2011-01-30, 01:56
Medlem
tjena , har en kort och enkel fråga , hur mycket tjänar man som bilmekaniker?
Citera
2011-01-30, 02:03
Medlem
notwists avatar
http://lmgtfy.com/?q=ing%C3%A5ngsl%C3%B6n+bilmekaniker
Citera
2011-01-30, 02:29
Medlem
Lifeafterthisones avatar
Beror helt på vart du arbetar som en mekaniker.
Verkstäder i våran huvudstad t.ex. tjänare SÅ mycket mer än i ''gävle''

beror på vilken timlön med andra ord.
Citera
2011-01-30, 13:18
Medlem
william123s avatar
Dåligt som fan, har några polare som jobbar som bilmek och det är pinsamt dåliga löner, en kille som kom 3a i skol sm eller vad det heter när han gick i fordonsgymnasiet, han har 18500 innan skatt efter 2-3 år.. Han själv säger att de "fullbetalda" gubbarna som i stort sett hållt på hela sitt liv ligger mellan 20500-21500.. Anledningen skall vara överflödet på bilmekaniker och att det finns verkstäder bakom varje hörn och det stämmer ju också när man tänker på det så..

Sen så kan väl bilmekaniker vara ett av de sämsta yrkena man kan ha? trångt som fan vad du än ska göra i princip, fast rostade skruvar allt som oftast, skitigt, obekväma arbetsställningar osv...
Citera
2011-01-30, 13:21
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Dåligt som fan, har några polare som jobbar som bilmek och det är pinsamt dåliga löner, en kille som kom 3a i skol sm eller vad det heter när han gick i fordonsgymnasiet, han har 18500 innan skatt efter 2-3 år.. Han själv säger att de "fullbetalda" gubbarna som i stort sett hållt på hela sitt liv ligger mellan 20500-21500.. Anledningen skall vara överflödet på bilmekaniker och att det finns verkstäder bakom varje hörn och det stämmer ju också när man tänker på det så..

Sen så kan väl bilmekaniker vara ett av de sämsta yrkena man kan ha? trångt som fan vad du än ska göra i princip, fast rostade skruvar allt som oftast, skitigt, obekväma arbetsställningar osv...

Uppsidan är väl möjligheten till svartjobb gissar jag. Sedan tjänar man ju säkert bättre som egenföretagare, förutsatt att det går bra förstås.
Citera
2011-01-30, 13:37
Medlem
Citat:

då har han ju inte räknat med de 10 k rent han drar in efter arbetstid. Samt att han aldrig behöver lämna in sin egan bil på lagning

Är nog få yrken du så lätt kan jobba svart! Sen är det väl ett intresse att meka och då har man nog roligt för det mesta samt att du får tillgång till bra prylar när du mekar egen bil!
Citera
2011-01-30, 13:47
Medlem
cschrilles avatar
Beror helt och hållet på. Om du har egen verkstad kan du ju tjäna lite mer än den vanlige bilmekanikern Sen kan du ju jobba svart också.
Citera
2011-01-30, 17:05
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
då har han ju inte räknat med de 10 k rent han drar in efter arbetstid. Samt att han aldrig behöver lämna in sin egan bil på lagning

Nu är det jag och många med mig som jag känner som resonerar såhär, att det är inte värt att jobba svart efter vanliga arbetstiden, har man varit på jobbet 9 timmar 5 dagar i veckan så har man varken lust eller ork att stå med det på fritiden också, livet går inte åt till annat än att jobba isåfall.. Det här med att jobba svart är något som man i regel håller på med första/andra året man jobbat, sen börjar man värdera sin fritid mycket högre, man tillbringar så jävla mycket tid på jobbet som det är ändå..

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Sen är det väl ett intresse att meka och då har man nog roligt för det mesta samt att du får tillgång till bra prylar när du mekar egen bil!

Sen här, som mina polare säger "var det sämsta jag gjort att börja jobba med mitt intresse", de hade som intresse att skruva/meka bilar innan de började jobba, och nu när de håller på 8 timmar om dagen så är dem så trötta på skiten efter några år så dem vill inte se en bil när de är lediga.. Och det kan man också förstå.. Men sen finns det ju självklart dem som aldrig tröttnar det finns ju sådana inom alla yrken..
Citera
2011-01-30, 18:33
Medlem
Citat:
Nu är det jag och många med mig som jag känner som resonerar såhär, att det är inte värt att jobba svart efter vanliga arbetstiden, har man varit på jobbet 9 timmar 5 dagar i veckan så har man varken lust eller ork att stå med det på fritiden också, livet går inte åt till annat än att jobba isåfall.. Det här med att jobba svart är något som man i regel håller på med första/andra året man jobbat, sen börjar man värdera sin fritid mycket högre, man tillbringar så jävla mycket tid på jobbet som det är ändå..

Sen här, som mina polare säger "var det sämsta jag gjort att börja jobba med mitt intresse", de hade som intresse att skruva/meka bilar innan de började jobba, och nu när de håller på 8 timmar om dagen så är dem så trötta på skiten efter några år så dem vill inte se en bil när de är lediga.. Och det kan man också förstå.. Men sen finns det ju självklart dem som aldrig tröttnar det finns ju sådana inom alla yrken..

Ligger mycket i det. Jag förstår det absolut, dock behöver man inte jobba konstant för att få ihop någon krona extra. Jag menar, byt en växellåda enkelt för en mek svårt för svensson bör kunna inbringa iaf 3k rent. Detta några gånger om året så har man ju ihop till en utlandsresa
Citera
2011-01-30, 20:30
Medlem
Youngboyss avatar
Lönen är kass. Men lite svart åt farsans merca från 02 och åt polarnas bilar så kan du dra i väg en bra slant.
Citera
2011-01-30, 20:41
Medlem
Citat:

Dock har de flesta bilmekaniker endast gymnasieutbildning, så om du jobbar som bilmekaniker i två år och sen blir less på det så har du all tid i världen på dig att skola om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in