• 1
  • 2
2004-08-18, 17:42
Medlem
Jag har inte cash att äta ute varje dag, äter aldrig ute hehe.. utan blir ofta att man tar med sig en matlåda... och då blir det ju ofta spagetti och makaroner... Men jämt när man gör det på kvällen och ska äta det nästa dag så har pastan klibbat ihop. har jag makaroner så kan jag ta upp makaronerna och äta som en smörgås... finns det nåt tips på hur man kan få det att inte klibba, brukar ta en klcik smör och smälta men finns det inget smartare?.. framförallt stuvade makaroner brukar ju klibba ihop... man vill ju äta dom som de är precis som de är när man gjort dem!
Citera
2004-08-18, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shivaspace
Jag har inte cash att äta ute varje dag, äter aldrig ute hehe.. utan blir ofta att man tar med sig en matlåda... och då blir det ju ofta spagetti och makaroner... Men jämt när man gör det på kvällen och ska äta det nästa dag så har pastan klibbat ihop. har jag makaroner så kan jag ta upp makaronerna och äta som en smörgås... finns det nåt tips på hur man kan få det att inte klibba, brukar ta en klcik smör och smälta men finns det inget smartare?.. framförallt stuvade makaroner brukar ju klibba ihop... man vill ju äta dom som de är precis som de är när man gjort dem!
Vanliga, icke-stuvade makaroner spolas i iskallt vatten direkt då du hällt av vattnet. Då klibbar de inte ihop lika lätt. Annars funkar det med lite olja. Häll oljan i kastrullen, häll tillbaka makaronerna och rör runt tills alla makaroner blivit "inoljade".
Citera
2004-08-19, 00:21
Medlem
nollnittons avatar
Håller med Caine_Gothenburg, Alt så kan du ju om du ska äta makaroner med köttfärssås blanda det i matlådan, och inte lägga det var för sig.
Men pasta är fan krångligt att få gott och aptitligt i matlådan.
Citera
2004-08-19, 00:30
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Det här är ju lite beroende av om du äter pastan kall eller varm, samt hur du förvarar pastan, men ett tips är ju annars att spara på en del av kokvattnet.

I kokvattnet har du oja, och salt.

/CW
Citera
2004-08-19, 00:39
Bannlyst
Stuvade makaroner som "klibbar ihop"...? Problemet är att man tycker sig ha en perfekt stuvning och sedan - på bordet - är allt bara ett enda gogg: överdosera mjölken, för att därigenom ta hänsyn till den efterredning som sker sedan kastrullen lämnat plattan ("nothing succeeds like simplicity").

Vanlig pasta; jo, alla talar om kallvatten, som kyler ner, i sig oaptitligt, tycker jag. Koka al dente; dra av någon minut på din vanliga koktid och sedan en REJÄL klick smör.

(Vad gäller matlådor finns dock inga quick fixes, där blir pastan ganska glåmig - men, som någon sa ovan; att blanda ihop allt är nog det bästa)
Citera
2004-08-19, 00:41
Medlem
helt apropå, köttfärssås och potatis mosat ihop är inte alls dumt.

Men jag är kass på köttfärssås! Den blir alltid så jävla fet så det flyter fett i pannan överst liksom.

Nån som har ett idiotsäkert och gott recept?

Jag bryner lök, har i köttfärs (vad fan kryddar man nu med?) och sen i med krossad tomat......en skvätt grädde. Men gott, det blir det inte.

OBS endast nötfärs när jag lagar mat...
Citera
2004-08-19, 00:46
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha
helt apropå, köttfärssås och potatis mosat ihop är inte alls dumt.

Men jag är kass på köttfärssås! Den blir alltid så jävla fet så det flyter fett i pannan överst liksom.

Nån som har ett idiotsäkert och gott recept?

Jag bryner lök, har i köttfärs (vad fan kryddar man nu med?) och sen i med krossad tomat......en skvätt grädde. Men gott, det blir det inte.

OBS endast nötfärs när jag lagar mat...

Ersätt grädden med rödvin, tillsätt färska kryddor.

/CW
Citera
2004-08-19, 00:49
Medlem
rödvin? skämtar du?
Citera
2004-08-19, 00:55
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:
rödvin? skämtar du?

Nej, inte alls. Olivolja, lök, rödvin, nötfärs/vilken färs som helst går väl bra, passerade tomater, färska kryddor ( basilika/oregano). Vill du ha grädde/ost i kan du väl testa det också men då blir det ju lite väl fett.

/CE
Citera
2004-08-19, 01:02
Medlem
kay...ska testa det! Nån mer med bra köttfärsrecept?
Citera
2004-08-19, 01:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Jag brukar ha i hackad feferoni. Och så brukar jag ha i chilisås istället för krossade tomater.
Citera
2004-08-19, 02:02
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:

Jag brukar göra tomatsåsen vid sidan om, den blir alltid godare om den får stå och koka ihop ett tag. Lök, krossade tomater, salt, socker, olivolja, balsamvinäger. Försök att få bort den där metallsmaken som burktomater ofta brukar få. Låt koka ihop samtidigt som du börjar med själva köttfärsen. Bryn lök och köttfärs i en stekpanna. När köttfärsen är klar häller du på tomatsåsen. Nu kan man slänga ner en massa valfria ingredienser som du kanske har stående i kylen. Morötter, oliver, you name it. Krydda. Häll ner lite grädde. Låt köttfärssåsen stabilisera sig. Servera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in