2011-01-29, 18:42
Medlem
BePatients avatar
Idag har min dator vägrat att starta. Den går till Windows-skärmen, men blir svart och går inte vidare till inlogg-skärmen. Den har varit rätt jävla dammig inuti ett tag, efter att problemet började fick jag röven ur vagnen och städade den inuti och utanpå (och installerade en chassifläkt till). Jag tänkte först att tempen kanske blivit för hög pga. dammiga fläktar eller nåt, och datorn stänger av sig själv som säkerhetsmekanism, men i så fall borde den väl stänga av sig mer slumpmässigt, och inte efter Win-skärmen varje gång, kan man tycka. Kanske har nån komponent blivit bränd. Nu sitter jag i varje fall på felsäkert + nätverk och skriver detta, så med det går det att logga in iaf. Datorn har kört utmärkt i några år, så att fläktarna är för svaga eller nåt sånt går bort, och jag har inte ändrat några inställningar på sistone, varken för mjuk- eller hårdvara.

Vid felskärmen när jag startade om och den påpekar att datorn inte stängdes av ordentligt, testade jag senast fungerande inställningar. Jag har också kört en sys.återställning till ett par dar tillbaka, då den fungerade utmärkt. Inget fungerade.

Virus eller hårdvarufel?

Win XP SP3
Egenhändigt ihopsatt dator
Citera
2011-01-29, 18:52
Medlem
icebosss avatar
Jag rekommenderar att du kör minnes och hdd-test. Finns ofta i BIOS på din dator. Hittar du inget där kan du ladda ner en Hiren-cd och bränna ut och boota ifrån. Där hittar du både minnes och hdd-test.

http://www.hirensbootcd.org/files/Hi...ootCD.13.0.zip
Citera
2011-01-29, 18:53
Medlem
xurras avatar
Eftersom du kan köra den i felsäkert så TROR jag att det är Windows som fått sig ett fnatt.

Ta backup och formatera är mitt tips.
Sen så fixar du Security Essentials http://www.microsoft.com/security_essentials/ .
För att underlätta alla installationer efter formateringen använder du http://ninite.com/ (Security Essentials kan du få där)
Senast redigerad av xurra 2011-01-29 kl. 18:58.
Citera
2011-01-29, 18:55
Medlem
sjpatriks avatar
Behöver inte nödvändigtvis vara hårdvarufel.. Ditt operativsystem kanske har kraschat. Prova ominstallera xp?
Citera
2011-01-29, 20:13
Medlem
notwists avatar
Mitt råd är att du startar i felsäkert läge, gör backup på allt du vill ha kvar och prövar att ominstallera datorn. Ominstallation är så gott som alltid det mest tidseffektiva alternativet. Fortsätter du att få problem med Windows, pröva att installera någon användarvänlig version av Linux, typ Ubuntu. Det kan vara perfekt för rangliga gamla datorer som man vill ge lite extra livstid.
Citera
2011-01-29, 20:54
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xurra
Eftersom du kan köra den i felsäkert så TROR jag att det är Windows som fått sig ett fnatt.

Ta backup och formatera är mitt tips.
Sen så fixar du Security Essentials http://www.microsoft.com/security_essentials/ .
För att underlätta alla installationer efter formateringen använder du http://ninite.com/ (Security Essentials kan du få där)
Ett gratis anti-virus från Microsoft? Låter som att det finns en hake, typ att den registerar användarinfo eller nåt.
Citat:
Ursprungligen postat av notwist
Mitt råd är att du startar i felsäkert läge, gör backup på allt du vill ha kvar och prövar att ominstallera datorn. Ominstallation är så gott som alltid det mest tidseffektiva alternativet. Fortsätter du att få problem med Windows, pröva att installera någon användarvänlig version av Linux, typ Ubuntu. Det kan vara perfekt för rangliga gamla datorer som man vill ge lite extra livstid.
Varför skulle Linux vara extra bra för en gammal dator menar du?
Citera
2011-01-29, 21:35
Medlem
notwists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Varför skulle Linux vara extra bra för en gammal dator menar du?
Det finns många situationer då Linux passar bättre än Windows. Två fall som jag kan komma på direkt är dels min egen dator där Vista och Win7 inte har drivrutiner till min gamla brännare, så jag måste boota Linux för att kunna bränna musikskivor. Ett annat fall är då min kompis fick problem med sin dator och hårddisken började lägga av. Windows vägrade helt att installeras på en trasig disk, men det fungerade galant med Linux (även om man fick upp varningar med att "din hårddisk håller på att lägga av"). Jag tror han använde den att surfa med i åtminstone ett år till efter det (med vetskapen att han förmodligen inte skulle räkna med att vad som än hamnade på hårddisken skulle vara speciellt tryggt där).

Hursomhelst är det alltid bra att pröva ett annat OS för att utesluta hårdvarufel, eller få datorn att funka för basic-grejer, såsom att surfa, redigera worddokument och vad man nu vill göra.

Citat:
Ett gratis anti-virus från Microsoft? Låter som att det finns en hake, typ att den registerar användarinfo eller nåt.?

Microsoft Security Essentials får oftast mycket bra betyg i konkurrens med andra antivirusprogram, faktiskt till den grad att många rekommenderar folk att överhuvudtaget inte betala för antivirus utan att bara köra MSE. Det går också att komplettera med andra anti-spyware/malware-program som också de är gratis, om man vill.
Senast redigerad av notwist 2011-01-29 kl. 21:37.
Citera
2011-01-30, 01:04
Medlem
BePatients avatar
Nu har jag iaf ominstallerat Windows. Datorn går problemfritt, men Security Essentials gick inte. När jag försökte installera började den tjata massa tråkig skit om "oäkta"...

När sånt här händer är ominstallera Win ofta bästa lösningen, men jag undrar jämt -- vad var det som var fel egentligen??
Citera
2011-01-30, 04:07
Medlem
xurras avatar
Citat:
Nu har jag iaf ominstallerat Windows. Datorn går problemfritt, men Security Essentials gick inte. När jag försökte installera började den tjata massa tråkig skit om "oäkta"...

När sånt här händer är ominstallera Win ofta bästa lösningen, men jag undrar jämt -- vad var det som var fel egentligen??

Vilket installerade du? XP eller W7?
Citera
2011-01-30, 11:39
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Vilket installerade du? XP eller W7?
XP
Citera
2011-01-30, 17:22
Medlem
xurras avatar
Leta efter en xp activator
Citera
2011-01-30, 18:03
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Leta efter en xp activator
Taget! Security Essentials up 'n' running.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in