge lite mer energi i målet. Sen är det ju inte ngn jätteskillnad mellan 6.5 och .308 precis som du säger men jag hade iaf valt det grövre av de 2. Prismässigt så tror jag TS har råd med .308 skott också.
Mina tankar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in