Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-29, 16:53
  #1
Medlem
Mummies avatar
Det finns de som har vatten eller öl eller mjölk i smeten.
Vad föreslår ni, vad har ni i smeten till våfflor?

Själv har jag samma som till pannkakor utan socker för frasighetens skull.

Enkel sats:

3 dl ägg
3 dl mjölk
3 dl mjöl

vispa ur klumparna.

tillsätt 3 dl mjölk.

Om man vill går det att tillsätta socker men då blir det inte lika frasigt.
Citera
2011-01-29, 17:04
  #2
Medlem
Öl i våfflor? Aldrig hört talas om förut.
Iaf så går jag aldrig efter recept när jag gör våfflor/pannkaka/ugnspannkaka, man känner och ser ju när smeten är bra.
Citera
2011-01-29, 17:48
  #3
Medlem
agfas avatar
Blir våfflorna inte ännu frasigare om man byter ut en del av mjölken mot vatten?
Citera
2011-01-29, 19:22
  #4
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Blir våfflorna inte ännu frasigare om man byter ut en del av mjölken mot vatten?
Stämmer. Om det är bubbelvatten dvs. Jag skippar en 1/2 dl mjölk (Dvs om satsen är den beskriven i trådstarten) och byter ut den mot valfritt icke smaksatt bubbelvatten. Samma knep funkar även när man gör pannkakor. Man får till ett extra litet fras på det viset.
__________________
Senast redigerad av Kattolf 2011-01-29 kl. 19:25.
Citera
2011-01-29, 19:55
  #5
Medlem
dePauls avatar
Den frasigaste våfflan får man fram om man använder iskallt kolsyrat vatten och vodka eller annan neutral alkohol i smeten (bunken kan gärna stå på en isbädd när man vispar).

~Paul~
Citera
2011-01-29, 20:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Stämmer. Om det är bubbelvatten dvs. Jag skippar en 1/2 dl mjölk (Dvs om satsen är den beskriven i trådstarten) och byter ut den mot valfritt icke smaksatt bubbelvatten. Samma knep funkar även när man gör pannkakor. Man får till ett extra litet fras på det viset.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den frasigaste våfflan får man fram om man använder iskallt kolsyrat vatten och vodka eller annan neutral alkohol i smeten (bunken kan gärna stå på en isbädd när man vispar).

~Paul~

Ingen som kan förklara detta fenomen; att frasigheten ökar om man använder kolsyrat vatten?

dePaul: Varför iskallt och varför neutral alkohol? Vad fyller den för funktion?
Citera
2011-01-29, 20:51
  #7
Medlem
agfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den frasigaste våfflan får man fram om man använder iskallt kolsyrat vatten och vodka eller annan neutral alkohol i smeten (bunken kan gärna stå på en isbädd när man vispar).

~Paul~

Är det tänkt att iskallt bubbelvatten och vodka helt ska ersätta mjölken? Vilket förhållande ska vattnet och vodkan ha? Tacksam för svar!
Citera
2011-01-29, 22:50
  #8
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Är det tänkt att iskallt bubbelvatten och vodka helt ska ersätta mjölken? Vilket förhållande ska vattnet och vodkan ha? Tacksam för svar!
Alltså det finns hundratals recept med och utan mjölk. Mjölken gör våfflan mindre frasig men tillför smak. Det kan därför vara svårt att utesluta mejeriprodukter över huvud taget.

Personligen har jag en blandning av iskallt kolsyrat vatten, grädde, vodka, mjöl, lättvispad äggvita, salt, en nypa socker, en nypa bikarbonat, en nypa bakpulver samt en nypa citronsyra i min smet. Våffeljärnet smetar jag med skirat smör.

Mina våfflor blir riktigt knapriga/frasiga. Ibland vill jag dock inte ha knapriga våfflor, utan trånar efter de där som är lite degiga. Då brukar jag köra på en smet som är mer pannkakslik, dock med aningen bakpulver i.

~Paul~

PS När det gäller mängder så kan jag inte ge dig ett bra svar, jag brukar höfta
__________________
Senast redigerad av dePaul 2011-01-29 kl. 22:53.
Citera
2011-01-29, 23:02
  #9
Medlem
agfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså det finns hundratals recept med och utan mjölk. Mjölken gör våfflan mindre frasig men tillför smak. Det kan därför vara svårt att utesluta mejeriprodukter över huvud taget.

Personligen har jag en blandning av iskallt kolsyrat vatten, grädde, vodka, mjöl, lättvispad äggvita, salt, en nypa socker, en nypa bikarbonat, en nypa bakpulver samt en nypa citronsyra i min smet. Våffeljärnet smetar jag med skirat smör.

Mina våfflor blir riktigt knapriga/frasiga. Ibland vill jag dock inte ha knapriga våfflor, utan trånar efter de där som är lite degiga. Då brukar jag köra på en smet som är mer pannkakslik, dock med aningen bakpulver i.

~Paul~

PS När det gäller mängder så kan jag inte ge dig ett bra svar, jag brukar höfta

Du låter som en sann matfantast och det råder inga tvivel om att du verkligen vet vad du talar om! Imorgon ska jag röra ihop en smet med hjälp av dina tips!
Citera
2011-01-30, 00:05
  #10
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså det finns hundratals recept med och utan mjölk. Mjölken gör våfflan mindre frasig men tillför smak. Det kan därför vara svårt att utesluta mejeriprodukter över huvud taget.

Personligen har jag en blandning av iskallt kolsyrat vatten, grädde, vodka, mjöl, lättvispad äggvita, salt, en nypa socker, en nypa bikarbonat, en nypa bakpulver samt en nypa citronsyra i min smet. Våffeljärnet smetar jag med skirat smör.

Mina våfflor blir riktigt knapriga/frasiga. Ibland vill jag dock inte ha knapriga våfflor, utan trånar efter de där som är lite degiga. Då brukar jag köra på en smet som är mer pannkakslik, dock med aningen bakpulver i.

~Paul~

PS När det gäller mängder så kan jag inte ge dig ett bra svar, jag brukar höfta

Eller varför inte skippa alla ingredienser utom mjölet och ägget. Där kan man snacka knaster
Citera
2011-01-30, 13:51
  #11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Eller varför inte skippa alla ingredienser utom mjölet och ägget. Där kan man snacka knaster
Men då bör man undvika äggulan .

~Paul~
Citera
2011-01-30, 13:52
  #12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agfa
Du låter som en sann matfantast och det råder inga tvivel om att du verkligen vet vad du talar om! Imorgon ska jag röra ihop en smet med hjälp av dina tips!
Återkom gärna med ett utlåtande!

~Paul~

PS Tackar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback