2011-01-30, 16:36
Medlem
Trombleys avatar
Blev nyfiken. Vrmde en kopp vatten fr att gra te. Krde den ngra minuter i microvgsugnen och tog sedan ut den fr att slnga i lite socker till tet. Det bildades som ett vitt moln och sedan brjade det brusa, som om det vore kolsyra.

Detta har aldrig hnt nr jag kokat vatten p vanligt vis vad jag kan minnas.
Blir det ngon speciell reaktion i vattnet nr det micras? Och vad r det som frigrs i sockret?
Citera
2011-01-30, 16:39
Medlem
sommarlovs avatar
Tv saker kan hnt.

1. Vattnet var vldigt rent och hade liksom inte kommit igng att koka.

2. Vatten med socker har en lgre kokpunkt, s vrmeenergi gick pltsligt t att koka bort lite vatten.
Citera
2011-01-30, 17:16
Medlem
Jag har ven hrt om ngot att vatten inte brjar koka i micro fr att det vrms fr snabbt eller ntt snt. Men nr man rr runt vattnen s brjar det koka. Det kallas superheating.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating

Edit: "The boiling can be triggered by jostling the cup, inserting a stirring device, or adding a substance like instant coffee or sugar"

S br vara mycket mjligt att detta r din frklaraing.
Citera
2011-01-30, 17:30
Medlem
kqrs avatar
Jag satsar ocks p sttkokning. Jag har en obefogad rdsla fr det, s varje gng jag vrmer vtskor i mikron rr jag om lite d och d fr att inte bli verraskad av en ngexplosion eller ngot.
Citera
2011-01-30, 17:31
Medlem
wuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tv saker kan hnt.

1. Vattnet var vldigt rent och hade liksom inte kommit igng att koka.

2. Vatten med socker har en lgre kokpunkt, s vrmeenergi gick pltsligt t att koka bort lite vatten.

Vatten med socker har inte lgre kokpunkt utan hgre n rent vatten. D r det sannolikt alternativ 1, dvs vattnet var verhettat och brjade koka p.g.a. att bubblor nu fick massa stllen att bildas p.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in