Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-30, 14:02
  #1
Avstängd
Jag har försökt installera ubuntu brevid vista. Jag gjorde iordning en partition som heter ubuntu(D) och sen hade jag min vanliga c partition med windows. Jag installerade ubuntu på D partitionen och sen så stod det att jag skulle starta om datorn, då klickade jag ok och skärmen blev svart med en massa vit text sen ploppade skivan ut men datorn stängdes inte av så jag stängde av strömen. Sen när jag startade datorn igen så startades windows normalt och jag kunde aldrig välja att starta ubuntu. Jag vet inte vad jag ska göra hjälp?!
Citera
2011-01-30, 21:34
  #2
Avstängd
Ingen? jag kom på att jag bara använde 40gb av d partitionen. I vista så var d partitionen 40gb mindre
Citera
2011-01-30, 22:31
  #3
Medlem
ischs avatar
Du får någ ge oss lite mer info om hur du installerade ubuntu. Gjorde du en full normal installation så bör du även fått grub(2) installerat där båda dina OS skulle vara listade. Känns dock som att du gjort någon annan form av installation och därför skulle det vara bra med lite mer förtydligande ifrån din sida.
Citera
2011-01-30, 23:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Du får någ ge oss lite mer info om hur du installerade ubuntu. Gjorde du en full normal installation så bör du även fått grub(2) installerat där båda dina OS skulle vara listade. Känns dock som att du gjort någon annan form av installation och därför skulle det vara bra med lite mer förtydligande ifrån din sida.
och vilken version av ubuntu och valde du vilken partition grub skulle sättas på och vad valde du för filsystem och har du flera diskar i datorn och kan du se partitionen i windows osv.
Citera
2011-01-31, 08:53
  #5
Avstängd
Jag körde ubuntu 10.10 från live cd'n och valde att installera brevid ett annat operativ system.
Citera
2011-02-01, 13:15
  #6
Avstängd
Okej eftersom att jag inte verkar få det här att funka så skulle jag behöva hjälp med att ta bort ubuntu. Någon som vet en bra guide??
Citera
2011-02-01, 18:44
  #7
Medlem
Ta bort partitionen/partitionerna, utöka c: med den numera tomma diskytan..

Eller stoppa i ubuntuskivan igen och den här gången slutför installationen ordentligt så borde det fungera.. jag har då aldrig lyckats få en trasig installation..
Citera
2011-02-02, 11:35
  #8
Avstängd
Okej tackar
Citera
2011-02-02, 22:19
  #9
Avstängd
Jag sket i dual boot så nu sitter jag här i ubuntu 10.10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback