• 1
  • 2
2011-01-30, 16:47
Medlem
wääuus avatar
Jag har precis köpt ett par Dr. Martens-kängor. Jag behöver hjälp med skötsel av dem, jag vill att de ska hålla länge dessutom verkar skoputsning vara en hel vetenskap som kan vara kul att lära sig.

Jag vill inte att de ska glänsa, bara att de ska hålla och slitas snyggt (eventuella sprickor som uppkommer i framtiden ska inte döljas med pigment).
Jag har tittat runt lite, tänkte köpa Dr. Martens egna läderbalsam men fick inte tag i det. Så nu har jag kollat lite på Lundhags lädersmorning, mest för att det innehåller tjära som luktar så himla gott.

Det verkar som att man ska smörja in lädret med t.ex. läderbalsam eller smorning, sen ska man lägga på ett skyddande lager utanpå. Vad rekommenderar ni för produkter?

Jag vistas inte i så värst hårda miljöer, så någon superyta behövs inte. Jag vill dessutom att skinnet ska andas bra så att svett kan släppas ut.

Lägger tråden här eftersom jag tror att kompetensen finns här och inte i mode.
Citera
2011-01-30, 16:51
Medlem
SpaceCats avatar
Jakt, fiske och vildmark är nog en betydligt bättre forumdel.
Hoppas mod kan flytta tråden dit, eftersom jag själv är intresserad av kunniga kommentarer i frågan.
Citera
2011-01-30, 16:52
Medlem
Fas12s avatar
Mode passar väl då ändå bättre.
Citera
2011-01-30, 16:58
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fas12
Mode passar väl då ändå bättre.
Och vad skulle modenissar veta om att sköta ett par kängor?
Citera
2011-01-30, 17:21
Medlem
toby79s avatar
Du har inte gjort lumpen va?
Det viktigaste är att man sköter om kängorna regelbundet. Torka av smuts, saltstänk osv med en fuktig trasa. Ta skosnören och öppna upp vid plösen och snörningen, där samlas mycket skräp som nöter lädret.
Fetta in dem då och då så kommer lädret att hålla sig fint. Lädret får aldrig torka ut för då spricker det snart här och där. Skoputs använder man mest för att få till det yttre.
Låt inte kängorna torka vid element. Stoppa hellre in papper och låt torka i rumstemperatur.

Ska du ut när det regnar är det klokt att ha gjort infettningen innan man ger sig ut. Men det är ju uppenbart.

Val av produkter,, tja,, jag har en burk juchtenfett eller nåt sånt. Den är kalas, men det är inget vax i den.
Har för mig att vi hade någon vaxhistoria i lumpen. Man tog lite på borsten och lät friktionen smälta ner vaxet i porerna. Nu var det iof hundra år sedan jag gjorde lumpen, så minnet sviktar lite om vad vi använde.
Citera
2011-01-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Och vad skulle modenissar veta om att sköta ett par kängor?

Överdrift och generalisering utan dess like. Finns flertalet trådar om Dr. Martens kängor och allt som kan tänkas röra dessa under "Mode".
Citera
2011-01-30, 20:45
Medlem
HonkenLarssons avatar
Fetta in skorna med fiskar-smorning/minkolja för att göra så dom stöter bort vatten. Smörj in rikligt överallt utan snören i kängan låt stå i något dygn. Torka sen bort rester och klumpar och putsa upp kängorna. Upprepa med jämna mellanrum

När kängorna inte används använd skoblock helst av cederträ.

Om kängorna blir blöta ta ur sulorna torka i rumstemperatur med tidningspapper i.

Torka aldrig någonsin kängorna där det är för varmt. Ställ dom aldrig vid ett element t.ex. Dom torkar och spricker till slut.

För att bättra på färgen skall du använda kiwi skoputs. Aldrig skoputs med silikon. Putsa kängorna med jämna mellanrum.

Ta bort smuts under snörningen med jämna mellanrum. Skiten suger åt sig vatten och förstör kängorna.

Kort och gott
  • Håll kängorna rena
  • Fetta in och putsa med jämna mellanrum
  • Torka ALDRIG någonsin varmt.
  • Ta ur sulor och lufta kängorna.
  • Skaffa skoblock.
Citera
2011-01-30, 22:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Jakt, fiske och vildmark är nog en betydligt bättre forumdel.
Hoppas mod kan flytta tråden dit, eftersom jag själv är intresserad av kunniga kommentarer i frågan.

Jag håller med, folk kan kängvård där. Jag flyttar tråden och så håller vi tummarna.

Bostad --► Jakt, fiske och vildmark

//Mod
Citera
2011-01-31, 17:55
Medlem
wääuus avatar
Tack mod, bra val!

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du har inte gjort lumpen va?
Det viktigaste är att man sköter om kängorna regelbundet. Torka av smuts, saltstänk osv med en fuktig trasa. Ta skosnören och öppna upp vid plösen och snörningen, där samlas mycket skräp som nöter lädret.
Fetta in dem då och då så kommer lädret att hålla sig fint. Lädret får aldrig torka ut för då spricker det snart här och där. Skoputs använder man mest för att få till det yttre.
Låt inte kängorna torka vid element. Stoppa hellre in papper och låt torka i rumstemperatur.

Ska du ut när det regnar är det klokt att ha gjort infettningen innan man ger sig ut. Men det är ju uppenbart.

Val av produkter,, tja,, jag har en burk juchtenfett eller nåt sånt. Den är kalas, men det är inget vax i den.
Har för mig att vi hade någon vaxhistoria i lumpen. Man tog lite på borsten och lät friktionen smälta ner vaxet i porerna. Nu var det iof hundra år sedan jag gjorde lumpen, så minnet sviktar lite om vad vi använde.

Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Fetta in skorna med fiskar-smorning/minkolja för att göra så dom stöter bort vatten. Smörj in rikligt överallt utan snören i kängan låt stå i något dygn. Torka sen bort rester och klumpar och putsa upp kängorna. Upprepa med jämna mellanrum

När kängorna inte används använd skoblock helst av cederträ.

Om kängorna blir blöta ta ur sulorna torka i rumstemperatur med tidningspapper i.

Torka aldrig någonsin kängorna där det är för varmt. Ställ dom aldrig vid ett element t.ex. Dom torkar och spricker till slut.

För att bättra på färgen skall du använda kiwi skoputs. Aldrig skoputs med silikon. Putsa kängorna med jämna mellanrum.

Ta bort smuts under snörningen med jämna mellanrum. Skiten suger åt sig vatten och förstör kängorna.

Kort och gott
  • Håll kängorna rena
  • Fetta in och putsa med jämna mellanrum
  • Torka ALDRIG någonsin varmt.
  • Ta ur sulor och lufta kängorna.
  • Skaffa skoblock.

Tack för tipsen! Smorning verkar vara helt okej alltså. Det ska jag köra på, men jag tror jag köper Lundahls, eftersom det innehåller tjära vilket jag gillar Alla dessa aromater kanske inte är det bästa för lädret eller hälsan men det luktar ju gott!

Och Toby, du gissade rätt jag har inte gjort lumpen tyvärr.

Förresten, tror ni inte att jag riskerar att vattentäta dojorna för mycket med smorning, alltså att mina fötter blir alldeles instängda och igensvettade där inne?
Citera
2011-02-01, 06:23
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu

Förresten, tror ni inte att jag riskerar att vattentäta dojorna för mycket med smorning, alltså att mina fötter blir alldeles instängda och igensvettade där inne?

Nej!
Citera
2011-02-02, 19:51
Medlem
wääuus avatar
Så, idag var jag och skulle köpa Lundhags smorning med tjära. Den såg jättefin ut och luktade ganska gott. Den luktade dock mer rök-aktigt än petroleum.

Jag köpte Fibertec Shoe Wax istället, som verkar vara baserad på bivax till största del. Den gick jättelätt att smörja ut med fingrarna eftersom den smälte av värmen. Lät det sitta i i någon timme, sen ställde jag skorna i ett torkskåp i ca. 30 min för att vaxet hade stelnat. Sen torkade jag bort överflödet. Lädret absorberade vaxet bra och ser jättefina ut nu.
Sen får vi se hur de mår av denna behandlingen.
Citera
2011-02-06, 13:46
Medlem
Drumsticks avatar
Skaffa något vanligt läderfett, gjärna "ofärgat"(orange) då svartläderfett har tendenser att missfärga skinnet även då det är svart.

Edit: såg att du skaffat grejer. Hoppas du blev nöjd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in