2011-02-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andromedans
..Jo jag förstår, jag har ju läst böcker inom ämnet. ( En bi detalj som är helt irrelevant men ändå kul, är att dessa böcker genom gripande beskrev att alla som "dog" och som hade ett möte med en "himmelsk entitet", beskrev att de träffade just "sin" gud. Kristna träffade kristus, Muslimerna träffade Allah och det var aldrig någon ex vis hunduist som träffade på Thor. Det man skulle kunna dra för slutsats är att om man är född i ett land som har EN religion helt dominerande så är chansen att man blir lite som de man umgås med och att den information man stött på i livet oftast reflekterar det som man då stöter på då man är i vegetativ/medvetslöst/dröm tillstånd och flummar fram och tillbaka i "ljuset". kan också ses som att gud är en konstruktion av människan. Men detta har inget med ämnet egentligen.
Som du skriver är det helt irrelevant med det jag skrev,att kristna ser Jesus etc är hur man tolkar det..individen förstår nog inte vad som händer.
Suck...dessutom så drabbar det alla,ateister beskriver ljusväsen,tunnlar av ljus som öppnas osv.(du behöver inte dra mer offtopic och förklara vad du tror ljustunneln beror på)
Citat:
Ja jag kan dra slutsats av det. Jag antar by default att tester enligt den vetenskapliga modellen som Descartes la fram, och som förfinats under århundraden, har det som standard; att testsubjekten inte skall veta något om testen i förväg för att undvika bias. Detta är för mig, och alla andra normala människor som studerat nån form av vetenskap, rätt så införstådda med. Endast någon som inte studerat vetenskap på någon högre nivå skulle vara tvungen att påpeka typ att "Bilderna inte blev visade för personerna innan så de inte skulle veta vad de skulle gissa på". NO SHIT SHERLOCK
Och ändå skrev du ditt förra inlägg helt i onödan(inser du det?),då jag tydligt förklarade att gissning inte är prioriterat i experimentet och kommer inte förekomma.(varför citerar du text som jag inte skrivit?,det är inte lustigt alls utan bara häcklande och får dig att framstå som oseriös).

Citat:
Och tills dess att det kommit fram forsknings resultat ifrån flera olika studier, ifrån olika test grupper, med olika testpersoner och "test-utförare" så behöver vi inte varken säga bu eller bä eller du försöka göra ner någon. Det slår ju bara tillbaka på dig själv eftersom du inte har något resultat att presentera som gör att din snorkiga, överlägsna attityd valid. Därmed blir du Invalid i allas ögon och det klär dig inte utan får dig bara att se dum ut. Step up boy!
Mitt försök var att få dig till att förstå hur ett resultat kan komma att bli intressantare än gissning som inte bevisar ett smack..jag utgick ifrån ditt förra inlägg att du inte fattade alls(inget fel med det).
Göra ner någon?,ursäkta men vad är det såna som du i princip gör dagligen här på flashback?,hyckla lite mera tycker inte alls synd om er och jag anser inte heller att mitt förra inlägg var i otrevligt ton utan bara förklarande(men det förstod du inte heller,sigh).

Citat:
Ja jag fattar vad du säger men menar du inte "att få fram ett resultat som skiljer sig i från slumpen/chansen skulle vara en indikation på att utanför-kroppen-upplevelser skulle kunna möjligt?
Det skiljer sig nämeligen ifrån ditt påstående avsevärt och jag ska ge dig något att jämföra med.

Låt ponera:

..att vittnen i ett brottsmål går ihop ala konspiration och de påstår att gärningsmannen är en annan än det faktiskt var. Påverkar mängden vittnesmål sanningen?

.. att 1 miljard flugor äter skit - Är skit gott då?

..att 1000 människor säger att att det spökar i deras hus, Är det rätt att dra slutsatsen: Det är många vittnesmål som säger så och därför indikerar det att det är så (även om 6.5 miljarder andra människor inte uppgett att det spökar i deras hem)?.

.. att det startas 700.000 trådar runt om i världen om mediums och andar. Blir mängden information ett relevant argument för sanningshalten?

Tror du man kan rösta om sanningen kanske? Att om det byggs upp tillräckligt med information om nått på nätet så blir det sant? Det är många här på Flashback och ute i världen som låter sig luras av detta, att just mängden information som talar för något på nått sätt ger en indikation av sanningshalten? och jag menar förståss att i en rättegång så är evidens viktig och JA, en mängd bevis emot den åtalade är givetvis viktig. Men jag menar nu på exvis Internet där alla ämnen och alla åsikter har minst 40 miljoner hittar på google. Du menade ju så klart att procenten av de "döda" som kommer tillbaka som kan återge korrekt bild, skulle kunna ge en indikation på sanningshalt och att det skulle kunna vara värt att följa upp? Ja där håller jag med dig.
Jag menade precis det jag skrev,en normal människa förstår direkt att personen i fråga på allvar har kunnat se utanför sin normala fysiska räckvidd om något som inte kan ses blir återgivet korrekt(skylla på slump när vi snackar många fall är inte relevant heller förutom om du är så pass inskränkt att du inte vågar tro på det som faktiskt verkar ske),men jag skriver inte bevis utan evidens för att förhålla mig diplomatisk till alla er som inte tror på det.

Ditt exempel är lurigt och dåligt därför att inga av fallen(förutom flugorna från deras perspektiv så är skit säkert gott,en sanning)använder en rättvis metod som man kan komma överens om i förväg skulle bevisa sanningsvärdet i den positiva utsagan.
Lurigt därför att vittnesmålen ljuger och det är i så fall omöjligt för juryn i rättegången att få reda på sanningen om vittnena skulle presentera mycket skickligt utförda falska evidens som får juryn att tro på dem .Vad har det att göra men den här metoden?.Resultatet bygger på vad man kommer fram till i ett test och då utan tvivel kan döma korrekt,anser du att det inte är någon rättvis metod så får du gärna komma med förslag...är öppen för kreativt tänkande i denna fråga då jag personligen anser att experimentet har många brister sett från en som vet/troendes perspektiv.
Så du jämför nu experimentet med Spök berättelser som inte har något med ett test att göra överhuvudtaget?,varför bryr jag mig ens det är uppenbart att du redan har dömt innan du gav det en chans,lika tråkigt att se varje gång.

Citat:
Jag såg ingenting i videon som gjorde någon som helst skillnad, Inga resultat visades och inte en enda positiv skildring visades förutom snubben som ville bli rik på att kränga en bok och lyckades få in den i TV. Najs cash tillströmning och det är väl bra för honom, men att folk har ljugit eller pladdrat i bokform för att tjäna pengar kan du kolla vilken Best-Seller-Lista som helst för att finna svaret på.
Nej och inte var det syftet heller din häcklare,det skulle visa hur man lägger upp bilderna men det räckte visst för att sätta egot på högsta försvars nivå och spy galla över det jag skrev.

Citat:
Måste avsluta med en likadan smileys som du använde för jag skrattar gott över ditt inlägg
Lägger till en och ber dig läsa fler böcker kring ämnet så kan du se lite av gamla test och experiment som redan gjorts. Då kanske vi kan ha en dialog om det.

Tyvärr kan jag inte skratta över det du skriver,för detta var det sista svar du fick om dina kommande inlägg ska vara i häcklande syfte utan något form av försök till förståelse alls, spydiga debatter som inte leder fram till något konstruktivt kommer jag inte slösa bort min tid på.

Är du villig att ta detta på en seriös nivå så kan vi fortsätta,tips om böcker i ämnet är välkomna.

Citat:
Du menade ju så klart att procenten av de "döda" som kommer tillbaka som kan återge korrekt bild, skulle kunna ge en indikation på sanningshalt och att det skulle kunna vara värt att följa upp? Ja där håller jag med dig.
Ja det var precis det jag menade,så vi förstår varandra.
Senast redigerad av Paradigmskifte 2011-02-03 kl. 20:09.
Citera
2011-02-03, 19:59
Medlem
När den hära sköna manikken vi har i mellan öronen stänger ner sig själv så sparkar den bakut och en rad kemiska processer uppstår, precis som vid en LSD tripp då folk rapporterar liknande fenomen.
Inte konstigt att de får fett vridna upplevelser upplevelser under sina sista minutrar =)
Det bara sprudlar av processer som hjärnan antagligen aldrig varit med om förut - Surprize
Najs Ride man kanske kan få när det blir dags att "krypa till korset" så att säga.

Förresten; Han, Sam Parnia, på Youtube klippet gjorde en undersökning redan 2001 på ett gäng patienter som var kliniskt döda och utav dem så hade endast 4 NDEs och det som rapporterades var att de hade sett ett ljus i en tunnel och att nån av dem hade sett sina nära och kära en kort stund. Inget märkligt som inte kan tilldelas samma fenomen som uppstår vid syrebrist av hjärnan och av att hjärna stängs ner. Skickar med en länk till hans resultat med om det kan vara intressant.

Vadå ska jag ha källa nu och hänvisa till andra böcker också, amen va fan

Böcker/artiklar jag läst i ämnet och som förklarar fenomenen och (några) som samtidigt påvisar att det ingen som lyckats påvisa att en OBE ( Out of Body Experience) sker på riktigt utan bara är ett neurologiskt fenomen, många fler böcker finns beroende på vilken ribba man vill hålla, enjoy:

Principerna inom neurovetenskap: http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0838577016/roberttoddcarrolA/

NDE:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0415914310/roberttoddcarrolA/

The psychology of anomalous experiences:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0879754354/roberttoddcarrolA/

Mortal Minds:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=1591022835/roberttoddcarrolA/

Lite sköna artiklar och siter som jag läst som enligt mig ger en nyanserad återblick av hela historian bakom fenomenet NDE som testats och vridit och vänts på hårt de senaste 25 åren, plus att de gör igenom en del test resultat och annat kul. Enjoy the read - it is in english.

Genomgång av historian / olika camp och förespråkare samt debunkers.
Även tester/experimentkring OBE och NDE samt länkar och mer artiklar:
http://www.skepdic.com/nde.html

Artikel om HNDE:
http://www.infidels.org/library/modern/keith_augustine/HNDEs.html

Sam Parnias kassa resultat tidigare 2001:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1685311.stm

Slate Mags artikel om OBE:
http://www.slate.com/?id=2071835

Och du "flug skiten"; klart man häcklar tillbaka när nån försöker göra ner någon
Lite får du tåla på Flashback. Jag har inte gjort upp nånting i förväg utan väntar spännande på resultaten ifrån nästa test. Sluta påstå det. Jag menar inte att det inte är möjligt, bara att det verkar inte vara så utifrån det jag läst hittils om det hela. Vi får väl avvakta och se hur det går Skål på dig och var inte sur nu. Det är torsdag och nu blir det öl.
Senast redigerad av Andromedans 2011-02-03 kl. 20:06.
Citera
2011-02-03, 20:23
Medlem
Citat:
Och du "flug skiten"; klart man häcklar tillbaka när nån försöker göra ner någon
Lite får du tåla på Flashback. Jag har inte gjort upp nånting i förväg utan väntar spännande på resultaten ifrån nästa test. Sluta påstå det. Jag menar inte att det inte är möjligt, bara att det verkar inte vara så utifrån det jag läst hittils om det hela. Vi får väl avvakta och se hur det går Skål på dig och var inte sur nu. Det är torsdag och nu blir det öl.
Jag ska kolla in det du länkade även om jag är väldigt bekant men nästan alla förklaringar på vad man tror det beror på,det intressanta är hur hjärnan kan skapa ett fullt vaket medvetande som korrelerar med vad som faktisk sker i omgivningen när man inte kan registrera någon mätbar nervimpuls eller syreupptagning från hjärnan på grund av att allt blod har tömts,teorin är då att hela NDU upplevelser skulle inträffa innan den processen vilket såklart många fall talar emot..men du får tro vad du vill det respekterar jag och är inte sur bara trött efter en lång jobbig dag,ja framtida resultat ska bli mycket intressanta att följa.
Citera
2011-02-05, 19:18
Medlem
KimNeilJungs avatar
Och av någon underlig anledning är båda Dahrmakarma och Robottan avstängda. Inte nog med att TS började tråden med en korkad frågeställning, hon (?) var tvungen att skaffa sig medhåll genom att berömma och stödja sig själv med ett alternativt konto.

Bevisa att det övernaturliga inte finns = omöjligt.
Bevisa att TS hade så lite stöd att hon var tvungen att skaffa sig låtsaskompisar = ett par dagar.
Oh the irony of it.
Citera
2011-02-05, 22:03
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Jag ska kolla in det du länkade även om jag är väldigt bekant men nästan alla förklaringar på vad man tror det beror på,det intressanta är hur hjärnan kan skapa ett fullt vaket medvetande som korrelerar med vad som faktisk sker i omgivningen när man inte kan registrera någon mätbar nervimpuls eller syreupptagning från hjärnan på grund av att allt blod har tömts,teorin är då att hela NDU upplevelser skulle inträffa innan den processen vilket såklart många fall talar emot..men du får tro vad du vill det respekterar jag och är inte sur bara trött efter en lång jobbig dag,ja framtida resultat ska bli mycket intressanta att följa.

Just själva fenomenet att den döde många gånger - men visst inte alltid, eller ens oftast - har kunnat flyga upp till taket och SE hur sköterskor, läkare etc gjorde sådant som det var omöjligt att se ifrån patientbädden, har fått flera sådana (och då pratar vi om kemikalieimpregnerade vitrockar) att bli absolut övertygade. Att så många f.ö. ordentliga människor (ofta förutvarande skeptiker) har blivit övertygade om en andlig verklighet är påfallande. Jag var själv en hånare, så jag ska inte säga mkt, och jag har svårt för vissa saker, t.ex när medier påstår att de kan hitta kroppar och nästan aldrig gör det.

Skeptikerna kan delas in i flera grupper, många har ett hejdlöst sexualliv vilket alltid förgrovar nervsystemet, men hos andra är det rädsla - och deras hat gentemot något som ju från deras synpunkt borde vara totalt ointressant, är ganska avslöjande. När jag var en skeptiker så fnös jag nästan alltid bara, röck på axlarna och ägnade mig åt annat. VILL man hitta en andlig verklighet och inte FRÅN BÖRJAN har bestämt sig, så gört man ju det. Att citera undersökningar är alltid totalt meningslöst, för varje undersökning som visar att något är riktigt, sant eller farligt, så finns det sådana som visar att det är oriktigt, osant och ofarligt.

Vad beträffar grindvaktaren vid gångens slut så säger flera kristna att det är inte Jesus - hans finns längre in - utan en av ärkeänglarna eller nån liknande. NewAgeKristna namnger honom som Azrael, tror jag.
Citera
2011-02-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Skeptikerna kan delas in i flera grupper, många har ett hejdlöst sexualliv vilket alltid förgrovar nervsystemet
Var har du hittat dessa data? Kan du langa fram en studie som visar på detta? Erhhm, förlåt, det kan du såklart inte. Eftersom folk på denna bräda inte bryr sig om om deras "fakta" är korrekt eller inte.
Citera
2011-02-06, 10:05
Medlem
Att bevisa en icke-existens är absurt.
Det är de troende som har bevisbördan. Visa oss spöket under kontrollerade förhållanden så är vetenskapen med dig.
Citera
2011-02-06, 10:30
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Att bevisa en icke-existens är absurt.
Det är de troende som har bevisbördan. Visa oss spöket under kontrollerade förhållanden så är vetenskapen med dig.

Man kan tycka det är givet.
Medium = Bluffmakare
Troende = Idioter
Citera
2011-02-06, 13:26
Medlem
Mummies avatar
Medium=realister
Troende=smarta
Skeptiker=blinda

Hur orkar ni?

Undra hur många av er skeptiker som varit hos ett medium egentligen, hur många av er som gett det en chans?
Jag bor med en fd skeptiker, vet hur ni är, ni kommer inte ändra åsikt förrän ni blir överbevisade, det är bara till att vänta och se om ni blir det.
Citera
2011-02-06, 13:36
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Var har du hittat dessa data? Kan du langa fram en studie som visar på detta? Erhhm, förlåt, det kan du såklart inte. Eftersom folk på denna bräda inte bryr sig om om deras "fakta" är korrekt eller inte.

Ja, jag struntar i vad du tror eller inte tror. Men att folk som sitter inspärrade på mentalsjukhus praktiskt alltid har överdrivna sex- och onanibehov, kan du fråga dina läkarpolare. Jag påstår inte att medier och religiösa alltid är munkar och nunnor, men att de är klart underrepresenterade i att 'hoppa-runt-på alla krogar' med one-night-stands, och även i äktenskapsbrott etc, vet alla inom andlighet. Ganska självklart - ni kompenserar er oandlighet genom en massa sex utan känslor...
Citera
2011-02-06, 15:48
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Medium=realister
Troende=smarta
Skeptiker=blinda

Hur orkar ni?

Undra hur många av er skeptiker som varit hos ett medium egentligen, hur många av er som gett det en chans?
Jag bor med en fd skeptiker, vet hur ni är, ni kommer inte ändra åsikt förrän ni blir överbevisade, det är bara till att vänta och se om ni blir det.

MEN DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT VI INTE BLIR ÖVERTYGADE FÖRRÄN VI BLIR ÖVERBEVISADE!!!!
vänta och se? Släng fram dina bevis då din dumma trollpacka.
Du är så jävla korkad
Citera
2011-02-06, 15:49
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
MEN DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT VI INTE BLIR ÖVERTYGADE FÖRRÄN VI BLIR ÖVERBEVISADE!!!!
vänta och se? Släng fram dina bevis då din dumma trollpacka.
Du är så jävla korkad

En lugnande kram.
Kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in