2011-01-30, 07:39
Medlem
bronsfisks avatar
"Min son ska minsann inte bli någon fjolla"/traditionella könsroller å ena sidan, psuedopsykologiskt hittepå-trams å andra sidan. Varför kan inte barnen bara få vara just det, barn? Om ett barn har vettiga föräldrar kommer barnet i de flesta fall förmodligen även bli vettig själv. Med vettig menar jag i det här fallet att individen i fråga inte gör skillnad på kön i fråga om rättigheter och så vidare.

Om Kalle vill leka prinsessa eller om Lotta vill leka cowboy, eller tvärtom, vad i hela fridens namn har vi som vuxna för anledning att lägga oss i det? Att sätta en leksakspistol i handen på en pojke och en docka i handen på en flicka "bara för att det ska vara så" är lika idiotiskt som att ta ifrån barnen dessa "för att det inte ska vara så". Detta överanalyserande blir jag personligen alldeles matt på.
Låt ungarna leka, i n d i v i d u a l i s m.
Citera
2011-01-30, 08:07
Medlem
Sortys avatar
Könsroller är rotade i själva naturen. Överallt i världen så är könsrollerna i stort sett dem samma.
Det fanns förstås någon stenålders misogynist som åkte runt på rullskridskor och propagerade kvinnoförtryck överallt i världen eller hur? ( )
Såg någon dokumentär på SVT för ett bra tag sen, om någon vetenskapsman som faktiskt tog två stycken barn av båda könen och gjorde som ett experiment att han uppfostrade (eller lät dem uppfostras) pojken som flicka och flickan som pojke. Som förväntat så hände det att barnen senare i tidiga tonåren och ännu tidigare började tråna efter action-mans/barbie-dockor etc.
Slutade med att båda levde gräsliga liv förstås, en av dem tog faktiskt livet av sig.

Tänker inte diskutera här, bara upplysa. Det är mer värt ens tid att försöka lära sin katt algebra jämfört med att diskutera med ett genus/jämställdhets-mongo eller faktiskt kvinnor i allmänt.
Citera
2011-01-30, 08:12
Medlem
Sortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bronsfisk
Låt ungarna leka, i n d i v i d u a l i s m.
Neger bitte.
Individer existerar inte.
Allt du är, är orsakat av faktorer som berört saker och ting på ett kollektivt plan.
Citera
2011-01-30, 08:36
Medlem
bronsfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorty
Neger bitte.
Individer existerar inte.
Allt du är, är orsakat av faktorer som berört saker och ting på ett kollektivt plan.

Genom att svara på det sättet du gjorde så krossar du din egen teori om att inte individer inte existerar. I inlägget innan tar du dessutom avstånd från diverse åsikter, vilket antyder att du vill framstå som en individ.

Jag kan hålla med om de Aftonbladettillbedjande massorna kanske inte framstår som individer, men det får man nog erkänna att dem är. Ja, vi är alla en produkt av vår omgivning, jag förstår dock inte hur det skulle motsäga individualismen.
Citera
2011-01-30, 08:41
Medlem
hetingsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Nu måste vi bara sätta igång fenomenet "hen" ja att alla kallar varandra för hen!
ordet "hen" är synonym för ickekön alltså vare sig en han eller hon, då säger man hen

Jag börjar

Hur står det till med er alla hen's har ni varit på toan och suttit ner och pinkat (de måste ju göra likadant o tjejer kan av naturen inte stå upp så alla får sitta ner istället) När jag får barn ska allt vara rosa för vi vet ju redan vad det blir förnågot det blir ju en hen

Fråga: måste en hen göra lumpen?

Kom igen nu FB.. vi måste komma på lite androgyna namn på alla dessa hen´s
ok, Annkarl, Perstina, Åkelisa, Hannastig ... fyll på med fler hen namn

Ja, det måste vi göra! Mitt förslag är Attila the Hen, men det här är mitt påhitt och ni får inte använda det.
Citera
2011-01-30, 08:47
Medlem
AB
Citat:
Varför är det så viktigt?

– Därför att det alltid är en han. Han är normen och den börjar i barnsången. Varenda ko och ekorre är en han om inget annat sägs. Och när en sak normaliseras, då är det något som är avvikande.

Humor!

Jag tycker det är bra att man inte befäster könsroller på ett sätt som hämmar vare sig flickor eller pojkar på ett sätt som gör att de själva fastnar i ett beteende om vad som är "tillåtet" för respektive fack.
Senast redigerad av Murder Inc. 2011-01-30 kl. 08:52. Anledning: fixade quotations
Citera
2011-01-30, 08:57
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MORINHO
För att det är naturligt. Flickorna är bättre när det gäller små barn och männen med bilar och maskiner. Verkligheten är sån.

Ok, förklara detta:
Ett par där kvinnan jobbar som fastighetsskötare, gillar att mecka, tar ansvaret för räkningarna, servar mc'n, spelar krigsspel och skottar snö.
Mannen däremot sitter hemma och studerar gulliga blommor, gråter när han ser romantiska filmer och kan inte ens byta en glödlampa själv?!

Kan tillägga att kvinnan ser väldigt tjejig ut och mannen är lång med helskägg.
Bägge är vita, heterosexuella vanliga svenskar.

Tänk om du känner dem och inte ens vet om hur de är privat?
Citera
2011-01-30, 09:00
Medlem
Heligsomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Getviskarn
Rubbar man inte ungarna ordentligt genom detta? Att få en pojke att vara osäker på sitt egna kön tills.. Ja tills när?

Först fanns det knappt några homosexuella
Efter det var alla tvungna att acceptera homosexualitet..
Sen blev det populärt att vara homosexuell så alla klev fram
Nu skapar vi homosexuella..

Så.. Som barn idag får man alltså inte bråka och inte klä sig i den genus man tillhör.

Vafan ärligt talat.. Ungarna vet ju inte om att dem är gay före dem är ur puberteten.. Suck alltså detta var det vidrigare på länge.

Finns du?
Läs böcker så inser du att det är inget nytt.
Det har bara varit accepterat och icke accepterat i olika tider och kulturer.
Att du trodde det inte fanns för är ju ren okunskap. Det fanns en lag som icke tillät. Därför smög folk med det.
Och i allmänhet antingen är man eller så är man inte. Det är inget man kan bota eller skapa. Det kan ju finnas de som är bi med.

Det finns ju tusen sätt att få ett barn att bli självsäker. Föräldrarna kan lägga mer tid och energi på sina ungar än sig själva. Vare sig man är pojke eller flicka.
Citera
2011-01-30, 09:01
Medlem
serbers avatar
Haha dom här kidsen kommer få börja med antidepressiv när dom lämnar dagis för lågstadiet om det verkligen påverkar barnen när dom dumma människorna har börjat krossa deras världsbild.

Istället för att leta speciallösningar som i det här fallet kan dom inte bara göra om utbildningen och få dom framtida förskolelärare/lärarinnor att förbättra sig? Någonstans finns det en gräns och den går vid hen.
Citera
2011-01-30, 09:28
Medlem
Jag är nog ganska säker på att det finns biologiska skillnader som gör att killar/tjejer leker på de sätt de gör, och utvecklas på ett visst sätt.

Därför kan det vara viktigt att inkludera - se till att tjejer leker lite tuffare och vågar ta för sig, och kan identifiera sig med starka personligheter. Och då egentligen med vem som helst.

Men... att börja eliminera rollerna är tokigt... vi är olika.
Citera
2011-01-30, 09:34
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asphyxication
Du verkar ju vara ganska trög om du tror att man kan ändra en människas sexuella läggning. Man är den man är för helvete. Barn får vara vem fan dem vill och ska inte tvingas till att bete sig som man eller kvinna. Helt sjukt att tvinga en pojke t.ex att måla blått istället för rosa. Liksom why? De får väl för fan göra som de vill utan att nån ska lägga sig i.

Klart man kan, ens sexuella läggning är ju knappast något bestående.
Citera
2011-01-30, 09:39
Medlem
vadskalljagtros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prins-Robert
Vissa säger att barn idag blir "påtvingade" en könsroll. Jag skulle vilja vända på det och säga att denna förskola "fråntar" barn deras naturliga könsroll. Hitta på ett tredje kön på det där sättet.. "hen"..Trams!

Skulle aldrig låta någon experimentera med mitt barn på det sättet.
Så känner jag med....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in