2011-02-02, 21:50
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedans
text
Väl författat. Tyvärr är det rätt bortkastat eftersom amilofs är den mest inskränkta personen i den här delen av forumet. Att vara påläst och hänvisa till källor är i hans/hennes ögon samma sak som att vara med i VOF, dvs då har du per automatik fel.
Citera
2011-02-02, 22:39
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Aha.. Lyssna och håll käft, ifrågasätt inte, använd inte din hjärna, se inte samband mellan orsak och verkan...

Det är alltså du, Amilofs, tycker att ett ÖPPET SINNE ska fungera???
Just när jag inte trodde att du kunde komma med nått ännu dummare än vad du redan har krystat ur dig i en mängd trådar på det här forumet så slår du till med ett nytt lågvattenmärke...

Hatten av för dig, ditt ärkenöt

Haha....det visar bara hur korkade skeptikerna här är, man går väl INTE till ett medium för att själv prata.

Finns det ingen skeptiker här med hjärna!

Öppet sinne.
Senast redigerad av amilofs 2011-02-02 kl. 22:42.
Citera
2011-02-02, 22:42
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Väl författat. Tyvärr är det rätt bortkastat eftersom amilofs är den mest inskränkta personen i den här delen av forumet. Att vara påläst och hänvisa till källor är i hans/hennes ögon samma sak som att vara med i VOF, dvs då har du per automatik fel.

Att vetenskapssekten vof skulle vara påläst om paranormala fenomen, pinsamt är bara förnamnet.

Öppet sinne.
Citera
2011-02-02, 22:44
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Haha....det visar bara hur korkade skeptikrna här är, man går väl INTE till ett medium för att själv prata.

Finns det ingen skeptiker här med hjärna!.

Man går bara dit och lyssnar på mediets monolog?
Du gör oss bara till större skeptiker.
Du är en jävla bluff
Citera
2011-02-02, 22:52
Avstängd
makduis avatar
Man kan inte bevisa att någonting existerar överhuvudtaget utanför sitt egna huvud och den här texten betyder ingenting, ja så här lever jag mitt liv.
Citera
2011-02-02, 23:07
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Att vetenskapssekten vof skulle vara påläst om paranormala fenomen, pinsamt är bara förnamnet.

Öppet sinne.

Det går inte att vara påläst om paranormala fenomen. De håller inget mönster och diffar brutalt mellan olika religioner och utövare. Finns inget mönster i dem. Du kan vara påläst inom ett system av tro eller två, men inte fenomenen i sig då det inte finns några som helst bevis för egentliga händelser.

Du kan inte studera något som inte kan studeras.
Citera
2011-02-02, 23:29
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Man går bara dit och lyssnar på mediets monolog?
Du gör oss bara till större skeptiker.
Du är en jävla bluff

Självklart går du till ett medium för att enbart lyssna, vad trodde du? Vet du vad ett medium är?
Hög klass på skeptikerna idag...

Öppet sinne.
Citera
2011-02-03, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedans
och inte bara det, man behöver inte ens vara där för att gissa rätt på figuren.
Vi kan exempel vis be 1500 personer att rita varsin figur på ett papper. Antagligen kommer då åtminstone ett par gissa rätt på figuren och därmed bevisa att de på avstånd kan gissa figuren. Otroligt va?
När du går på tivoli och spelar på hjulet, bevisar då minst en person att han VISSTE vilken siffra som skulle komma upp eller är det så att om alla spelar på ett nummer ( ritar varsin figur) så torde någon få rätt någon gång? Att dra slutsatsen att han verkligen VISSTE vilket nummer som skulle komma upp blir löjligt. Precis som du nu hävdar att man har fått positiva resultat och att då MÅSTE personen ha sett figuren. NEJ så kan du inte läsa resultatet. Det skulle bli mera ärligt om du sa att det både skulle kunna varit en gissning på vilken figur det var/ skulle kunna varit att han verkligen såg figuren. Ta inte bort möjligheten att folk gissar.

Ska vi göra en Flashback undersökning för att att reda på vem som verkligen är SYNSK? Jag skriver en dikt och alla 400.000 medlemmar gissar vilken känd dikt jag skrivit upp och enligt ditt tänkande så får vi ABSOLUT OCH reda på vilka här på Flashback som har över naturliga krafter? är det verkligen en ärlig metod för att utröna nånting egentligen? Finns det nån som helst koppling mellan att gissa och att verkligen veta vilken dikt jag skrivit? Eller letas det samband som egentligen inte finns? Det brukar bli så att folk som tror på något LETAR stenhårt efter att få konfirmera deras tro och ser bort i från andra förklaringar.

Bara detta exempel borde få dig att fundera på om du inte gjort ett logiskt felslut här? Kan du ha felat i ditt tänkande? Gör du så ofta? jag älskar att se min egna logik fela för ENDAST DÅ kan jag skärpa mig och se igenom mina egna mentala bluffar mot mig själv. om man upptäcker att man är självbedräglig i ett fall så borde man bli intresserad av att vilja se om man felar även andra gånger i sin logik och tänkande. Självkritik är något positivt för mig. Det ger mig en vilja att vilja se igenom fler av mina brister och tanke kullerbyttor så jag kan utveckla mig. Men de som gillar Mystik vill oftast inte det för de märker att mystiken försvinner då och det är deras intresse. Varför göra sig av med sin största hobby oavsett hur självbedräglig den än är? Om man gillar det så klart man får hålla på med det, men förvänta dig inte att alla kommer att hålla med dig, speciellt inte de som tänker kritiskt och analytiskt. men de andra som "vill tro på det" gillar det säkert och håller nog med att om du säger att forskarna fick nått positivt resultat och någon lyckades gissa rätt på figuren så är det det ULTIMATE BEVISET på att dittan och dattan, så hos dem kan du nog få många pluspoäng. Men din retorik fungerar inte på de som kan logik. Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker du?
Vad du inte förstår är att personerna man utför experimentet på knappast vet om något i förväg,det är ingen gissningslek där man ger någon en chans att gissa rätt i något labb,nej det här är människor som nyss har gått igenom en mycket traumatisk händelse i sina liv(som att dö)och det sista dessa lär tänka på är en liten figur på en bild även om det är just det man hoppas på.
Skulle patienten efter att han vaknat beskriva en nära döden upplevelse så kommer man då fråga denna vad han såg...man kommer inte ens nämna någon bild eftersom det då förstör hela poängen med experimentet,det man vill få ut är att om individen som säger sig ha sett ner på sin fysiska kropp och annat som hände runtomkring denna såg den bilden som man inte kan se från det läget där patienten ligger fysiskt.
Skulle den drabbade säga något i stil med ''jo jag såg allt som hände när ni öppnade min bröstkorg och även en bild föreställande en blå kaktus med julpynt ovanför där jag låg'' så blir det ju såklart intressantare,håller du inte med om det?.

Att få fram många sådana resultat skulle vara starka evidens på att personerna talar sanning,men även fall där man återgav mycket av det som inträffade korrekt fast utan ha sett någon bild kan såklart med räknas som positiva resultat(det är kanske det man fått,har faktiskt ingen aning).
Metoden kanske behöver förfinas i så fall,istället för en bild så kanske man bör pröva med något som lyser,blinkar eller rör på sig etc eller en mycket större bild som fortfarande inte går att se från liggande läge.

Här får du ett exempel på hur det går till.
http://www.youtube.com/watch?v=-DkFGWMFfRU titta runt 1:34 så ser du.
Senast redigerad av Paradigmskifte 2011-02-03 kl. 01:00.
Citera
2011-02-03, 09:47
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Självklart går du till ett medium för att enbart lyssna, vad trodde du? Vet du vad ett medium är?
Hög klass på skeptikerna idag...
.

Min kunskap om medium är tillräcklig. De är bluffmakare.
Det finns en sak jag skyr mer än medium, och det är de som går på skiten och dessutom betalar för det.
Citera
2011-02-03, 11:01
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmakharma
Nix nu är det upp till skeptiker att bevisa för oss andra troende att detta enbart är inbillning från alla som vart med om andebesök,ni har stora chansen att få "bevisa" att ni verkligen har rätt och vi troende fel så kör hårt.

Det är inte så det funkar.

Astrologi = har gång på gång bevisats att "förutsägningarna" astrologerna ger är generalla och passar alla.

Spöken = Väldigt många fall, och inte en enda gång har bevis styrkt att döda människor kan hemsöka folk, samma för demoner och annat dylikt.

Övermänskliga förmågor (telekinesi, och alla andra trick) = samma här, inte en enda människa har någonsin kunnat bevisa i vetenskapliga termer att de har någon sorts kraft.
Den enda gången vetenskapsmän lurades var av en kille som erkände att det var ett trick, och de två vetenskapsmännen som översåg det hela drog sig tillbaka från vetenskapens värld för deras generande misstag.

UFON = Väldigt mycket snack, väldigt mycket bevisligt fejkat.
Du får tro vad du vill om detta så vitt jag bryr mig, men om du säger att du VET sanningen så är du en idiot med mycket att förklara/bevisa.
Citera
2011-02-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Vad du inte förstår...

..Jo jag förstår, jag har ju läst böcker inom ämnet. ( En bi detalj som är helt irrelevant men ändå kul, är att dessa böcker genom gripande beskrev att alla som "dog" och som hade ett möte med en "himmelsk entitet", beskrev att de träffade just "sin" gud. Kristna träffade kristus, Muslimerna träffade Allah och det var aldrig någon ex vis hunduist som träffade på Thor. Det man skulle kunna dra för slutsats är att om man är född i ett land som har EN religion helt dominerande så är chansen att man blir lite som de man umgås med och att den information man stött på i livet oftast reflekterar det som man då stöter på då man är i vegetativ/medvetslöst/dröm tillstånd och flummar fram och tillbaka i "ljuset". kan också ses som att gud är en konstruktion av människan. Men detta har inget med ämnet egentligen.

Tillbaka till topic. Jo jag förstår ämnet och du lär ju få problem att bevisa din tés att jag inte förstår.
Frågan är om du förstår och om du läst böcker i ämnet så du har kött på benen att ta diskussionen?

Citat:
..är att personerna man utför experimentet på knappast vet om något i förväg ... dra en slutsats av de ni hehe.

Ja jag kan dra slutsats av det. Jag antar by default att tester enligt den vetenskapliga modellen som Descartes la fram, och som förfinats under århundraden, har det som standard; att testsubjekten inte skall veta något om testen i förväg för att undvika bias. Detta är för mig, och alla andra normala människor som studerat nån form av vetenskap, rätt så införstådda med. Endast någon som inte studerat vetenskap på någon högre nivå skulle vara tvungen att påpeka typ att "Bilderna inte blev visade för personerna innan så de inte skulle veta vad de skulle gissa på". NO SHIT SHERLOCK!

Citat:
..''jo jag såg allt som hände när ni öppnade min bröstkorg och även en bild föreställande en blå kaktus med julpynt ovanför där jag låg'' så blir det ju såklart intressantare,håller du inte med om det?..

Och tills dess att det kommit fram forsknings resultat ifrån flera olika studier, ifrån olika test grupper, med olika testpersoner och "test-utförare" så behöver vi inte varken säga bu eller bä eller du försöka göra ner någon. Det slår ju bara tillbaka på dig själv eftersom du inte har något resultat att presentera som gör att din snorkiga, överlägsna attityd valid. Därmed blir du Invalid i allas ögon och det klär dig inte utan får dig bara att se dum ut. Step up boy!

Citat:
..Att få fram många sådana resultat skulle vara starka evidens på att personerna talar sanning ..

Ja jag fattar vad du säger men menar du inte "att få fram ett resultat som skiljer sig i från slumpen/chansen skulle vara en indikation på att utanför-kroppen-upplevelser skulle kunna möjligt?
Det skiljer sig nämeligen ifrån ditt påstående avsevärt och jag ska ge dig något att jämföra med.

Låt ponera:

..att vittnen i ett brottsmål går ihop ala konspiration och de påstår att gärningsmannen är en annan än det faktiskt var. Påverkar mängden vittnesmål sanningen?

.. att 1 miljard flugor äter skit - Är skit gott då?

..att 1000 människor säger att att det spökar i deras hus, Är det rätt att dra slutsatsen: Det är många vittnesmål som säger så och därför indikerar det att det är så (även om 6.5 miljarder andra människor inte uppgett att det spökar i deras hem)?.

.. att det startas 700.000 trådar runt om i världen om mediums och andar. Blir mängden information ett relevant argument för sanningshalten?

Tror du man kan rösta om sanningen kanske? Att om det byggs upp tillräckligt med information om nått på nätet så blir det sant? Det är många här på Flashback och ute i världen som låter sig luras av detta, att just mängden information som talar för något på nått sätt ger en indikation av sanningshalten? och jag menar förståss att i en rättegång så är evidens viktig och JA, en mängd bevis emot den åtalade är givetvis viktig. Men jag menar nu på exvis Internet där alla ämnen och alla åsikter har minst 40 miljoner hittar på google. Du menade ju så klart att procenten av de "döda" som kommer tillbaka som kan återge korrekt bild, skulle kunna ge en indikation på sanningshalt och att det skulle kunna vara värt att följa upp? Ja där håller jag med dig.

Citat:
..Här får du ett exempel på hur det går till.
http://www.youtube.com/watch?v=-DkFGWMFfRU titta runt 1:34 så ser du..

Jag såg ingenting i videon som gjorde någon som helst skillnad, Inga resultat visades och inte en enda positiv skildring visades förutom snubben som ville bli rik på att kränga en bok och lyckades få in den i TV. Najs cash tillströmning och det är väl bra för honom, men att folk har ljugit eller pladdrat i bokform för att tjäna pengar kan du kolla vilken Best-Seller-Lista som helst för att finna svaret på.

Måste avsluta med en likadan smileys som du använde för jag skrattar gott över ditt inlägg
Lägger till en och ber dig läsa fler böcker kring ämnet så kan du se lite av gamla test och experiment som redan gjorts. Då kanske vi kan ha en dialog om det.

Cheers
Senast redigerad av Andromedans 2011-02-03 kl. 16:50.
Citera
2011-02-03, 18:35
Medlem
dgnrrds avatar

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här