• 1
  • 2
2011-01-31, 18:51
Medlem
Tronkans avatar
jobbar med bolån. mitt yrke.

det är stor skillnad på 65åringarna ni pratar om som inte har lån kvar. de levde på ett väldigt annorlunda sätt. vi pratade lån på villor för kanske 100.000 kr och inte 3-6 mille som det är idag.

sen är det rak amortering de flesta bolåneinstituten kör med idag, inte annuitetslån som någon nämde tidigare.

valutan kommer givetvis vara annorlunda om 50 år från vad den är nu, då kanske inte 6 mille är så mycket som det är idag. sen räknar man med att nästintill aldrig betala av ett bolån på 6 mille (köper man en villa på 6 mille idag så har man bra med pengar och man hade klarat av en kostnad på 25000 kr / månad som du räknade). alltså en vanlig svensson har inte en chans att köpa en villa för 6 mille. det är rätt hårda kalkylkrav på alla bolåneinstitut
Citera
2011-01-31, 18:54
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Grejen är att man inte kan skapa pålitlig statistik genom att enbart kolla på nya lån, speciellt inte då andelen "gamla" lån är betydligt fler.

Vad det gäller Johan med sin Lidingövilla förstår jag honom fullt ut om han i dagsläget väljer amorteringsfritt, dock vet jag att han inte alltid haft amorteringsfritt och det finns inget som talar för att han inte kommer amortera i framtiden.

Det du påstår är att en överväldigande majoritet dör med bostadslån, vilket inte är sant även om motsatsen hävdas på Flashback.

spelar ingen roll om de dör med lån på villan eller inte. banker får tillbaka sina pengar ändå från dödsboet. banken först --->barn/barnbarn/barnbarns barn efter.
Citera
2011-01-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
jobbar med bolån. mitt yrke.

det är stor skillnad på 65åringarna ni pratar om som inte har lån kvar. de levde på ett väldigt annorlunda sätt. vi pratade lån på villor för kanske 100.000 kr och inte 3-6 mille som det är idag.t

Eftersom du jobbar med bolån ställer jag mig väldigt undrande hur du törs påstå att 65åringar endast lånat 100.000kr för sina villor? Du har så fruktansvärt fel i dina siffror att det är omöjligt att ta dig för annat än ett troll...
Citera
2011-01-31, 18:58
Medlem
Citat:
spelar ingen roll om de dör med lån på villan eller inte. banker får tillbaka sina pengar ändå från dödsboet. banken först --->barn/barnbarn/barnbarns barn efter.

Självklart spelar det ingen roll om någon dör med skulder... Min poäng är bara att det inte ser ut så i verkligheten. Vilket man skulle kunna tro att du som arbetar med bolån har koll på.

Edit: glömde att jag redan avfärdat dig som uppenbart troll...
Citera
2011-01-31, 19:01
Medlem
Tronkans avatar
Citat:
Eftersom du jobbar med bolån ställer jag mig väldigt undrande hur du törs påstå att 65åringar endast lånat 100.000kr för sina villor? Du har så fruktansvärt fel i dina siffror att det är omöjligt att ta dig för annat än ett troll...

haha, jag hittade givetvis på dessa siffrorna. det jag menar är självklart att en villa/bostadsrätt/fritidshus kostar betydligt mycket mer i dagsläget än vad det gjorde för låt oss säga 15 år sedan. det var min poäng i det hela. detta beror självklart på många faktorer, bland annat att räntan för 15-20 år sedan var betydligt högre än vad det är idag, folk tjänar betydligt högre summor / år än vad de gjorde förr, värdet på alla hus går upp, läget ändras m,m.
Senast redigerad av Tronkan 2011-01-31 kl. 19:04.
Citera
2011-01-31, 19:10
Medlem
Citat:
Grejen är att man inte kan skapa pålitlig statistik genom att enbart kolla på nya lån, speciellt inte då andelen "gamla" lån är betydligt fler.

Vad det gäller Johan med sin Lidingövilla förstår jag honom fullt ut om han i dagsläget väljer amorteringsfritt, dock vet jag att han inte alltid haft amorteringsfritt och det finns inget som talar för att han inte kommer amortera i framtiden.

Det du påstår är att en överväldigande majoritet dör med bostadslån, vilket inte är sant även om motsatsen hävdas på Flashback.
Jag börjar undra om du missförstår med flit?
Nej jag pratar inte om att många dör idag med stora miljonlån utan att när dagens unga dör kommer de ha kvar stora lån. Det finns ingen tanke på att faktiskt betala tillbaks det som lånas när en ung köper sin bostad.
Citera
2011-01-31, 19:12
Medlem
Citat:
haha, jag hittade givetvis på dessa siffrorna. det jag menar är självklart att en villa/bostadsrätt/fritidshus kostar betydligt mycket mer i dagsläget än vad det gjorde för låt oss säga 15 år sedan. det var min poäng i det hela.

Tror inte det är något du behöver poängtera, då det förutom att vara självklart även är uppenbart. Dock har din extrema överdrift gjort att jag och förhoppningsvis de flesta ser dina inlägg som oseriösa och trots dina poänger poänglösa.

Att påstå att man arbetar med bolån och samtidigt hävda att värdeökningen ligger på 75%/år snittat de senaste 40 åren när den i verkligheten ligger på 5% borgar verkligen för respekt och trovärdighet.
Citera
2011-01-31, 19:16
Medlem
Tronkans avatar
du får gärna tro vad du vill, absolut ! känner inte direkt att jag behöver bevisa något.
vet inte hur jag skulle kunna "bevisa" det , men om du kommer på något så är det bara hojta till!
Senast redigerad av Tronkan 2011-01-31 kl. 19:25.
Citera
2011-01-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Jag börjar undra om du missförstår med flit?
Nej jag pratar inte om att många dör idag med stora miljonlån utan att när dagens unga dör kommer de ha kvar stora lån. Det finns ingen tanke på att faktiskt betala tillbaks det som lånas när en ung köper sin bostad.

Jag hoppas verkligen att jag inte missförstår dig och speciellt inte att jag skulle göra det med flit... Grejen är bara den att jag till skillnad från dig tror att även dagens ungdomar kommer ha sina lån i schack i äldre dar.

Jag tror helt enkelt inte på snacket att folk lånar utan en tanke på att nångång i framtiden betala sina skulder. Jag tror inte heller på snacket att människor skulle blivit pengablinda på grund av den senaste tidens krisräntor. Jag tror inte på det då jag vet att majoriteten haft sina bolån betydligt längre tid och därmed har någorlunda koll på vad som kan anses vara "normalränta".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in