2011-01-30, 19:38
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Jag kör med havregryn i mina.
Citera
2011-02-13, 21:09
Medlem
agfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Återkom gärna med ett utlåtande!

~Paul~

PS Tackar!

Jag glömde skriva tillbaka. Våfflorna blev underbart frasiga och var mycket populära hos alla mina gäster. Det negativa var att jag fick stå vid våffeljärnet längre än önskat. Men... Vad gör man inte för att hålla gästerna glada?
Citera
2011-02-13, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Jag glömde skriva tillbaka. Våfflorna blev underbart frasiga och var mycket populära hos alla mina gäster. Det negativa var att jag fick stå vid våffeljärnet längre än önskat. Men... Vad gör man inte för att hålla gästerna glada?
Låter kanon!

Tråkigt dock att du inte själv fick ta det lugnt. Men så är livet. Jag brukar heller inte få njuta av den lyxen. Välkommen i klubben .

~Paul~
Citera
2011-02-13, 22:36
Medlem
Medias avatar
Skulle nog säga vichyvatten, eventuellt blandat med mjölk.
Citera
2012-04-08, 01:03
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Hej, väcker gammal tråd, jag undrar om ngn testat byta ut margarinet mot matolja, (rapsolja,solrosolja) i våfflorna.

Det borde inte bli lika fett då, går det att köra med ngn olja istället?
Citera
2012-04-08, 01:07
Medlem
Har letat länge efter det optimala våffelreceptet. Men margarin är absolut tabu: det är ju en kemisk produkt och bör ersättas med smör eller rapsolja?
Citera
2012-04-08, 01:40
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Hej, väcker gammal tråd, jag undrar om ngn testat byta ut margarinet mot matolja, (rapsolja,solrosolja) i våfflorna.

Misstänker att frasigheten försvinner med raps-, solros- o olivolja. Detsamma gäller frasiga pannkakor. Så länge man kör med (äkta) smör så blir de superfrasiga men så fort man drar i lite olja så försvinner frasigheten.

Är faktiskt (tyvärr) ofta så pass bekväm så jag kör med våffelmix men jag ska skärpa till mig framöver.
Citera
2012-04-08, 03:40
Medlem
jag gillar lite syrliga vafflor. har faktiskt riktigt bra erfarenheter av att istallet for bakpulver anvanda en nypa med surdeg. riktigt unik smak pa vafflorna och balanserar ut det runda som man far av fett och mejeri produkter med det lite syrliga. jag har en gammal surdegs klump sa ar en hundra ar gammal som jag fatt av en kompis. brukar gora degen kvallen innan och det sista med kallt soda vatten kor man precis innan man borjar gora vafflorna.

men detta receptet blir bra med bade degiga och frasiga vafflor.
Citera
2013-04-15, 16:10
Medlem
1.1s avatar
Ska belgiska våfflor vara frasiga?

Om inte kanske man kan göra belgiska våfflor utan mejeriprodukter.
Citera
2013-04-15, 21:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Varför skulle det bli mindre fett om du använder 100-procentigt fett istället för 80-procentigt?
Citera
2013-04-15, 22:10
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Varför skulle det bli mindre fett om du använder 100-procentigt fett istället för 80-procentigt?

Inte vet jag, men hälsokostnissar har ju alltid sagt att det är bättre med matoljor än margarin.
Citera
2013-04-15, 22:59
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Inte vet jag, men hälsokostnissar har ju alltid sagt att det är bättre med matoljor än margarin.

Hur det är med hälsosamheten vet jag inte (kan inte tänka mig att det är mindre nyttigt än smör dock), men jag ratar margarin av smakmässiga skäl. Smör däremot, mums!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in