2011-01-30, 19:29
Medlem
En sak som jag tänkt på angående vårt svenska tv-utbud är att det under de senaste kanske två åren, kommit en rad nya engelska tv-program. Under 90-talet och början av 2000-talet fanns det i alla fall nästan inga program från The U.K. Då var det bara amerikanska och svenska tv-serier som gällde.

Det som skulle vara intressant att veta är, vad beror detta på? Varför anser svenska tv-kanaler att svenskar nu är mogna att ta till sig brittisk kultur? Tycker ni att det är bra att vi som ett någorlunda engelskspråkigt folk får ta del av serier osv. från england?

Själv tycker jag att det är kanon. Synd bara att det inte visas några intressanta program. Till exempel Jonathan Ross vore ju inte dumt att kunna se på. Alla dessa "hitta hus på landet-serier" och Gordon Ramsay kan man dock definitivt dra ner på.
Citera
2011-01-30, 19:32
Medlem
Personligen tycker jag det inte finns en enda bra serie från UK som visas på TV.
De svenska är också väldigt tråkiga i allmänhet.
Citera
2011-01-30, 19:33
Medlem
miklons avatar
Jag skulle snarare säga att svenska tv-tittare haft ett kärleksförhållande till brittisk tv nästan så länge det funnits tv i det här landet. Tänk bara på alla brittiska deckarserier och alla komediserier. Det känns som att en mycket stor del av BBC:s produktion når hit.

Däremot så ser vi ju mycket sällan tv från t.ex. Frankrike, Spanien eller Tyskland.
Citera
2011-01-30, 19:41
Medlem
xurras avatar
Det är inte så att du blivit äldre och ser på mer "vuxna" saker nu?
Citera
2011-01-30, 20:08
Medlem
wonderlands avatar
Stämmer inte imo, var flera brittiska program på TV även förr i tiden, otaliga serier om poliskommissarier, "fint folk", komediserier, kostymdrama, såpor och krigsserier. Dock undantaget tv3 och kanal5 som kört mycket amerikanskt.

Sen får man ju ta i beaktning att på 90-talet fanns det inte alls lika många kanaler som det gör nu, tv8 och kanal9 tex har väldigt mycket brittiska serier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback