• 1
  • 2
2011-01-30, 13:31
Medlem
Det har tydligen blivit ganska vanligt att hjltar frn DC och Marvel mts i olika ventyr nu fr tiden. Jag vet inte om det finns egna tidingar fr dessa mten men det r kanske ngot som ngon hr kan upplysa om. Nr jag var liten var det en stor sensation nr Stlmannen skulle mta Spindelmannen, i det hftiga albumet. Sedan dess tror jag nstan alla DC:s hjltar har mtt Marlvels dito. Ngot jag sjlv skulle vilja lsa r mtet Batman/Spiderman.

Sen finns det udda Crossovers med Punisher/Acke och Stlmannen/Binky....och Scobby Doo/Batman.

Men hur r det med Fantomen? Finns det ingen Crossover dr Fantomen mter ngon annan superhjlte? Dremot har jag lst ngonstans att det ska finnas en dylik med Tarzan, dr Tarzan r i New York.

Vad tycker ni om att hjtar mter varandra p detta stt? Har ni ngon favorit bland dessa Crossovers?
Citera
2011-01-30, 13:45
Medlem
noksocaws avatar
Stlmannen VS Muhammed Ali r inte helt fel. Spiderman och Jay Leno r en annan ganska udda.
Citera
2011-01-30, 14:34
Moderator
Popesizes avatar
Det nrmsta crossovers i Fantomen, jag knner till, var vl att Mandrake och Lothar gstade brllopet mellan den 21 Fantomen och Diana.

Sen s kan ven en och annan kndis smygas med i bild, fast d som ngot helt annat. Fantomen och Mandrakes skapare, Lee Falk, var bland annat med som deckarfrfattaren Leo i avsnittet "Mysteriet p Cape Cod"

Har ven fr mig att Humphrey Bogart har figurerat i ngot avsnitt
Citera
2011-01-30, 16:47
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det nrmsta crossovers i Fantomen, jag knner till, var vl att Mandrake och Lothar gstade brllopet mellan den 21 Fantomen och Diana.

Sen s kan ven en och annan kndis smygas med i bild, fast d som ngot helt annat. Fantomen och Mandrakes skapare, Lee Falk, var bland annat med som deckarfrfattaren Leo i avsnittet "Mysteriet p Cape Cod"

Jag har fr mig att det finns minst tv Mandrake-serier dr Fantomen, Mandrake och Lothar jagar skurkar ihop. Ett av ventyren gick tminstone i Fantomen fr ngra r sedan.
Annars r det rtt vanligt att srskilt skurkar lnar ansikten frn populrkulturen. En maffiaboss ser t ex ut som Don Corleone, och mumien Imhotep i ventyret "Livets eld" ser ut och beter sig som sin namne, spelad av Boris Karloff i Mumien vaknar frn 1932. I ett annat mumieventyr, "Ibismysteriet", tredje delen, r hela skurkgnget taget frn filmen Key Largo.
Sedan r ju minst en Fantom, direkt eller indirekt, inblandad i varje stor eller liten historisk hndelse sedan 1536, och tskilliga fre dess, s "crossovers" med en myriad knda historiska figurer, bde riktiga och phittade, r snarare regel n undantag varje gng Fantomen plockar fram en krnika.

Jag gillar DC/Marvel-crossovern dr Stlmannen beger sig till New York och fr Spindelmannen att se ut som en sopa.
Citera
2011-01-30, 19:28
Medlem
Skulle vara ganska kul att lsa en crossover mellan Fantomen och Spiderman.
Citera
2011-01-30, 21:05
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Skulle vara ganska kul att lsa en crossover mellan Fantomen och Spiderman.
Spidde skulle vl tro att Fantomen var Captain Bengalla i sna fall

OnT s gillar jag frlagscrossovers. En av mina favoriter r mellan Captain America och Batman. Av ngon anledning s hamnar de alltid i crossovers som typ Marvel vs DC i ett mindre slagsml dr de upptcker att de r jmbrdiga.

En crossover med Fantomen... Hm, jag skulle nog vilja se ngon av Captain America eller Batman tillsammans med den vandrande vlnaden. Det r p ngot stt lite roligare med en jmbrdig (I detta fall, inga superkrafter) medkmpe.
Citera
2011-02-01, 08:16
Medlem
Jag skulle faktiskt vilja se en crossover mellan Stl-Kalle och Batman eller Spindelmannen.
Citera
2011-02-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men hur r det med Fantomen? Finns det ingen Crossover dr Fantomen mter ngon annan superhjlte? Dremot har jag lst ngonstans att det ska finnas en dylik med Tarzan, dr Tarzan r i New York.
Fantomen har mtt Edgar Rice Burroughs vilket inspirerar denne till att skriva en fantasihistoria om en vit amn som lever i djungeln: Tarzan.

Det r nog det nrmaste Fantis och Trazan har kommit varandra.

Eftersom Fantomen ligger p Kings Features s om man ska hlla det inom bolaget s fr det bli en match-up med Fantomen och Karl-Alfred d.
Citera
2011-02-05, 10:25
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:

Jag vill minnas att det finns minst en serie med Mandrake, dr Fantomen dyker upp som "gstspelare".

F finns mnga "verkliga" personer som legat till grund fr karaktrer i Fantomen. Bde John Wayne och Marlene Dietrich har funnits med. Detta har ocks kommenterats av Redax i ngot nummer.

Lite OT, men nr det gller Crossover, s har ju Spiderman och Hulken mtts i en serie i brjan av 70-talet. Hulken spade honom ordentligt dr. Fr en 5-6 r sen gavs det ut ett album med Batman och Judge Dredd. Judgement day in Gothemcity, vill jag minnas att det hette. Dom var INTE kompisar dr..
Citera
2011-02-05, 11:56
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Jag vill minnas att det finns minst en serie med Mandrake, dr Fantomen dyker upp som "gstspelare".

F finns mnga "verkliga" personer som legat till grund fr karaktrer i Fantomen. Bde John Wayne och Marlene Dietrich har funnits med. Detta har ocks kommenterats av Redax i ngot nummer.

Lite OT, men nr det gller Crossover, s har ju Spiderman och Hulken mtts i en serie i brjan av 70-talet. Hulken spade honom ordentligt dr. Fr en 5-6 r sen gavs det ut ett album med Batman och Judge Dredd. Judgement day in Gothemcity, vill jag minnas att det hette. Dom var INTE kompisar dr..
Crossovers inom frlagen r vl numera ganska vanliga (Speciellt inom Marvel)
Frlagscrossovers r lite mer sllsynta dock
Citera
2011-02-05, 12:03
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Crossovers inom frlagen r vl numera ganska vanliga (Speciellt inom Marvel)
Frlagscrossovers r lite mer sllsynta dock

Tror du inte att det kan vara s pga upphovsrttsliga regler? Bara en tanke..
Citera
2011-02-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Ja just det. Den hr:
http://thecomicproject.blogspot.com/...hadows-on.html

*fast sidan 3 verkar inte riktigt stmma*

Det kanske finns fler med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem