• 1
  • 2
2011-01-30, 12:05
Medlem
Jag har brjat att lgga undan 5000:- varje mnad till mitt E-sparkkonto rntan r vad jag tror riktigt kass, tror den ligger p 1.2%.

Har nu ca 25 000:- som ligger dr, men jag kommer att fylla p med 5000 sek varje mnad.

Har ni tips p bttre alternativ? Skulle verkligen vilja f ut s mycket rnta som r rimligt, utan ngon jttehg risk.

Mvh Nick.
Citera
2011-01-30, 12:08
Medlem
goin-xxxls avatar
Tror jag har mina pengar p SEB p 3 mnaders fonder med RISK 1 och 2.17% rnta.
Citera
2011-01-30, 12:09
Medlem
D fr du jobba hrt. enda gngerna bankerna ger en bra rnta r nr du har ver 3miljoner p ett sparkonto hos dom.
Citera
2011-01-30, 12:14
Medlem
Blocket.ses avatar
www.sparkontoplus.se

Vad ska du ha pengarna till? Nr ska du anvnda dom?

r sparandet p lng sikt s borde du kpa aktier.
Citera
2011-01-30, 12:20
Medlem
Danro80s avatar
Marginalen (http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Sparkonto/)

Deras rnta ligger fr nrvarande p 2,20% , ver lite tid brukar dom ligga bst till, dvs om vi rknar bort banker som ej har insttningsgaranti. Senaste hgkonjunkturen s lg deras rnta en bit ver 5%
Dom har ven konton med lite hgre rnta om du r beredd att binda dina pengar.

Insttningsgaranti: Det innebr att staten erstter dina pengar om banken skulle g i konkurs.
Citera
2011-01-30, 12:39
Medlem
Jag kan inte riktigt svara p hur lnge jag tnkt spara pengarna. Man vet ju aldrig hur livet kommer se ut om 5 r. r ung idag, och man vet ju aldrig hur det kommer se ut i framtiden om man skaffar familj och s vidare. Omjligt att svara p faktiskt. Skapade ett konto iaf p Marginalen, de slog ju swedbanks rnta iaf. Tackar fr era svar.
Citera
2011-01-30, 12:43
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jag kan inte riktigt svara p hur lnge jag tnkt spara pengarna. Man vet ju aldrig hur livet kommer se ut om 5 r. r ung idag, och man vet ju aldrig hur det kommer se ut i framtiden om man skaffar familj och s vidare. Omjligt att svara p faktiskt. Skapade ett konto iaf p Marginalen, de slog ju swedbanks rnta iaf. Tackar fr era svar.

Nu handlar det ju inte om s stora belopp, men om du i framtiden skulle f rva eller f ihop pengar p annat stt s kan det vara bra att ha i tanke att bde kolla s att banken/kreditmarknadsbolaget r anslutet till insttningsgarantin, samt hlla koll p vilka grnser som tcks av garantin.

Fr nrvarande gller insttningsgarantin upp till 100.000Euro (ca 900.000:-)

https://www.insattningsgarantin.se/s...utna-institut/
Citera
2011-01-30, 12:43
Medlem
Efter lite rknande s inser jag hur lite man faktiskt sparar p rntan enbart. Sg att man sparar 5000:- i mnaden i 10 r, s sparar man in 50 000:- p rntan inte jtte lite men nd. Kanske borde ta och lsa p en del om fonder och aktier innan jag gr mitt val.
Citera
2011-01-30, 12:47
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Efter lite rknande s inser jag hur lite man faktiskt sparar p rntan enbart. Sg att man sparar 5000:- i mnaden i 10 r, s sparar man in 50 000:- p rntan inte jtte lite men nd. Kanske borde ta och lsa p en del om fonder och aktier innan jag gr mitt val.

Du fr ju ven rkna bort inflationen (Genomsnitt ca 2%/r)

Du kanske kan gra en kompromiss i ditt tnkande?

50% i en Indexfond (exempelvis: Avanza Zero)
50% i rnta (exempelvis: Marginalen)
Citera
2011-01-30, 12:48
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80

Du kanske kan gra en kompromiss i ditt tnkande?

50% i en Indexfond (exempelvis: Avanza Zero)
50% i rnta (exempelvis: Marginalen)

edit: Ifall du funderar p att investera i fonder/aktier s kika lite p kapitalfrskring, s slipper du deklaration samt att du inte betalar ngon skatt vid frsljning, utan istllet en rlig avgift p strax under 1%
Citera
2011-01-30, 12:49
Medlem
Trumpeters avatar
Hr finns en jmfrelse
http://www.compricer.se/sparande/res...orm=simpleform

r sparandet lngsiktigt skulle jag nog fundera p aktier ven om risken r hgre
Citera
2011-01-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80

Och ven skatt 30% p rntan varje r om det r rlig "utdelning".

Allts behver man minst 3% rnta fr att inte frlora kpkraft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in