Jag diggar
Det våras för sheriffen, den har en så härlig humor och bra skådisar. Särskilt Harvey Korman som Hedy Lamarr gör en festlig rolltolkning.
Robin Hood – Karlar i trikåer tyckte jag var hysteriskt kul (och betydligt bättre än filmen med Kevin Costner som den mest gör narr av) när den var ny, men det var ju inte igår. Kanske inte skulle tycka att den var lika bra idag.
Det våras för Frankenstein tyckte jag var sådär, men eftersom jag är rätt nördig när det gäller skräckfilm, särskilt äldre sådan och i synnerhet från Universal, hamnar den ändå i topp 3 för referenshumorn.
Citat:
Ursprungligen postat av dilber
Ja jag tycker också Young Frankenstein och Blazing Saddles är de bästa.
En annan jag gillar är Haunted Honeymoon som jag inte tror Mel Brooks regisserade utan den fick en 'våras' titel bara för att Gene Wilder var med i den.
Om jag inte är helt ute och cyklar så snappade Brooks upp uttrycket 'det våras för' under en Svensk intervju och döpte en av sina musikaler Spring Time for Hitler.
Du är ute och cyklar. Delvis i alla fall. Brooks första film
Det våras för Hitler från 1968 heter
The Producers i original och hette, första gången den hade premiär i Sverige,
Producenterna. Den floppade.
När den utgavs igen fick den den nuvarande svenska titeln (efter musikalen "Springtime for Hitler" som producenterna i filmen producerar). Denna gången blev filmen väl mottagen. De svenska utgivarna drog slutsatsen att det berodde på titeln, och således fick (nästan) alla Mel Brooks filmer fortsättningsvis heta "Det våras för..." i Sverige.