• 30 045 online
  • 1 212 849 medlemmar
  • 62 563 700 inlägg
  • 1
  • 2
2011-01-30, 13:31
Medlem
Det har tydligen blivit ganska vanligt att hjältar från DC och Marvel möts i olika äventyr nu för tiden. Jag vet inte om det finns egna tidingar för dessa möten men det är kanske något som någon här kan upplysa om. När jag var liten var det en stor sensation när Stålmannen skulle möta Spindelmannen, i det häftiga albumet. Sedan dess tror jag nästan alla DC:s hjältar har mött Marlvels dito. Något jag själv skulle vilja läsa är mötet Batman/Spiderman.

Sen finns det udda Crossovers med Punisher/Acke och Stålmannen/Binky....och Scobby Doo/Batman.

Men hur är det med Fantomen? Finns det ingen Crossover där Fantomen möter någon annan superhjälte? Däremot har jag läst någonstans att det ska finnas en dylik med Tarzan, där Tarzan är i New York.

Vad tycker ni om att hjätar möter varandra på detta sätt? Har ni någon favorit bland dessa Crossovers?
Citera
2011-01-30, 13:45
Medlem
noksocaws avatar
Stålmannen VS Muhammed Ali är inte helt fel. Spiderman och Jay Leno är en annan ganska udda.
Citera
2011-01-30, 14:34
Medlem
Popesizes avatar
Det närmsta crossovers i Fantomen, jag känner till, var väl att Mandrake och Lothar gästade bröllopet mellan den 21 Fantomen och Diana.

Sen så kan även en och annan kändis smygas med i bild, fast då som något helt annat. Fantomen och Mandrakes skapare, Lee Falk, var bland annat med som deckarförfattaren Leo i avsnittet "Mysteriet på Cape Cod"

Har även för mig att Humphrey Bogart har figurerat i något avsnitt
Citera
2011-01-30, 16:47
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det närmsta crossovers i Fantomen, jag känner till, var väl att Mandrake och Lothar gästade bröllopet mellan den 21 Fantomen och Diana.

Sen så kan även en och annan kändis smygas med i bild, fast då som något helt annat. Fantomen och Mandrakes skapare, Lee Falk, var bland annat med som deckarförfattaren Leo i avsnittet "Mysteriet på Cape Cod"

Jag har för mig att det finns minst två Mandrake-serier där Fantomen, Mandrake och Lothar jagar skurkar ihop. Ett av äventyren gick åtminstone i Fantomen för några år sedan.
Annars är det rätt vanligt att särskilt skurkar lånar ansikten från populärkulturen. En maffiaboss ser t ex ut som Don Corleone, och mumien Imhotep i äventyret "Livets eld" ser ut och beter sig som sin namne, spelad av Boris Karloff i Mumien vaknar från 1932. I ett annat mumieäventyr, "Ibismysteriet", tredje delen, är hela skurkgänget taget från filmen Key Largo.
Sedan är ju minst en Fantom, direkt eller indirekt, inblandad i varje stor eller liten historisk händelse sedan 1536, och åtskilliga före dess, så "crossovers" med en myriad kända historiska figurer, både riktiga och påhittade, är snarare regel än undantag varje gång Fantomen plockar fram en krönika.

Jag gillar DC/Marvel-crossovern där Stålmannen beger sig till New York och får Spindelmannen att se ut som en sopa.
Citera
2011-01-30, 19:28
Medlem
Skulle vara ganska kul att läsa en crossover mellan Fantomen och Spiderman.
Citera
2011-01-30, 21:05
Medlem
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Skulle vara ganska kul att läsa en crossover mellan Fantomen och Spiderman.
Spidde skulle väl tro att Fantomen var Captain Bengalla i såna fall

OnT så gillar jag förlagscrossovers. En av mina favoriter är mellan Captain America och Batman. Av någon anledning så hamnar de alltid i crossovers som typ Marvel vs DC i ett mindre slagsmål där de upptäcker att de är jämbördiga.

En crossover med Fantomen... Hm, jag skulle nog vilja se någon av Captain America eller Batman tillsammans med den vandrande vålnaden. Det är på något sätt lite roligare med en jämbördig (I detta fall, inga superkrafter) medkämpe.
Citera
2011-02-01, 08:16
Medlem
Jag skulle faktiskt vilja se en crossover mellan Stål-Kalle och Batman eller Spindelmannen.
Citera
2011-02-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men hur är det med Fantomen? Finns det ingen Crossover där Fantomen möter någon annan superhjälte? Däremot har jag läst någonstans att det ska finnas en dylik med Tarzan, där Tarzan är i New York.
Fantomen har mött Edgar Rice Burroughs vilket inspirerar denne till att skriva en fantasihistoria om en vit amn som lever i djungeln: Tarzan.

Det är nog det närmaste Fantis och Trazan har kommit varandra.

Eftersom Fantomen ligger på Kings Features så om man ska hålla det inom bolaget så får det bli en match-up med Fantomen och Karl-Alfred då.
Citera
2011-02-05, 10:25
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:

Jag vill minnas att det finns minst en serie med Mandrake, där Fantomen dyker upp som "gästspelare".

F ö finns många "verkliga" personer som legat till grund för karaktärer i Fantomen. Både John Wayne och Marlene Dietrich har funnits med. Detta har också kommenterats av Redax i något nummer.

Lite OT, men när det gäller Crossover, så har ju Spiderman och Hulken mötts i en serie i början av 70-talet. Hulken spöade honom ordentligt där. För en 5-6 år sen gavs det ut ett album med Batman och Judge Dredd. Judgement day in Gothemcity, vill jag minnas att det hette. Dom var INTE kompisar där..
Citera
2011-02-05, 11:56
Medlem
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Jag vill minnas att det finns minst en serie med Mandrake, där Fantomen dyker upp som "gästspelare".

F ö finns många "verkliga" personer som legat till grund för karaktärer i Fantomen. Både John Wayne och Marlene Dietrich har funnits med. Detta har också kommenterats av Redax i något nummer.

Lite OT, men när det gäller Crossover, så har ju Spiderman och Hulken mötts i en serie i början av 70-talet. Hulken spöade honom ordentligt där. För en 5-6 år sen gavs det ut ett album med Batman och Judge Dredd. Judgement day in Gothemcity, vill jag minnas att det hette. Dom var INTE kompisar där..
Crossovers inom förlagen är väl numera ganska vanliga (Speciellt inom Marvel)
Förlagscrossovers är lite mer sällsynta dock
Citera
2011-02-05, 12:03
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Crossovers inom förlagen är väl numera ganska vanliga (Speciellt inom Marvel)
Förlagscrossovers är lite mer sällsynta dock

Tror du inte att det kan vara så pga upphovsrättsliga regler? Bara en tanke..
Citera
2011-02-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Ja just det. Den här:
http://thecomicproject.blogspot.com/...hadows-on.html

*fast sidan 3 verkar inte riktigt stämma*

Det kanske finns fler med?
Citera
  • 1
  • 2