2011-01-30, 21:21
Medlem
Manifestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffransnisse
Fy f*n för högerpolitik(det gör det samma vilket parti som kör
högerracet)!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle8486002.ab
Helt sant! Och, det spelar heller ingen roll från vilket håll vi styrs, för en demokrati lever vi i likafullt, sägs det.
Citera
2011-01-30, 21:24
Medlem
Manifestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera

högerpolitiken i europa kan du inte jämföra med den mjuka politik som förs i sverige, man skulle rentav kunna säga att den politiska skalan i sverige är kraftigt vänstervriden, d.v.s. en socialdemokrat i sverige skulle man kunna klassa som kommunist i andra länder. jag bor själv i schweiz och kan tala om att partiet SVP (som för en snarlik politik som svenska SD) har 30% av rösterna.
Man kan säga, man kan kunna, man kan både hit och dit ... Vad ser du till? Intentioner? Resultat? Om du ser till resultat - bästa resultat för vem/vilka/vad?
Citera
2011-01-30, 21:49
Medlem
Censor Scipios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manifesta
1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.

Att detta ens kan ha varit en fråga gör mig fan förbannad.
Citera
2011-01-31, 02:24
Medlem
SnowInformers avatar
[quote=Manifesta]1) Kan vi kolla på denna lista ihop och checka av att den stämmer objektivt?
2) Kan vi sedan diskutera på vilket sätt Moderaternas ideologi gynnar människor? Det lär förstås bli från subjektiva perspektiv.
3) Kan vi göra tillägg för året 2010? Fas 3? Mer?

1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
1933: Nej till beredskapsarbete.
1946: Nej till fria skolmåltider.
1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
1947: Nej till allmänna barnbidrag.
1953: Nej till fri sjukvård.
1959: Nej till ATP.
1963: Nej till fyra veckors semester.
1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej.
1976: Nej till femte semesterveckan.
1983: Nej till löntagarfonderna.
1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.
2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom just moderaterna.
2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
2006: Nej till gröna jobb.
2006: Nej till sex timmars arbetsdag.
2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
2006: Nej till höjd a- kassa.
2006: Ja till sänkt a-kassa.
2006: Nej till höjd sjukersättning.
2007: Ja till sänkt sjukersättning.
/QUOTE]

De som jag har citerat nu, de tycker jag är bra. Jag anser att det är vettiga Nej och det är bra att M röstade nej. Inte kan jag vara ensam om att tycka så?
Senast redigerad av SnowInformer 2011-01-31 kl. 02:40.
Citera
2011-01-31, 02:35
Medlem
Detta inlägg på bloggen Tradition & Fason reder ut vissa av punkterna i "Moderaternas Mörka Ideologi"-listan. Dessa förtydliganden är gjorda av en Johan Westrin, som tydligen ska vara någon form av "guru" vad beträffar svensk högerhistoria. Ganska intressant att läsa, och nyttigt för den som dragit förhastade slutsatser pga listan

http://traditionochfason.wordpress.c...erns-historia/
Citera
2011-01-31, 05:39
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Du glömde datalagringen samt att de 2009-02-05 körde över folkomröstningen om kärnkraften från 1980 (Reinfeldt och Björklund gjorde klart för alla att en ny folkomröstning inte var aktuell och att de skiter i demokratin eftersom de vet bäst).
Citera
2011-01-31, 06:18
Medlem
CaptMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Du glömde datalagringen samt att de 2009-02-05 körde över folkomröstningen om kärnkraften från 1980 (Reinfeldt och Björklund gjorde klart för alla att en ny folkomröstning inte var aktuell och att de skiter i demokratin eftersom de vet bäst).
Gällande kärnkraften hade de ju helt rätt. Sverige borde bygga fler kärnkraftverk, inte stänga befintliga - något dagens elpriser tydligt visar.
Citera
2011-01-31, 06:34
Medlem
Merkwurdigliebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
Gällande kärnkraften hade de ju helt rätt. Sverige borde bygga fler kärnkraftverk, inte stänga befintliga - något dagens elpriser tydligt visar.
Jag håller med - kärnkraft är den bästa energikällan, den borde byggas ut och man borde forska vidare i den (speciellt utvecklingen av fusionsenergi). Alla som tar sig tid att sätta sig in i ämnet skulle säkert hålla med och jag anser att folket röstade fel i kärnkraftsfrågan samt att de som röstade emot var felinformerade av politiker som bara ville vinna röster genom att sälja rädsla.

Men det spelar ingen roll. Folket fick rösta och i en demokrati ska majoritetens vilja respekteras, även om diktatorn tycker sig veta bättre än majoriteten, och även om diktatorn egentligen har rätt. Varför ha en folkomröstning om man hur som helst tänker skita i utfallet och göra som man vill? Att fatta det beslutet var att bekräfta att Sverige egentligen inte är en demokrati. Det är bara en demokrati när folkets vilja råkar överensstämma med statens vilja, annars är det en diktatur.

Det är ju konsekvent med deras historia, förresten:
Citat:
1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
Citera
2011-01-31, 08:46
Medlem
Manifestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkwurdigliebe
Den folkomröstningen var rådgivande, inte beslutande. Jag tror inte Sverige har haft några nationella beslutande folkomröstningar. Regeringen kan lyssna på råd, men mer behöver de inte göra.
Det är väl så vi i Sverige vill ha det eftersom vi går med på det.
Citera
2011-01-31, 08:48
Medlem
Manifestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptMorgan
Så, när elmarknaden avreglerades och blev konkurrensutsatt blev elen dyrare. Festligt, eller hur?
Senast redigerad av Manifesta 2011-01-31 kl. 09:11.
Citera
2011-01-31, 18:16
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Du verkar klok och det du säger ska man tänka på när man granskar våra folkvalda och sedan statsråden (som vi iofs inte valt).
Hur ser det ut i övriga EU-länder med högerpolitik? :

Betydligt bättre. I Sverige finns inget seriöst högerparti i riskdagen.

Citat:
Jag försöker ta reda på om greppet att införa slaveri, ja, jag kallar Fas 3 för slaveri, är nåt som kommer nu i övriga Europa, eller om Sverige är först ut och ett föredömligt land för andra högerstyrda länder att ta efter.

Sådant som "fas 3-jobb" är inte en höger-idé, utan klassisk socialdemokratisk arbetsmarknadspolitik. Men du tycker kanske att det är höger det också.
Citera
2011-01-31, 18:26
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Så, när elmarknaden avreglerades och blev konkurrensutsatt blev elen dyrare. Festligt, eller hur?
El"marknaden" är inte avreglerad och fullt kunkurensutsatt. Festligt, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in