2011-01-30, 16:47
Medlem
Traveller2007s avatar
Mitt knä är lite fucked och har hoppat ur led fem gånger på lika många år. De första gångerna tränade jag det lite men efter den tredje så sket jag i det eftersom jag var utomlands och samma med den fjärde gången. Den första och andra gångerna var jag på sjukhus och de rönkade och konstaterade att det såg ok ut. Sjukgymnastik följde.

Nu hoppade det ur let igen på träningen(kampsport). Det var riktigt snabbt, bara ut och in igen på en sekund. Dum som man är so tränade jag vidare i en halvtimme. Jag kunde gå hem efter träningen också och det vara bara lite ömt.

Varför händer detta relativt lätt för mig? Kan jag träna upp knäet och göra det starkare?

Om jag tränar mina lårmuskler som fan kommer det då göra knäet stabilare och starkare eller sitter detta problemet innen i knäet, alltså typ senor och leder som är svaga?

Någon som har varit i denna sits och kan hjälpa?
Citera
2011-01-30, 16:54
Medlem
Mr.Sifons avatar
Träna upp samtliga benmuskler så kommer det att stärka.
Kör knäböj HELA vägen ner, stå på ett ben på en sån här
ballans sak och gå upp och ner. Speciellt dom 2 övningarna
tror jag skulle vara bra för dig..

Men man får inte glömma bort baksida lår+vader.
Citera
2011-01-30, 16:54
Medlem
dag-ottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Mitt knä är lite fucked och har hoppat ur led fem gånger på lika många år. De första gångerna tränade jag det lite men efter den tredje så sket jag i det eftersom jag var utomlands och samma med den fjärde gången. Den första och andra gångerna var jag på sjukhus och de rönkade och konstaterade att det såg ok ut. Sjukgymnastik följde.

Nu hoppade det ur let igen på träningen(kampsport). Det var riktigt snabbt, bara ut och in igen på en sekund. Dum som man är so tränade jag vidare i en halvtimme. Jag kunde gå hem efter träningen också och det vara bara lite ömt.

Varför händer detta relativt lätt för mig? Kan jag träna upp knäet och göra det starkare?

Om jag tränar mina lårmuskler som fan kommer det då göra knäet stabilare och starkare eller sitter detta problemet innen i knäet, alltså typ senor och leder som är svaga?

Någon som har varit i denna sits och kan hjälpa?

Det där ska du kolla upp hos läkare. Låter som att brosket vid knäskålen är slut. Vattengympa är ju typ den bästa rehabträningen för knän.
Citera
2011-01-30, 16:56
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dag-otto
Det där ska du kolla upp hos läkare. Låter som att brosket vid knäskålen är slut. Vattengympa är ju typ den bästa rehabträningen för knän.

OK, nu skrämer du mig!! Hur fan har det gått till? Kan man bygga upp det igen eller är jag fucked i hela livet om det är på det viset? Är det en ortoped jag ska gå till?
Citera
2011-01-30, 16:57
Medlem
Nu är jag inte medicinsk utbildad, men har läst min beskärda del av anatomi. Vid upprepad luxation (urledsvridning) så skadas ledband och dom töjs även ut. Detta gör att det är lättare att göra det igen när man har gjort det förut. Det kan också vara så att "skålen" som patella (knäskålen) ligger i är lite grund och att den därför hoppar ur lättare, detta är nog medfött.

Det jag skulle göra är att jobba styrka i ben, inte bara lår utan även baksida lår och vader, detta för att all muskulatur hänger ihop. Men även jobba stabilitet, alltså balansövningar osv.
En övning för att stärka just knäets muskler är att sitta på golvet med benen framför dig och med till exempel en ihoprullad handduk under knät och pressa ner. En väldigt liten rörelse men ack så effektiv.

Men som sagt är jag inte medicinsk utbildad och om jag vore du skulle jag vända mig till en naprapat eller idrottsutbildad sjukgymnast. Vanliga sjukgymnaster inom landstingets sjukvård brukar inte ha samma inställning som idrottsinriktade sjukgymnaster på privatkliniker, talar nu från erfarenhet och inte fakta.

Lycka till
Citera
2011-01-30, 17:38
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realjalapeno
Nu är jag inte medicinsk utbildad, men har läst min beskärda del av anatomi. Vid upprepad luxation (urledsvridning) så skadas ledband och dom töjs även ut. Detta gör att det är lättare att göra det igen när man har gjort det förut. Det kan också vara så att "skålen" som patella (knäskålen) ligger i är lite grund och att den därför hoppar ur lättare, detta är nog medfött.

Det jag skulle göra är att jobba styrka i ben, inte bara lår utan även baksida lår och vader, detta för att all muskulatur hänger ihop. Men även jobba stabilitet, alltså balansövningar osv.
En övning för att stärka just knäets muskler är att sitta på golvet med benen framför dig och med till exempel en ihoprullad handduk under knät och pressa ner. En väldigt liten rörelse men ack så effektiv.

Men som sagt är jag inte medicinsk utbildad och om jag vore du skulle jag vända mig till en naprapat eller idrottsutbildad sjukgymnast. Vanliga sjukgymnaster inom landstingets sjukvård brukar inte ha samma inställning som idrottsinriktade sjukgymnaster på privatkliniker, talar nu från erfarenhet och inte fakta.

Lycka till

OK, tack! Ska testa den övningen med handduken. Men du får ursäkta mitt okunnande, vad är en naprapat? Är det inte ortopeder som man ska gå till vid problem med ben/leder/osv?
Citera
2011-01-30, 17:55
Medlem
Rent krasst så kan ortopeder ben och naprapater muskler.
Självklart kan ortopeder muskler mm också men det har en annan inriktning på sin utbildnind jämfört med naparapater. Kan hända att en ortoped kan hjälpa dig men jag går hellre till naprapater eller idrottsvetenskapligt inriktade sjukgymnaster med mina mjusdelsproblem då de (enligt mig) har en bättre inställning till rehab.http://sv.wikipedia.org/wiki/Naprapati
Citera
2011-01-30, 20:19
Medlem
Slackoffs avatar
Din patella har nog aldrig suttit fast som den ska.
Du ska nog acceptera att ditt knä är skit och ge upp det där med kamsport och andra sporter där du kan vrida knäet ur led kontinuerligt.
Eller vad menar du med urvridning?
Jag anser att det är när knäskålen ligger ett antal centimeter ifrån där den borde och man bara kräks av att titta på knäet?
Citera
2011-01-30, 20:55
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Din patella har nog aldrig suttit fast som den ska.
Du ska nog acceptera att ditt knä är skit och ge upp det där med kamsport och andra sporter där du kan vrida knäet ur led kontinuerligt.
Eller vad menar du med urvridning?
Jag anser att det är när knäskålen ligger ett antal centimeter ifrån där den borde och man bara kräks av att titta på knäet?

Om jag ska gå efter det kriteriet har det "bara" gått ur led två gånger och det var då för fem år sedan. De andra gångerna har det hoppat tillbaka direkt, i samma sekund. Efter de gångerna har jag inte behövt kolla något utan det har bara varit ömt i några dager efter och sedan har jag inte tänkt mer på det. Men ska nog ta mig till en ortoped nu i veckan och kolla det. Tack för hjälpen alla!
Citera
2011-02-09, 19:28
Medlem
Jag gissar att du hör till den kroppskonstitution som ofta benäms som "generellt hypermobil" och att din knäskål luxerar vilket vanligtvis sker åt lårets utsida.
Det du kan göra är som nämnts tidigare att bygga upp muskulaturen runt om. Om det sedan blir tillräckligt bra för att klara kampsport är inte säkert.
Ett annat sätt värt att utvärdera är att använda en patella stabiliserande otros. Om det i din stad finns en Ortopedteknisk avdelning på lasarettet kan du vända dig dit för att få rätt sorts otros. Ortoserna kan vara rätt dyra..bortåt 700:- eller så och tyvärr vet man inte helt säkert hur bra den fungerar förrän man köpt och provat den…..
Citera
2011-08-06, 19:40
Medlem
Mr.Nesss avatar
Lånar tråden.

Igår så vred jag mitt knä ur led (det gick tillbaka direkt) men det gör så jävla ont.
Åkte till akuten och fick bandage, och läkaren sa att inget var av (röntgades inte av någon konstig anledning) och att jag skulle börja med sjukgymnastik.

Min fråga är om man måste detta? Har skadat knät två gånger innan och gått på sjukgymnastik då och pallar verkligen inte
Citera
2011-08-06, 20:10
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mr.Ness

Hur mycket styrketräning för benen har du gjort innan/mellan skadetillfällena?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in