2004-08-18, 08:39
Medlem
Vet någon om man kan söka jobb på bibliotek utan att ha någon speciell utbildning för detta?
T.ex. ser man ibland folk som går och placerar ut böcker i hyllorna, har ni gjort det? I så fall hur fick ni det, genom kommunen eller direkt genom biblioteket?
Citera
2004-08-18, 09:03
Medlem
Hönapönas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knäppgöken
Vet någon om man kan söka jobb på bibliotek utan att ha någon speciell utbildning för detta?
T.ex. ser man ibland folk som går och placerar ut böcker i hyllorna, har ni gjort det? I så fall hur fick ni det, genom kommunen eller direkt genom biblioteket?

Jobb som biblioteksassistent (den som plockar ut böcker m.m.) kan du få även utan utbildning (men erfarenhet brukar uppskattas), om du har stor tur och goda kontakter.
Jag sökte ett sådant jobb för några år sedan och då fick de in nästan 200 ansökningar... jag blev inte ens kallad till intervju...

För det mesta är det biblioteken själva som annonserar ut lediga tjänster. Just nu finns det en annons på platsbanken om jobb som biblioteksassistent.
Citera
2004-08-18, 09:21
Medlem
Tackar hönapöna!
Jag har varken erfarenhet, goda kontakter eller tur och det finns inga annonser ute, så det är nog rätt kört med andra ord.
Citera
2004-08-18, 18:55
Medlem
Sök till Bibliotekshögskolan - det gjorde jag. Och jag kom in (trots att jag tvivlade...)
Citera
2004-08-18, 19:52
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Sök till Bibliotekshögskolan - det gjorde jag. Och jag kom in (trots att jag tvivlade...)
Vad får man göra som bibliotekarie egentligen, förutom att hitta och katalogisera böcker? Med en akademisk utbildning i bagaget borde en bibliotekarie ha mer kvalikationer än att betjäna skolbarn?
Citera
2004-08-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
Vad får man göra som bibliotekarie egentligen, förutom att hitta och katalogisera böcker?
Skolan börjar till veckan, så jag har inte sådan koll ännu - återkommer i ärendet...
Citera
2004-08-19, 11:15
Medlem
Hönapönas avatar
Informationssökning är det jag tycker är roligast.
Sedan är det mycket undervisning, boktips, fjärrlån, och som du skrev - katalogisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in