2011-01-30, 18:55
Medlem
Hej jag har ganska nyligen skaffat en ny dator, enda nackdelen med denna är att processorn är ganska svag.
Går det att byta denna? hur gör man?

Min andra fråga är finns det möjlighet att stoppa in en flashhd istället för den satan som sitter i nu.
är det svårt? mycket pill?

Dator: Acer ASPIRE 5551G
Grafik: ATI mobility Radeon HD 5650
Skärm: 15.6" HD LED LCD
RAM: 4GB DDR3
HD: 640GB
OSV...

Tack på förhand Mvh Jocke
Citera
2011-01-30, 19:00
Medlem
OffensiveShits avatar
Det går säkert med rätt kunskap och tålamod..men om du nu öppnar datorn så försvinner garantin. Tror du tjänar mer på att lämna tillbaka datorn/sälja den och köpa en annan.
Citera
2011-01-30, 19:02
Medlem
Leif-Oskars avatar
Att byta CPU är generellt ingenting man gör i en laptop. Nog går det väl men det är ganska meckigt (varierar från modell till model), dessutom är datorn med ventilation och allt anpassad för en specifik CPU.

Att byta till SSD brukar vara lätt, ofta sitter det en lucka på undersidan med något som ser ut som tre cylindrar ovanför varandra. Skruva upp den och du hittar hårddisken.

Däremot är det (i min mening) inte speciellt lönt att byta till SSD om det är av batteriskäl man gör det.
Citera
2011-01-30, 20:06
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Hårdvara /Mod
Citera
2011-01-30, 22:54
Medlem
Håller med er.

Bara en detalj som att butiker inte ens säljer processorer till laptop borde ge dig en ledtråd att det inte är något man gör och dator tillverkarna kan du bara glömma.

Vad gör du med datorn som du tycker är seg?

Märkes datorer bruka komma med massor av skräp som segar ned dator.
Citera
2011-01-31, 14:06
Medlem
Tack för alla snabba svar =D avgudar denna sida!
Nej det är väl mer att jag inte förstår varför dom satt in en så dålig processor
i en annars ganska bra laptop.. :S
Citera
2011-01-31, 15:10
Medlem
Du kan trösta dig med grafikkortet. I vanliga fall är processorn bra men grafikkortet en värdelöst krets från Intel. Blir jämt så besviken när jag ser det. Jag bruka titta efter pris och grafikkort först.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-31 kl. 15:18.
Citera
2011-01-31, 16:10
Medlem
Haha jo samma här:P
Citera
2011-01-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Du kan trösta dig med grafikkortet. I vanliga fall är processorn bra men grafikkortet en värdelöst krets från Intel. Blir jämt så besviken när jag ser det. Jag bruka titta efter pris och grafikkort först.

Menar du att hans dator har en värdelös krets från Intel? För tillverkaren är AMD och kretsen helt okej.

Kan du upplysa vilken processor du har i TS?
Citera
2011-01-31, 16:49
Medlem
TS?
AMD athlon 2 x2 processor p320 (2.1 GHz)
Citera
2011-01-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Menar du att hans dator har en värdelös krets från Intel? För tillverkaren är AMD och kretsen helt okej.
NEJ, Du läste mitt inlägg fel. Läs den igen.

Jag försökte muntra upp honom genom att peka på hans grafikkort och förklara varför han skulle vara glad över den.

Har du inte sett reklamen i brevlådan och sett att processorn och resten verka jätte bra. Plötsligt märker du att de inte skrivit vad det är för grafikkort. Efter ett tag ser du att grafik kretsen är från Intel och skriker, NEEEJ.

Enligt min åsikt kan de sätta in hur bra processorn som helst. Är grafikkortet dåligt eller från Intel (dvs värdelös) så blir du alltid besviken över datorn. Enda gången jag tycker det är ok med Intel grafik är om datorn är jätte billig. tex netbook för under 3000 kr. Är det en vanlig bärbar kan jag sträcka mig till 4000kr men då ska resten vara otroligt.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-31 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in