Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-30, 22:21
  #1
Medlem
Vad tycker ni?
Citera
2011-01-30, 22:31
  #2
Medlem
menslutanus avatar
Bra.
Citera
2011-01-30, 22:46
  #3
Medlem
Jag vill bara ha er åsikt, inga påhopp... Ni må ha skjutit 3700000 djur, jag är nybörjare och vill bara ha svar/åsikter.
Citera
2011-01-30, 22:51
  #4
Medlem
Bra, inget ont om den bössan. Men varför inte köpa en browning xbolt istället?
Citera
2011-01-30, 22:52
  #5
Medlem
menslutanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitninja
Jag vill bara ha er åsikt, inga påhopp... Ni må ha skjutit 3700000 djur, jag är nybörjare och vill bara ha svar/åsikter.
Ja, det är ett bra vapen. Skulle köpa "Proffesional" varianten. Kostar väl ≈ 20 000 - 22 000kr. Har skjutit ganska mycket med Blasers r93 och har nästan bara gott att säga.

Även .308 är en bra kaliber att börja med. Kör så det ryker!

Frågor?
Citera
2011-01-30, 23:11
  #6
Medlem
Zimmerman15 -Har du skjutit med båda? Jag har en skytteinstrukör på jobbet som säger att man ska ha Blaser och Beretta Silver Pigeon... jag har ingen koll men lite stålar över... fördelar/nackdelar? Berettan och Blasern, bra start om dom känns bra?
Citera
2011-01-30, 23:17
  #7
Medlem
Xbolt... bra,dålig,fördel nackdel...? Ursäkta stavning/disposition/meningsuppbyggnad skriver fran mobben...
Citera
2011-01-30, 23:41
  #8
Medlem
lazycowboys avatar
Vill du ha möjlighet att ta ut magasinet vilket kan underlätta vid exempelvis drevjakter så satsa på den nya modellen R8 istället för R93. Skiljer inte speciellt mkt i pris. Rekommenderar också professional stocken.
.308 funkar fint.
Citera
2011-01-30, 23:42
  #9
Medlem
cazzers avatar
Blaser är bra skit, köp en R93/R8 professional i .308 så har du en vädertålig bössa som hanterar all typ av jakt med kula i Sverige. Sen så kan du köpa till flera pipor med andra sikten etc. den dagen du börjar få kläm på jakten och vet vad du är sugen på, tex. 6,5x55 för pursch/vakjakt på rådjur, räv grävling eller kanske en 9,3x62 för gris och älgjakten. Samma sak kan väl sägas om silver pigeon, funkis pang med utbytbara choker och de flesta handlarna har flera hemma med olika drop så du kan prova (med hjälp av kunnig handlare) dig fram till vilken bössa som passar dig bäst och ger en bra och naturlig anläggning.
Citera
2011-01-30, 23:51
  #10
Medlem
menslutanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitninja
Xbolt... bra,dålig,fördel nackdel...? Ursäkta stavning/disposition/meningsuppbyggnad skriver fran mobben...
Browningen kostar halva priset av Blasern.
Blasern är en rakrepeter, enkelt att byta pipa. osv osv. Listan går att göra lång. Men hade jag haft pengarna hade jag lätt satsat på Blasern.
Citera
2011-01-31, 01:50
  #11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitninja
Jag har en skytteinstrukör på jobbet som säger att man ska ha Blaser och Beretta Silver Pigeon...

Sånt trams. Provskjut 10 olika bössor först och se vad du själv tycker. Det viktigaste är att bössan passar, att man trivs med den och känner att det är lätt att sikta rätt...

/capmac
Citera
2011-01-31, 02:56
  #12
Medlem
cazzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Sånt trams. Provskjut 10 olika bössor först och se vad du själv tycker. Det viktigaste är att bössan passar, att man trivs med den och känner att det är lätt att sikta rätt...

/capmac

Men nu har jag provskjutit och framförallt ägt en drös med studsare (Heym, Brno, Sauer, Sako, 2 x Ruger, Remington, 2 x Blaser), för att vitninja ska slippa fumla i blindo..

En Blaser R8 alt. R93 Professional ÄR ett kalasköp för någon som vill ha en bra jaktbössa och inte är så priskänslig och inte kräver en massa snirklig gravyr och grade 5 valnöt.

Vädertålig, riktigt bra rak och styv plastkolv med gummerade greppytor, plasmanitrerad låda och pipa som tål skitväder, vettiga öppna riktmedel som tillbehör och en ocean av olika kalibrar, från .22LR till 416 rem mag i en och samma bössa, och jag har hittills aldrig hört talas om en blaser som inte skjuter bra med så gott allt man matar den med.

Så, vad finns det att tveka över?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback