2011-01-29, 18:59
Medlem
Napoleon1s avatar
Hej. Jag har startat ett experiment där jag ska använda Aloe Vera gele i ansiktet för att se om det är en mirakelmedecin, som så föreskrivs. Är det någon annan som gjort samma sak och sett någon verkan?
Citera
2011-01-29, 19:51
Medlem
Aloe Vera är vattenbindande pågrund av sitt innehåll på polysackarider och steroler. Den återfuktar alltså översta hudlagret vilket håller syramanteln (hudens imunförsvar kan man säga) i bättre form. Detta i kombination med de mindre mängder antioxidanter kan möjligtvis sakta ner hudens åldrande. Men det är väldigt lite isåfall och det finns många ämnen/antioxidanter och metoder som ger bättre effekt.

Solskydd stoppar dock hudens åldrande med, i runda slängar, 80 procent så kolla på det istället. Du ska ha både UVA och UVB skydd.

Att Aloe Vera är någon form av mirakelmedel är en myt. Det är en helt vanlig vattenbindare med lätt inflammationsdämpande egenskaper. Det finns många ämnen som gör exakt samma sak.
Citera
2011-01-30, 17:29
Medlem
Napoleon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbacka
Aloe Vera är vattenbindande pågrund av sitt innehåll på polysackarider och steroler. Den återfuktar alltså översta hudlagret vilket håller syramanteln (hudens imunförsvar kan man säga) i bättre form. Detta i kombination med de mindre mängder antioxidanter kan möjligtvis sakta ner hudens åldrande. Men det är väldigt lite isåfall och det finns många ämnen/antioxidanter och metoder som ger bättre effekt.

Solskydd stoppar dock hudens åldrande med, i runda slängar, 80 procent så kolla på det istället. Du ska ha både UVA och UVB skydd.

Att Aloe Vera är någon form av mirakelmedel är en myt. Det är en helt vanlig vattenbindare med lätt inflammationsdämpande egenskaper. Det finns många ämnen som gör exakt samma sak.

Det var fint att du tog dig tid att svara, men vad grundar du dina fakta på? Har du själv använt Aloe Vera som du vet är äkta och sett att det inte fungerat, vill säga hållit din hy ung?
Det jag skulle vilja veta är hur någon som använt äkta aloe under en lång tid upplever effekt av växten. Hör gärna av dig
Citera
2011-01-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon1
Det var fint att du tog dig tid att svara, men vad grundar du dina fakta på? Har du själv använt Aloe Vera som du vet är äkta och sett att det inte fungerat, vill säga hållit din hy ung?
Det jag skulle vilja veta är hur någon som använt äkta aloe under en lång tid upplever effekt av växten. Hör gärna av dig

Vad är äkta aloe vera? All aloe vera är likadan, Aloe Vera barbadensis. Dock är den flytande i naturlig form så i alla krämer/geler så blandar man ut den med en del förtjockare (typ carbomer) för att få en bättre konsistens.

Aloe Vera har ingen särskild effekt på hudens åldrande, tro mig. Jag kan det här.

Dock är Aloe Vera en utmärkt fuktgel som kommer ge huden ett "fräscht" utseende om du kombinerar den med annan bra hudvård. På så sätt kan den få huden att se yngre ut, men Aloe Vera stoppar inte åldrandet. Vill du göra det ska du kolla på solskydd (med UVA skydd), exafoilering (helst kemisk, AHA eller BHA syror), antioxidanter och cellkommunicerar (exempelvis Retinol, Niacinamide mfl).
Citera
2011-01-30, 19:09
Medlem
brainspaces avatar
Är det inte ganska nasty att ha det i ansiktet då det stelnar efter ett tag?
Citera
2011-01-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Är det inte ganska nasty att ha det i ansiktet då det stelnar efter ett tag?

Nja, det känns lite skumt i ett par sekunder sen sjunker det in.
Citera
2011-01-30, 21:44
Bannlyst
Personligen tror jag inte ett dugg på att olika krämer etc ska vara kuren som gör dig evigt ung. Aloe har jag bara kört på sommaren om jag bränt mig och det har funkat bra. Se upp bara så du inte får finnar i nyllet.
Annars kan jag rekomendera Weledas oljor. Perfekt för att inte bli helt uttorkad och narig på vintern.
Citera
2011-01-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Personligen tror jag inte ett dugg på att olika krämer etc ska vara kuren som gör dig evigt ung. Aloe har jag bara kört på sommaren om jag bränt mig och det har funkat bra. Se upp bara så du inte får finnar i nyllet.
Annars kan jag rekomendera Weledas oljor. Perfekt för att inte bli helt uttorkad och narig på vintern.

Samtidigt innehåller dom alkohol som bryter ner kollagen i huden och skapar friradikal-skada som får den att åldras snabbare. Good game.
Citera
2012-08-02, 12:39
Medlem
Verkar tyvärr inte vara så nyttigt som en del säger eller beror det på att de undersökta personerna var överviktiga som de hade problem med levern ? Vet att läsk och juice och sånt är skadligt för levern.

Har för mig att jag läst att andra biverkningar är diare samt magsmärter ?

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8504
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in