• 1
  • 2
2011-01-29, 10:02
Medlem
Aviarts avatar
Tänkte starta en tråd om "Det våras för" filmerna. Helt underbara klassiker som ALDRIG blir dåliga.

Min personliga favorit i denna serie är "Det våras för rymden" eller "Spaceballs" som den heter ursprungligen. 2008 startade även en animerad serie som går på tv4komedi baserad på filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=AcY090XV284 .
En kompilation av de bästa scenerna.

http://www.youtube.com/watch?v=8auGA...eature=related
Hela "jammed"-scenen och min favorit.
Om ni känner igen den svarte lustigkurren så är det Michael Winslow, även känd ifrån "Polisskolan" som killen med ljuden.

Alla(?) av dessa "Det våras för.." är regisserade av Mel Brooks som även medverkar i de flesta av dem. Hur många "Det våras för..." är jag inte säker på.

Vilken av dessa filmerna i denna serien är DIN favorit och varför?

Kan även tipsa om att "Det våras för sheriffen" eller "Blazing saddles" går på tv4Film idag, 13:50
Citera
2011-01-29, 10:39
Medlem
chipsmeddipps avatar
det våras för frankenstein. Helt underbar humor.
Citera
2011-01-29, 10:41
Medlem
Hofmanns avatar
Jag gillade Frankenstein, eller "Fronkensteen". Favoritscenen är när de får åka vagn från tågstationen till slottet, och ett ylande hörs i bakgrunden.

-Werewolf...
-Werewolf?

-There wolf, there castle!

Den som sett filmen förstår. Jag inser redan nu att jag inte kan dramatisera medelst text
Citera
2011-01-29, 10:54
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
Jag gillade Frankenstein, eller "Fronkensteen". Favoritscenen är när de får åka vagn från tågstationen till slottet, och ett ylande hörs i bakgrunden.

-Werewolf...
-Werewolf?

Den som sett filmen förstår. Jag inser redan nu att jag inte kan dramatisera medelst text

Jag har inte sett den än

Får ta och tanka den. Annars är Det våras för Dracula också rätt skön.
-Wrong me!! Wrong me!!! HmmMmmMMmm

EDIT; Kollade tuben, har sett den! Hittade dessutom klippet med den scenen

http://www.youtube.com/watch?v=gQQtgx4iG8E
Senast redigerad av Aviart 2011-01-29 kl. 10:57.
Citera
2011-01-29, 11:06
Medlem
dilbers avatar
Ja jag tycker också Young Frankenstein och Blazing Saddles är de bästa.
En annan jag gillar är Haunted Honeymoon som jag inte tror Mel Brooks regisserade utan den fick en 'våras' titel bara för att Gene Wilder var med i den.
Om jag inte är helt ute och cyklar så snappade Brooks upp uttrycket 'det våras för' under en Svensk intervju och döpte en av sina musikaler Spring Time for Hitler.
Citera
2011-01-29, 12:49
Medlem
Ngyuens avatar
starwars!
Citera
2011-01-29, 15:42
Medlem
Young Frankenstein och Blazing Saddles är lätt dom bästa med Space Balls som 3:a, jag såg Spanglish på ettan förra veckan där Cloris Leachman medverkar, genast så tänkte jag på Frau Blücher
Citera
2011-01-29, 16:17
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag diggar Det våras för sheriffen, den har en så härlig humor och bra skådisar. Särskilt Harvey Korman som Hedy Lamarr gör en festlig rolltolkning. Robin Hood – Karlar i trikåer tyckte jag var hysteriskt kul (och betydligt bättre än filmen med Kevin Costner som den mest gör narr av) när den var ny, men det var ju inte igår. Kanske inte skulle tycka att den var lika bra idag. Det våras för Frankenstein tyckte jag var sådär, men eftersom jag är rätt nördig när det gäller skräckfilm, särskilt äldre sådan och i synnerhet från Universal, hamnar den ändå i topp 3 för referenshumorn.

Citat:
Ursprungligen postat av dilber
Ja jag tycker också Young Frankenstein och Blazing Saddles är de bästa.
En annan jag gillar är Haunted Honeymoon som jag inte tror Mel Brooks regisserade utan den fick en 'våras' titel bara för att Gene Wilder var med i den.
Om jag inte är helt ute och cyklar så snappade Brooks upp uttrycket 'det våras för' under en Svensk intervju och döpte en av sina musikaler Spring Time for Hitler.

Du är ute och cyklar. Delvis i alla fall. Brooks första film Det våras för Hitler från 1968 heter The Producers i original och hette, första gången den hade premiär i Sverige, Producenterna. Den floppade.
När den utgavs igen fick den den nuvarande svenska titeln (efter musikalen "Springtime for Hitler" som producenterna i filmen producerar). Denna gången blev filmen väl mottagen. De svenska utgivarna drog slutsatsen att det berodde på titeln, och således fick (nästan) alla Mel Brooks filmer fortsättningsvis heta "Det våras för..." i Sverige.
Senast redigerad av Uncle Duke 2011-01-29 kl. 16:25.
Citera
2011-01-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann

-Werewolf...
-Werewolf?

Underbar film. Marty Feldman är helt underbar i den.

Gillar den bäst tillsammans med Blazing saddles.
Citera
2017-04-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
...
Särskilt Harvey Korman som Hedy Lamarr gör en festlig rolltolkning.
....

It's Hedley!

https://www.youtube.com/watch?v=gBmkyDTX08Y

0:51-0:54. "This is 1874. You´ll be able to sue her!"
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-04-20 kl. 21:27.
Citera
2017-04-20, 21:38
Moderator
Popesizes avatar
Har inte sett så många av dessa filmer. Men jag är nog svagast för Spaceballs -Troligtvis för att den första av dem jag såg.

En av mina favoritscener är dock denna från Dracula Dead and loving it.
Citera
2017-04-20, 21:50
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
It's Hedley!

https://www.youtube.com/watch?v=gBmkyDTX08Y

0:51-0:54. "This is 1874. You´ll be able to sue her!"

Haha, tänk att det tog över sex år innan någon reagerade på det där.
Tycker förövrigt att det är lite synd att Hedy Lamarr nuförtiden mest är känd som punchline till ett Mel Brooks-skämt, hon var en väldigt fascinerande kvinna. Snygg som fan, kontroversiell (hon var bland annat med i den ökänt snuskiga — med den tidens mått — Ekstase och åkte senare i livet fast för snatteri av laxermedel), festade med Hitler och Mussolini innan hon korsade Atlanten, och var en genial uppfinnare (autodidakt till på köpet!) som bland annat uppfann tekniken som lade grunden till dagens Bluetooth! Och hon stämde faktiskt studion för att de skojade om hennes namn i Det våras för sheriffen. Hon var något av en god och mer framgångsrik version av vår egen Johnny Bode.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in