Citat:
Ursprungligen postat av Tallefjant007
Har just köpt ny hårddisk och problem få den att fungera. Hur tar man bort en extern hårddisk och ersätter med ny?
Hur många hårddiskar klarar en mac?
Som jag förstår dig så har du köpt en extern 2,5-tums hårddisk som du vill ansluta till din iMac via USB. Anledningen till att du har köpt denna är att din gamla externa hårddisk(som du antagligen också ansluter via USB) har börjat bli långsam.
Din nya hårddisk ansluter du som sagt via USB och den får strömmen den behöver via USB-kabeln. Vissa datorer har dock problem med att leverera tillräcklig med ström via USB-portarna för att driva en extern hårddisk. Det första du skall göra då är att koppla ur alla andra enheter som du har anslutna till datorn(din gamla externa hårddisk tex.) och därefter prova att ansluta den nya disken igen. Du kan även prova att i tur och ordning ansluta hårddisken till alla de andra USB-portarna datorn då vissa kan ge ut mer ström än andra.
Om detta inte fungerar så behöver du är kabel som tar ström från två USB-portar. Detta medföljde kanske när du köpte hårddisken, annars kan du behöva köpa en sådan för att få hårddisken att fungera.
Exempel på USB-kabel som tar ström från två USB-portar:
http://www.kjell.com/?item=38017&pat...0000,151500000
När du har fått den nya externa hårddisken att fungera så kommer den att mounta(dyka upp på skrivbordet) på samma sätt som din gamla disk gjorde. Gör den inte det trots att du provat med en sådan kabel som jag visade ovan så tycker jag att du skall kontakta den du köpte disken utav och beskriva dina problem
När du har fått din nya externa hårddisk att dyka upp på skrivbordet, så är det bara att du drar över filerna från den gamla till den nya disken på samma sätt som om du skulle kopiera filer mellan två olika mappar. Den nya disken levereras dock formaterad med FAT32 vilket gör att du inte kan lagra filer som är större än 4GB på den. Har du behov av detta så måste du formatera om disken till HFS vilket du gör i programmet Skivverktyg som du hittar i Verktygsprogram-mappen. Var dock noga när du gör detta så att du inte av misstag formaterar om din gamla externa hårddisk och mister all information som finns på denna. När du formaterat disken som HFS så kommer den dock inte längre att vara läs/skrivbar i datorer som kör Windows(se min andra post i denna tråd för mer info om detta).