• 1
  • 2
2011-01-30, 20:25
Medlem
Hej Flashback

Det finns otroligt många trådar som diskuterar svarta människor. Men något de flesta glömmer är att det är stora skillnader på svarta människor (utseende, hudfärg, kulturell bakgrund osv). Jag är själv mulatt med mamman från Sverige och pappa från Senegal.
Jag har dock växt upp med min vita mamma och har bara vita vänner. Så personlighetsmässigt är jag en renodlad "svenne".

Min fråga är om ni etniska Svenskar drar alla svarta människor över samma kam?
Eller om ni gör skillnad på svarta och "svarta" beroende på hudfärg utseende osv?

Svara ärligt men utan det vanliga rasistsnacket!
Citera
2011-01-30, 20:31
Medlem
Affelinas avatar
En svart man som pratar välvårdat och ger ett trevligt intryck brukar jag inte reflektera så mycket över.
En svart man i Bronx med häng i byxan, guldtand och pistol i byxlinningen skulle jag undvika.
Citera
2011-01-30, 20:34
Medlem
Skitonds avatar
Självklart finns det vissa som drar alla över samma kam, som inte vill se förbi andras hudfärg. Självklart så har man en del fördomar om svarta personer men dessa bevisas ju ofta inte stämma när man träffar svarta med samma bakgrund som en själv.

Själv har jag adopterade kusiner och jag kan i första hand konfirmera att vart och med vilka man är uppväxt med samt uppfostran bestämmer 95% av vem kan kommer att bli.
Citera
2011-01-30, 20:39
Medlem
Jag tror inte jag är vit. Tänker bara att jag gör skillnad på en svensk och en tysk även fast båda tillhör den vita folkgruppen.
Varför detta hat? vad har en mulatt gjort dig för att åstadkomma detta hat?
Citera
2011-01-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelina
Har du tappat hjärnan nånstans gullet? Det är helt okej att ha vilka känslor som helst. Däremot anses det lite smartare att på något sätt logiskt argumentera när det gäller sakfrågor. Ett påstående ska kunna styrkas med någonting. Du lyckas inte riktigt, ledsen

Jag behöver inte ha källor för mina påståenden utan TS frågade bara om våra åsikter om skillnaderna mellan svarta. Visst, alla svarta är inte likadana - den typiske somaliern är inte likadan som den typiske nigerianen i utseendet men för mig är det "same shit, different "color"". Jag behandlar dem inte annorlunda trots att TS kan ha ärvt goda saker från hennes vita mamma. Oavsett om det inte finns annorlunda gener hos den vita mannen så kommer jag behandla personen annorlunda. Jag generaliserar för jag gillar det, jag har inget behov av att behandla 7 miljarder människor individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av pradamannen
Jag tror inte jag är vit. Tänker bara att jag gör skillnad på en svensk och en tysk även fast båda tillhör den vita folkgruppen.
Varför detta hat? vad har en mulatt gjort dig för att åstadkomma detta hat?

Jag har inget hat, jag ser bara er som mindre värda. Jag skrev "hat" i mitt förra inlägg men det var bara för att provocera dig . Varför ska jag behandla dig likadant som en vit människa? För att ni är likadana och för att jag inte känner någon av er? De svarta är generellt en börda för världen och särskilt för den vita mannen och bara för att du är annorlunda och tillför något så är inte det ett skäl för att behandla dig annorlunda. Det har jag varken tid eller kraft för. Jag uppmuntrar även till rasism för utan det så kommer den vita mannen att gå under.
Citera
2011-01-30, 20:48
Medlem
gr0gg0s avatar
Jag tror att man är en produkt av miljön man vistas i. Hudfärgen har ingen betydelse till hur personer agerar. Det är ens omgivning man lär sig av och tar efter.
Visst, anlag har en viss grund i hur man bearbetar information, men skillnader mellan människor är inte stor och fortfarande ett resultat av miljön.
Citera
2011-01-30, 21:02
Medlem
Affelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narcissism
Jag behöver inte ha källor för mina påståenden utan TS frågade bara om våra åsikter om skillnaderna mellan svarta. Visst, alla svarta är inte likadana - den typiske somaliern är inte likadan som den typiske nigerianen i utseendet men för mig är det "same shit, different "color"". Jag behandlar dem inte annorlunda trots att TS kan ha ärvt goda saker från hennes vita mamma. Oavsett om det inte finns annorlunda gener hos den vita mannen så kommer jag behandla personen annorlunda. Jag generaliserar för jag gillar det, jag har inget behov av att behandla 7 miljarder människor individuellt.

Jag har inget hat, jag ser bara er som mindre värda. Jag skrev "hat" i mitt förra inlägg men det var bara för att provocera dig . Varför ska jag behandla dig likadant som en vit människa? För att ni är likadana och för att jag inte känner någon av er? De svarta är generellt en börda för världen och särskilt för den vita mannen och bara för att du är annorlunda och tillför något så är inte det ett skäl för att behandla dig annorlunda. Det har jag varken tid eller kraft för. Jag uppmuntrar även till rasism för utan det så kommer den vita mannen att gå under.

Så du har en åsikt men kan inte validera det med logiska argument eller faktauppgifter? Kan du förtydliga det nästa gång så blir det lättare att hänga med.
Citera
2011-01-30, 21:16
Medlem
lapkoss avatar
Om du vill få ärliga svar så kommer de garanterat innehålla massor med "rasistsnack".

Har personligen endast negativa erfarenheter av negrer (både somalier och subsaharier), dock vet jag att det finns undantag. De kristna lär väl vara en aning bättre integrerade i samhället. Negrer som vuxit upp hos vita adoptivförädrar har jag observerat som bättre fungerande, än de som vuxit upp med sina biologiska föräldrar.

Hudfärg och utseendet har för min del ingen betydelse (finner dock inte negresser attraktiva), det är endast beteendet som avgort.
Citera
2011-01-30, 21:18
Medlem
Calaverras avatar
Vet inte vad vi ska diskutera..

Du är en assimilerad mulatt? Givetvis kommer du att ha lättare för att bli socialt accepterad än en analfabetisk beslöjad kat-tuggande somalier som inte kan svenska.
Citera
2011-01-30, 21:33
Medlem
Citat:
Haha det var nästan kul. Så vi förökar oss som råttor. Okej vad beror det på? Att vi i mindre grad lider av lnfertilitet? Eller att vi helt enkelt för mer fitta?

Och säg inte att vi är för dumma för att använda kondomer.

Det beror på att ni är som gorillor, hundar, råttor m.m. Ni tänker inte på konsekvenserna av att sprida sjukdomar, av att ha 10 barn när man knappt kan ge tillräckligt med föda för 1, av att öka befolkningen där ni knappt har en fungerande regering, sjukvård, skola osv. utan det enda ni tänker på är att fylla era primitiva behov. Tragiskt men sant.
Citera
2011-01-30, 21:36
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Min fråga är om ni etniska Svenskar drar alla svarta människor över samma kam?
Eller om ni gör skillnad på svarta och "svarta" beroende på hudfärg utseende osv?

Svara ärligt men utan det vanliga rasistsnacket!

Jag gör inte det. Jag har träffat många svart-, och brunfärgade människor genom åren som är hur trevliga som helst. Jag har haft många vänner och kollegor från både mellanöstern och afrika. Jag tror "problemet" har mer med kultur och religion att göra än någonting annat, men då och då träffar jag på renodlade rasister här på forumet som försöker få mig att tro att problemen i vårt samhälle har med hudfärg och ras att göra, och inte kultur.

Jag står dock fast vid min åsikt.
Senast redigerad av deadset 2011-01-30 kl. 21:39.
Citera
2011-01-30, 21:40
Medlem
Affelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narcissism
Det beror på att ni är som gorillor, hundar, råttor m.m. Ni tänker inte på konsekvenserna av att sprida sjukdomar, av att ha 10 barn när man knappt kan ge tillräckligt med föda för 1, av att öka befolkningen där ni knappt har en fungerande regering, sjukvård, skola osv. utan det enda ni tänker på är att fylla era primitiva behov. Tragiskt men sant.

För mindre än 100 år sedan skaffade sig de flesta svenska familjer uppemot 10 barn. Och de flesta av dem hade knappt mat för dagen. De flesta tänker inte logiskt när det gäller familjebildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in