Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Varför skulle Linux vara extra bra för en gammal dator menar du?
Det finns många situationer då Linux passar bättre än Windows. Två fall som jag kan komma på direkt är dels min egen dator där Vista och Win7 inte har drivrutiner till min gamla brännare, så jag måste boota Linux för att kunna bränna musikskivor. Ett annat fall är då min kompis fick problem med sin dator och hårddisken började lägga av. Windows vägrade helt att installeras på en trasig disk, men det fungerade galant med Linux (även om man fick upp varningar med att "din hårddisk håller på att lägga av"). Jag tror han använde den att surfa med i åtminstone ett år till efter det (med vetskapen att han förmodligen inte skulle räkna med att vad som än hamnade på hårddisken skulle vara speciellt tryggt där).
Hursomhelst är det alltid bra att pröva ett annat OS för att utesluta hårdvarufel, eller få datorn att funka för basic-grejer, såsom att surfa, redigera worddokument och vad man nu vill göra.
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Ett gratis anti-virus från Microsoft? Låter som att det finns en hake, typ att den registerar användarinfo eller nåt.?
Microsoft Security Essentials får oftast mycket bra betyg i konkurrens med andra antivirusprogram, faktiskt till den grad att många rekommenderar folk att överhuvudtaget inte betala för antivirus utan att bara köra MSE. Det går också att komplettera med andra anti-spyware/malware-program som också de är gratis, om man vill.