Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-30, 21:24
  #1
Medlem
Xololanxinxos avatar
Kan någon förklara vad "intraosseöst" administration innebär?

Vilka läkemedel brukar man administrera på detta sättet och varför är det i så fall att föredra i jämfört med andra metoder.

Mvh
Citera
2011-01-30, 21:33
  #2
Medlem
danneohs avatar
Tänka sig vad google kan göra: http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=278980
Citera
2011-01-30, 21:35
  #3
Medlem
Eller: http://www.swesem.org/documents/Utbi...edsittning.pdf

Verkar vara en form av IV.
Citera
2011-01-30, 21:35
  #4
Medlem
Heller78s avatar
Kort sagt: man sätter en nål i ett ben, oftast tibia eller femur. Allt som kan köras in i vener kan man köra via benen. Det är ett snabbt sätt att få vaskulär access, ffa på små barn.
Citera
2011-01-31, 15:25
  #5
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Kort sagt: man sätter en nål i ett ben, oftast tibia eller femur. Allt som kan köras in i vener kan man köra via benen. Det är ett snabbt sätt att få vaskulär access, ffa på små barn.
Precis. Många ambulanser är utrustade med infarten, då den även med fördel kan användas på medvetslösa patienter där det är svårt att få in en intravenös infart.
Citera
2011-01-31, 15:41
  #6
Medlem
Hur ofta utövar läkarkåren denna metod på patienterna?

Jag åkte in förra sommaren till sjukan pga sepsis och då jag är gammal missbrukare så har jag extremt få och svårstuckna vener kvar och när jag kom in till sjukan så
kunde dom inte hitta några vener, tillslut hittade en narkosläkare venen i mitt lår men det var efter rätt bra tid.
Citera
2011-01-31, 17:13
  #7
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Hur ofta utövar läkarkåren denna metod på patienterna?

Jag åkte in förra sommaren till sjukan pga sepsis och då jag är gammal missbrukare så har jag extremt få och svårstuckna vener kvar och när jag kom in till sjukan så
kunde dom inte hitta några vener, tillslut hittade en narkosläkare venen i mitt lår men det var efter rätt bra tid.
Min uppfattning är att den främst används pre-hospitalt, men någon kanske har någon annan erfarenhet? Väl på sjukhus finns det större tillgång (och oftast mer tid) att säkra en venös infart. En del narkossyrror kan ju numera sticka med hjälp av ultraljud, och om inte annat finns det fler personer som har mer stickkompetens än andra att tillgå, och mer resurser/hjälpmedel överlag.
Citera
2011-01-31, 18:48
  #8
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Min uppfattning är att den främst används pre-hospitalt, men någon kanske har någon annan erfarenhet? Väl på sjukhus finns det större tillgång (och oftast mer tid) att säkra en venös infart. En del narkossyrror kan ju numera sticka med hjälp av ultraljud, och om inte annat finns det fler personer som har mer stickkompetens än andra att tillgå, och mer resurser/hjälpmedel överlag.

Det är också min uppfattning. Även militären, iaf i USA, använder metoden för att snabbt och enkelt få en infart ute i fält.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback