2011-02-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmakharma
Beviset finns hos dom som själva sett det med egna ögon,där är beviset.

Orkar inte kolla om någon satsat på att ta fram ett "bevis" mot precis det du säger här.
Sömnparalys är ett bra exempel på när folk framförallt förr i tiden trodde att de upplevt djävulen, häxor, utomjordingar mm, idag har man dock en helt neurologisk förklaring på fenomenet, man har tom i försök lyckats skapa tillståndet mha elektroder i hjärnan.

När man sover slår kroppen på ett skydds system som innebär att musklerna frikopplas från tanken på handling, detta är en mekanism som hindrar oss från att fäkta och röra oss under sömnen då vi "tänker" rörelser. Vid sömnparalys vaknar personen då kroppen ännu inte hunnit "slå på" musklerna, man upplever bla att man inte kan andas och att man inte kan röra kroppen. Under vissa sömnparalyser (vet inte om det är alla) ser personen ett väsen, detta väsen tillhör oftast något lämpligt för tiden, tex häxa, spöke eller djävulen osv. Förr i tiden uppfattades detta alltså som något gud var involverad i och därmed räknas det också till en "uppenbarelse" för den som nu tror på sådant. Vanligt är att personer i tillståndet är helt säkra på att de inte drömde denna upplevelse, vilket delvis är sant då personen är vaken, men de väsen som dyker upp kommer från hjärnan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys
om man vill veta mer kan man länka sig till den engelska sidan som är mer utförligt beskriven eller söka artiklar via pubmed för "Sleep paralysis"

Detta är ett perfekt exempel på något som tidigare var 100% "religiöst" men som man nu kan bevisa är en neurologisk åkomma! Det är också ett tillfälle då man verkligen kan ha upplevt att man sätt något på riktigt fast man inte har det, vilket då också gör att ditt påstående ovan inte kan räknas som bevis.

edit: kom på att det kan vara bra att beskriva fenomenet lite kort i inlägget...
Senast redigerad av davve321 2011-02-01 kl. 01:02.
Citera
2011-02-01, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
copy and paste från wiki

Religion behöver inte betyda att den är samlad. Så länge den är systematiserad som ovanstående. Precis vad du jiddrar om med dina utomkroppsliga upplevelser. Du behöver inte tillhöra en kyrka för att vara religiös. Nice va? Man lär sig något nytt varenda dag.
Nej du förstår fortfarande ingenting,för att religioner använder sig av spirituella element så betyder det absolut inte att det går åt andra hållet med,för att vara rättvis så råder det olika meningar i denna fråga och många anser att religion måste följa ett visst förutbestämda regler för att det skall klassas som religion.
Den där beskrivningen från svenska wiki är riktigt amatöraktigt,engelska wiki håller för det mesta en bättre nivå,men även där så är det aldrig ren fakta man får.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirituality
Citat:
What is Spirituality?
Spirituality is not bound by any rules. It does not follow any religion and neither does it adher to any set of principles. Spirituality is the art and science of self-realization. Its a practice of knowing each part of your body

Jag förhåller mig nästan agnostisk i gudsfrågan och det jag vet är från egna erfarenheter annat anser jag inte lönt att ens ta upp,till skillnad från er materialister som endast har er tro,erfarenhet väger tyngre än tro.
Du tror att jag har fel,jag vet att du har fel.
Citera
2011-02-01, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
Jo för det är ju flockdjurens uppgift att bevisa tesen med paranormala händelser? Det är inte ni som påstår att det händer, det är hos oss bollen ligger redan från start? Du är ju tamefan inte riktigt i huvudet på en fläck. Carl Sagans citat mynnar i att den som kommer med påståenden om saker som inte faller inom naturens lagar ska också komma med extrema bevis för sina påståenden. Men den spännen verkar inte trilla ner hos dig alls. Har du några bevis för dina påståenden om världskonspirationer och övernaturliga förmågor? Sorry men jag kan inte ens försöka fortsätta en diskussion med dig. Jag kan lika gärna börja prata empati med en psykopat. Ta av dig foliehatten ffs.
Nej fåna dig inte mer än vad du redan gjort tidigare,har aldrig sagt att den ligger hos er för ärligt talat är ni irrelevanta i sammanhanget när ni inget vet,bollen ligger hos forskare som nu vågar ta reda på sanningen.
Ni kommer dö ut förr eller senare,vetenskapen kommer transcendera och se nivåerna som alltid funnits där.
Carl Sagan var smart och insåg hur lite människan egentligen vet om existentiella frågor,något som man tyvärr inte kan säga om dig.Jag säger inte att Carl Sagan trodde på andar men så vitt jag vet förnekade han inte den möjligheten(andar finns inte,detta är allt som finns bla bla).

Foliehatten? ,jag ser att dina argument inte längre räcker till och att ad-hominem nu blir det som tar över,javisst förlita dig på att andra fördomsfulla flockdjur kommer hit och ger sitt stöd och låt dina egna fördomar som präglar varenda litet ord du skriver bli ännu tydligare!.
Senast redigerad av Paradigmskifte 2011-02-01 kl. 02:06.
Citera
2011-02-01, 02:31
Bannlyst
Man kan nog inte bevisa det övernaturliga, Man kan nog inte bevisa att det inte finns för det finns...

Knepig sits alltså..
Citera
2011-02-01, 08:19
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordLandeRs
Man kan nog inte bevisa det övernaturliga, Man kan nog inte bevisa att det inte finns för det finns...

Knepig sits alltså..
Alltså... att det ska vara så svårt att fatta. Att det inte går att bevisa att det inte finns har ingenting att göra med om det finns eller inte.

Hur kan en människa som (gissar jag) kan sätta på sig byxorna själv varje morgon undgå att förstå det?
Citera
2011-02-01, 11:16
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Nej fåna dig inte mer än vad du redan gjort tidigare,har aldrig sagt att den ligger hos er för ärligt talat är ni irrelevanta i sammanhanget när ni inget vet,bollen ligger hos forskare som nu vågar ta reda på sanningen.
Ni kommer dö ut förr eller senare,vetenskapen kommer transcendera och se nivåerna som alltid funnits där.
Carl Sagan var smart och insåg hur lite människan egentligen vet om existentiella frågor,något som man tyvärr inte kan säga om dig.Jag säger inte att Carl Sagan trodde på andar men så vitt jag vet förnekade han inte den möjligheten(andar finns inte,detta är allt som finns bla bla).

Foliehatten? ,jag ser att dina argument inte längre räcker till och att ad-hominem nu blir det som tar över,javisst förlita dig på att andra fördomsfulla flockdjur kommer hit och ger sitt stöd och låt dina egna fördomar som präglar varenda litet ord du skriver bli ännu tydligare!.

Men argumenten? Varenda ett av dina inlägg har ju inte ett skit att göra med mina, du nyper en rad av 150 sen sitter och vinklar det allt du kan. Raderna där jag nämner att det inte någonsin funnits ett enda litet hållbart bevis för paranormala fenomen ignoreras helt och du försöker ordmärka och riktar om källor som i din värld inte duger. Ser du inte hur desperat det ser ut? Får mig att tänka på Richard Dawkins och Bill O'rielly i ett klipp på youtube.

av all tid vetenskapen som system existerat så har inte ens en anstymmelse till bevis hittats för dina påståenden, därav att vetenskapsmän inte bryr sig om ämnet märkbart. Jag förnekar inte heller möjligheten av andar, men procentuellt är chansen väldigt liten då vi har haft väldigt lång tid på oss att bevisa tesen men inget har framkommit.

Vilka pålitliga forskare gräver efter paranormala fenomen i hjärnan just nu då? Var sker det jakt efter själen? Vad fan snackar du om?
Citera
2011-02-01, 11:30
Medlem
blowns avatar
http://www.youtube.com/watch?v=nN3ggRgY7Ac

Här är ett tydligt bevis på att man kan trigga igång känslan av närvaro, OBE och demoner bara genom att stimulera hjärnan. Har länkat till den förr, men det är värt att göra igen.

Det vore inte så konstigt om man genom meditation och olika övningar kan trigga dessa upplevelser själv. För mig är det ett ganska tydligt bevis på att alltihopa händer i hjärnan. S.k hjärnspöken alltså.

Däremot vet jag att några har bekräftat detta, och sedan påstått att spökena man ser är äkta, men att man måste öva upp hjärnan att acceptera dem. Tarvlig efterkonstruktion är min bedömning men jag antar att det aldrig kommer gå att få rätsida på dem som utan öppet sinne accepterar alla deras upplevelser som paranormala.
Citera
2011-02-01, 13:40
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
http://www.youtube.com/watch?v=nN3ggRgY7Ac

Här är ett tydligt bevis på att man kan trigga igång känslan av närvaro, OBE och demoner bara genom att stimulera hjärnan. Har länkat till den förr, men det är värt att göra igen.

Det vore inte så konstigt om man genom meditation och olika övningar kan trigga dessa upplevelser själv. För mig är det ett ganska tydligt bevis på att alltihopa händer i hjärnan. S.k hjärnspöken alltså.

Däremot vet jag att några har bekräftat detta, och sedan påstått att spökena man ser är äkta, men att man måste öva upp hjärnan att acceptera dem. Tarvlig efterkonstruktion är min bedömning men jag antar att det aldrig kommer gå att få rätsida på dem som utan öppet sinne accepterar alla deras upplevelser som paranormala.

Du måste tänka större, inte vara fastlåst i boxen. För att du ska förstå Om du gör en jämförelse med tv och radiosignaler som hela tiden far runt i luften, inte får du/din hjärna någon bild/ljud från dessa, men om du har en anpassad mottagare, tv/radio, så får du fina bilder och ljud.
Antagligen samma med en del/många paranormala fenomen, en del har en anpassad mottagare/hjärna för att kunna se uppleva paranormala fenomen. Antagligen är det genetiskt, kanske går den också att träna upp.

Öppet sinne.
Citera
2011-02-01, 14:31
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Du måste tänka större, inte vara fastlåst i boxen. För att du ska förstå Om du gör en jämförelse med tv och radiosignaler som hela tiden far runt i luften, inte får du/din hjärna någon bild/ljud från dessa, men om du har en anpassad mottagare, tv/radio, så får du fina bilder och ljud.
Antagligen samma med en del/många paranormala fenomen, en del har en anpassad mottagare/hjärna för att kunna se uppleva paranormala fenomen. Antagligen är det genetiskt, kanske går den också att träna upp.

Öppet sinne.

Såg du på filmen? Förstår du att det finns en maskin där man kontrollerat kan trigga exakt de upplevelser man läser om här inne varje dag?

Det jag tror är sanningen är inte alls långt ifrån din liknelse. Det far runt radiovågor och magnetfällt finns överallt i det moderna samhället. Tycker du det låter otroligt att dessa skulle kunna påverka hjärnan som den här hjälmen i filmen gjorde? Finns det någon risk att kanske allt ihop är just självgenererade "upplevelser" som uppstår då en viss del av hjärnan stimuleras, på ett eller annat sätt?

Snacka om öppet sinne.... Ditt sinne är stängt och okritiskt för möjligheter som inte stämmer överens med dina övertygelser.
Citera
2011-02-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs

Öppet sinne.

Här tänker du ju rätt fast ändå fel, ändra paranormala fenomen till paranormala fantasier så är du mer rätt ute! Det finns de som upplever dessa verklighetstrogna (fast av hjärnan skapade) fenomen oftare men detta är antagligen pga de oftare har en fel stimulans av de områden som ger känslan av närvaro, eller andra egenskaper som ger upplevelsen av något "onaturligt". Det finns många paranormala upplevelser som idag kan beskrivas medicinskt! Tex rökning av hallucinogena svampar är ju enligt gammal tro ett sätt att nå gud, men idag vet vi ju att det beror på stimulans av särskilda centra i hjärnan! Jag länkade även tidigare till fenomenet sömnparalys.
Citera
2011-02-01, 18:45
Medlem
nuendasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuendast
VIll ni ha bevis på om det finns eller inte? Jo då kan jag säja att jag kan BEVISA ATT DET INTE finns. Och hur då undrar ni? Jo jag skall berätta, men givetvis kommer ni troende att såga det, men jag kommer vinna i alla fall och det är väldigt enkelt.

På forumet här kryllar det av människor som säger att dom kan kontakta andra, säjer att dom är synska, säger att dom har krafter mm. Men dom säger också att dom inte kan bevisa att dom sett en ande, eller hur? Och det köper jag, hur bevisar jag att jag fes ensam ute i en öde skog? Nej det kan jag inte. Vad jag däremot kan göra är att ge er följande (som kommer ingå i bevisbördan såklart):

1. en person i min närhet avled för några år sedan. jag ber er "som nu kan" att tala om för mig vad denna person heter i förnamn, ålder vid dödsfallet, och i vilket land dödsfallet inträffade. för att det inte heller skall råda någon tvekan om att ni kontaktat rätt ande bör ni också kunna tala om för mig hur många syskon denna person har/hade.

2. ett syskon till ovanstående person blev mördad. ett uppmärksammat olöst mord. när dog denne person, hur dog denne person, var dog denne person och vem gjorde det?

om nu någon kan kontakta andar, så utgår jag från att ni kanske kan få svar på flera av frågorna, kanske inte alla, men såpass många att det utan tvekan går att konstatera att ni kan lämna uppgifter om dessa som inte jag talat om här på nätet. att gissa en eller annan uppgift duger inte, utan får ni kontakt med någon av dessa två syskon, så bör ni kunna ge mig i alla fall mer än en kvalificerad gissning, eller hur?

så nu är det fritt fram för alla er att faktiskt kontakta andarna och se vad som händer. kan ni lämna någon som helst svar på ovanstående? ja då är jag inte sämre än att jag skall be om ursäkt och faktiskt tro på att ni kan.

Men är det ingen av alla er som kan komma med något matnyttigt alls? jag det räcker gott ock väl för min del som bevis att ni inte kan. Så shoooot, give me your best. Kan ni eller inte? Upp till bevis. Ett någorlunda korrekt svar bevisar att ni kan och att det finns, inget vettigt svar visar att ni inte kan och att det inte finns.

Varsegoda ordet är ert:

tråden och forumet är full av besservisser som påstår att det finns, som påstår att dom kan få kontakt mm men inte en enda (som vanligt) vågar anta utmaningen och kontakta någon ande för detta ovanstående. Inte en enda alls. suprice.... räcker för mig som bevis på att dom inte kan.

case closed
Citera
2011-02-01, 18:54
Medlem
beppots avatar
http://www.math.chalmers.se/~olleh/Stockholmsinitiativet.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem