Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Det nrmsta crossovers i Fantomen, jag knner till, var vl att Mandrake och Lothar gstade brllopet mellan den 21 Fantomen och Diana.
Sen s kan ven en och annan kndis smygas med i bild, fast d som ngot helt annat. Fantomen och Mandrakes skapare, Lee Falk, var bland annat med som deckarfrfattaren Leo i avsnittet "Mysteriet p Cape Cod"
Har ven fr mig att Humphrey Bogart har figurerat i ngot avsnitt

Jag har fr mig att det finns minst tv Mandrake-serier dr Fantomen, Mandrake och Lothar jagar skurkar ihop. Ett av ventyren gick tminstone i Fantomen fr ngra r sedan.
Annars r det rtt vanligt att srskilt skurkar lnar ansikten frn populrkulturen. En maffiaboss ser t ex ut som Don Corleone, och mumien Imhotep i ventyret "Livets eld" ser ut och beter sig som sin namne, spelad av Boris Karloff i
Mumien vaknar frn 1932. I ett annat mumieventyr, "Ibismysteriet", tredje delen, r hela skurkgnget taget frn filmen
Key Largo.
Sedan r ju minst en Fantom, direkt eller indirekt, inblandad i varje stor eller liten historisk hndelse sedan 1536, och tskilliga fre dess, s "crossovers" med en myriad knda historiska figurer, bde riktiga och phittade, r snarare regel n undantag varje gng Fantomen plockar fram en krnika.
Jag gillar DC/Marvel-crossovern dr Stlmannen beger sig till New York och fr Spindelmannen att se ut som en sopa.