2011-01-30, 22:02
Medlem
Det finns ingen som har någon skyldighet att bevisa eller motbevisa, det enda man kan göra är att antingen tro eller inte tro. Svårare än så är det inte.
Citera
2011-01-30, 22:08
Medlem
occzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omv%C3%A4nd_bevisb%C3%B6rda#Bevisb.C3.B6rda_inom_v etenskap

Tänkte länka samma länk...

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmakharma
Nja wiki nöjer jag mig inte med där kan vem som helst redigera!

... sedan läste jag den här posten och märkte att TS är efterbliven.

Det är dessutom självklart att TS måste bevisa att han inte är efterbliven, enligt hans logik.
Citera
2011-01-30, 22:41
Medlem
Klandestinos avatar
Måste väl finnas nåt försök till bevis så att det går att motbevisa det?

Tycker att det konstiga är att med tanke på alla miljarders kameror och ljudupptagningsapparatur här i världen som konstant är igång så är det konstigt att det inte finns ett enda riktigt bevis.

Sen när det kommer till medium och sånt så handlar det om duktiga människokännare som kan lura godtrogna människor helt enkelt. Titta på south park avsnittet the biggest douche in the universe så har ni ett bra bevis på det.
Citera
2011-01-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hometown
Vet inte om detta har tagits upp men finns det inte någon gubbe som ska ge en massa miljoner till den som på något sätt kan lägga upp bevis för något övernaturligt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Randi

eller den svenska motsvarigheten Kristallkulan som delas ut av humanisterna.

Tycker TS ska ge sig på ett försök att vinna dessa pengar!
Citera
2011-01-30, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
Det finns ingen som har någon skyldighet att bevisa eller motbevisa, det enda man kan göra är att antingen tro eller inte tro. Svårare än så är det inte.

Visst är det så. Men om det finns spöken, andar, troll m.m. så borde det ju inte vara så svårt att bevisa. Men tyvärr finns det ju ingen som lyckats med det även fast det finns mycket pengar att hämta.
Citera
2011-01-30, 22:53
Medlem
bajsklets avatar
Jag tror inte på något paranormalt. Däremot bryr jag mig inte om någon tror på spöken. Så länge ingen försöker övertyga mig kommer jag ej argumentera.

Eftersom du tror på något som ej går att bevisa. Och att övertyga någon utan bevis är obefintligt. Det handlar snarare om att tro än att "det finns". Snälla bevisa att spöken finns och inte endast skuggor som rör sig eller bankande ljud.

Du ställer samma fråga som :
"Bevisa att det inte finns ett parallellt universum där fiskar fiser syra"
kan ej bevisa det dvs det existerar inte tills någon bevisat motsatsen. Och de bevisen som folk påstår sig ha är mer humor än bevis.
Citera
2011-01-30, 22:53
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Jag misstänker att den här tråden kommer att utvecklas till en tråd som debatterar om hos vem "bevisbördan" ligger hos. Den troende eller icke troende. Men det gäller samma sak här som med religion. Man kan inte bevisa att gud/andar finns. Men man kan inte bevisa att dem inte finns heller. Snurrigt jag vet. Men det finns en teori som jag inte riktigt minns namnet på. Det var något i stil med "Tekannateorin". Det är hur som helst en teori om att längst ut i vårat solsystem, förbi pluto och hela fadderullan. Snurrar en tekanna i omlopp om solen. Vi kan inte bevisa att det här inte stämmer. För vi kan helt enkelt inte åka så långt ut i rymden och se för oss själva om det faktiskt snurrar en tekanna där. Vi kan inte leta på så stora ytor. Men hur troligt tror ni att det är att en tekanna snurrar runt i rymden? Inte särskilt. Men återigen så kan vi inte bevisa att det inte gör det.

Men man ska inte tro på saker som man inte har en god anledning att tro på. Och jag har ingen god anledning att tro på att andar finns.
Citera
2011-01-30, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GurkhakrigareN
Jag misstänker att den här tråden kommer att utvecklas till en tråd som debatterar om hos vem "bevisbördan" ligger hos. Den troende eller icke troende. Men det gäller samma sak här som med religion. Man kan inte bevisa att gud/andar finns. Men man kan inte bevisa att dem inte finns heller. Snurrigt jag vet. Men det finns en teori som jag inte riktigt minns namnet på. Det var något i stil med "Tekannateorin". Det är hur som helst en teori om att längst ut i vårat solsystem, förbi pluto och hela fadderullan. Snurrar en tekanna i omlopp om solen. Vi kan inte bevisa att det här inte stämmer. För vi kan helt enkelt inte åka så långt ut i rymden och se för oss själva om det faktiskt snurrar en tekanna där. Vi kan inte leta på så stora ytor. Men hur troligt tror ni att det är att en tekanna snurrar runt i rymden? Inte särskilt. Men återigen så kan vi inte bevisa att det inte gör det.

Men man ska inte tro på saker som man inte har en god anledning att tro på. Och jag har ingen god anledning att tro på att andar finns.

Gud kan ju vara svårt att bevisa. Men folk som säger att de kan prata med döda, se in i framtiden, telepati å så borde vara hur lätt som helst att bevisa om det funkar och man har ju gjort massvis med tester och alla seriösa har ju visat att det inte funkar.

Börjar man läsa om ämnet på djupet, träffar dessa spåmän mm så märker man ganska snabbt att allt är bluff om man är någorlunda smart och inte allt för lättpåverkad. Men jag förstår att personer med låg självkänsla, låg utbildning, har svårt att kunna tänka kritiskt blir lätt påverkade.
Citera
2011-01-30, 23:06
Medlem
fiskfisks avatar
Hur bevisar man icke-existens?
Citera
2011-01-30, 23:07
Medlem
Brukspartiets avatar
Urh lite sent i tråden och allt har ju redan sagts men:

Du påstår något - Bevisa det.

Vi påstår inte något, vi väntar bara på att du ska bevisa det. Om du inte kan det varför skulle vi tro dig? Vi säger inte att du har fel, vi tror dig bara inte, och varför skulle vi tro dig?

Igen: Vi påstår inget
Senast redigerad av Brukspartiet 2011-01-30 kl. 23:10.
Citera
2011-01-30, 23:08
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrus
Gud kan ju vara svårt att bevisa. Men folk som säger att de kan prata med döda, se in i framtiden, telepati å så borde vara hur lätt som helst att bevisa om det funkar och man har ju gjort massvis med tester och alla seriösa har ju visat att det inte funkar.

Börjar man läsa om ämnet på djupet, träffar dessa spåmän mm så märker man ganska snabbt att allt är bluff om man är någorlunda smart och inte allt för lättpåverkad. Men jag förstår att personer med låg självkänsla, låg utbildning, har svårt att kunna tänka kritiskt blir lätt påverkade.

Att prata med döda(icke existerande personer alltså) är väl som att prata med Gud? En icke existerande person. Det är väl exakt samma sak alltså? Vi båda håller i alla fall med om att andar inte finns.
Citera
2011-01-30, 23:19
Medlem
mjukpuddings avatar
denna händelse är ganska fantastisk. en kille krossades under en lastbil och såg två änglar komma och hjälpa honom: http://www.youtube.com/watch?v=CMRwPyhhTXs

jag gjorde anden i glaset några gånger när jag var i tonåren. ingen tvekan om att en ande flyttade glaset. vi alla som gjorde det upplevde det. det är inget jag rekommenderar dock eftersom min uppfattning är att det är demoner som åkallas. (jag är kristen). följer man Jesus får man vara med om en massa övernaturligt och spännande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in