Citat:
Ursprungligen postat av GurkhakrigareN
Jag misstänker att den här tråden kommer att utvecklas till en tråd som debatterar om hos vem "bevisbördan" ligger hos. Den troende eller icke troende. Men det gäller samma sak här som med religion. Man kan inte bevisa att gud/andar finns. Men man kan inte bevisa att dem inte finns heller. Snurrigt jag vet. Men det finns en teori som jag inte riktigt minns namnet på. Det var något i stil med "Tekannateorin". Det är hur som helst en teori om att längst ut i vårat solsystem, förbi pluto och hela fadderullan. Snurrar en tekanna i omlopp om solen. Vi kan inte bevisa att det här inte stämmer. För vi kan helt enkelt inte åka så långt ut i rymden och se för oss själva om det faktiskt snurrar en tekanna där. Vi kan inte leta på så stora ytor. Men hur troligt tror ni att det är att en tekanna snurrar runt i rymden? Inte särskilt. Men återigen så kan vi inte bevisa att det inte gör det.
Men man ska inte tro på saker som man inte har en god anledning att tro på. Och jag har ingen god anledning att tro på att andar finns.
Gud kan ju vara svårt att bevisa. Men folk som säger att de kan prata med döda, se in i framtiden, telepati å så borde vara hur lätt som helst att bevisa om det funkar och man har ju gjort massvis med tester och alla seriösa har ju visat att det inte funkar.
Börjar man läsa om ämnet på djupet, träffar dessa spåmän mm så märker man ganska snabbt att allt är bluff om man är någorlunda smart och inte allt för lättpåverkad. Men jag förstår att personer med låg självkänsla, låg utbildning, har svårt att kunna tänka kritiskt blir lätt påverkade.