• 1
  • 2
2011-01-30, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tallefjant007
Har just köpt ny hårddisk och problem få den att fungera. Hur tar man bort en extern hårddisk och ersätter med ny?

Hur många hårddiskar klarar en mac?
Du drar ur sladden/sladdarna från den gamla och sätter i dom i den nya.
Citera
2011-01-30, 18:53
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfbacks
Du drar ur sladden/sladdarna från den gamla och sätter i dom i den nya.

Det är inte så enkelt. Den hittar den inte. Måste man radera nån inställning i Finder för att ska hitta den?
Citera
2011-01-30, 18:58
Medlem
systems avatar
Du förklarar ju som du har en påse nötter mellan öronen.
Citera
2011-01-30, 21:00
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Det är inte så enkelt. Den hittar den inte. Måste man radera nån inställning i Finder för att ska hitta den?

Du ska INTE radera någonting.

Tror du kan använda skivverktyg som du hittar i program/verktygsprogram och leta efter din nya hårddisk.
Citera
2011-01-31, 00:56
Medlem
Tallefjant007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Du ska INTE radera någonting.

Tror du kan använda skivverktyg som du hittar i program/verktygsprogram och leta efter din nya hårddisk.

Det funkar inte. Har försökt massor av gånger.
Citera
2011-01-31, 01:14
Medlem
Citat:
Hittas den inte alls?
Testa med en annan dator
Citera
2011-02-01, 06:50
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:

Kolla med något annat skivverktygsprogram, har inget förslag just nu men googla. Mount harddisk osx eller något.
Citera
2011-02-03, 17:41
Medlem
kan man inte använda en extern hårddisk till både windows och mac samtidigt?
har en extern där jag har alla filmer/serier/musik osv på.. och jag använder både min PC och mac lika mkt.
men via macen kan jag varken ta bort/lägga till filer i HDDn utan att konvertera den.
om jag konverterar hddn så kommer väl allt på den försvinna?

vill verkligen kunna använda båda datorerna till samma hårddisk..
finns det något sätt att göra de på? utan att använda windows i mac.
Citera
2011-02-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frågetecken_
kan man inte använda en extern hårddisk till både windows och mac samtidigt?
har en extern där jag har alla filmer/serier/musik osv på.. och jag använder både min PC och mac lika mkt.
men via macen kan jag varken ta bort/lägga till filer i HDDn utan att konvertera den.
om jag konverterar hddn så kommer väl allt på den försvinna?

vill verkligen kunna använda båda datorerna till samma hårddisk..
finns det något sätt att göra de på? utan att använda windows i mac.

Windowsdatorer använder vanligtvis NTFS som filsystem och till diskar formaterade med NTFS kan inte Mac OSX skriva data till utan bara läsa ifrån. Mac-datorer(med OSX) använder HFS som filsystem och diskar formaterade med detta kan en PC varken läsa ifrån eller skriva till.

Den enklaste lösningen på detta problem är att formatera den externa hårdisken med FAT32 eller exFAT som både OSX och Windows kan läsa och skriva från/till. Nackdelen med detta är dock att FAT inte stödjer filer med större storlek än 4GB. Vilket är något som man behöver om man tex. vill lagra skivavbilder eller filmer i HD-kvalitet på disken.

Den bästa lösningen på denna problematik enligt mig är att installera en drivrutin/tilläggsprogram i OSX som möjliggör skrivning till NTFS-formaterade Diskar. Ett exempel på detta är NTFS-3G som du hittar på länken nedan. Detta är gratis och distribueras från apples hemsida men är inte utvecklat av apple.

http://www.apple.com/downloads/macos...es/ntfs3g.html
Citera
2011-02-03, 18:42
Medlem
Citat:
Har just köpt ny hårddisk och problem få den att fungera. Hur tar man bort en extern hårddisk och ersätter med ny?

Hur många hårddiskar klarar en mac?

Som jag förstår dig så har du köpt en extern 2,5-tums hårddisk som du vill ansluta till din iMac via USB. Anledningen till att du har köpt denna är att din gamla externa hårddisk(som du antagligen också ansluter via USB) har börjat bli långsam.

Din nya hårddisk ansluter du som sagt via USB och den får strömmen den behöver via USB-kabeln. Vissa datorer har dock problem med att leverera tillräcklig med ström via USB-portarna för att driva en extern hårddisk. Det första du skall göra då är att koppla ur alla andra enheter som du har anslutna till datorn(din gamla externa hårddisk tex.) och därefter prova att ansluta den nya disken igen. Du kan även prova att i tur och ordning ansluta hårddisken till alla de andra USB-portarna datorn då vissa kan ge ut mer ström än andra.

Om detta inte fungerar så behöver du är kabel som tar ström från två USB-portar. Detta medföljde kanske när du köpte hårddisken, annars kan du behöva köpa en sådan för att få hårddisken att fungera.
Exempel på USB-kabel som tar ström från två USB-portar: http://www.kjell.com/?item=38017&pat...0000,151500000

När du har fått den nya externa hårddisken att fungera så kommer den att mounta(dyka upp på skrivbordet) på samma sätt som din gamla disk gjorde. Gör den inte det trots att du provat med en sådan kabel som jag visade ovan så tycker jag att du skall kontakta den du köpte disken utav och beskriva dina problem

När du har fått din nya externa hårddisk att dyka upp på skrivbordet, så är det bara att du drar över filerna från den gamla till den nya disken på samma sätt som om du skulle kopiera filer mellan två olika mappar. Den nya disken levereras dock formaterad med FAT32 vilket gör att du inte kan lagra filer som är större än 4GB på den. Har du behov av detta så måste du formatera om disken till HFS vilket du gör i programmet Skivverktyg som du hittar i Verktygsprogram-mappen. Var dock noga när du gör detta så att du inte av misstag formaterar om din gamla externa hårddisk och mister all information som finns på denna. När du formaterat disken som HFS så kommer den dock inte längre att vara läs/skrivbar i datorer som kör Windows(se min andra post i denna tråd för mer info om detta).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in