Citat:

Ursprungligen postat av Wincidi

Frihet, vi i väst älskar det, och vem kan klandra oss, den är ganska ljuvlig, men vart går gränsen för frihet? Jag kommer presentera två frågor nedan som jag hoppas en filosofisk diskussion kan växa fram ur, men nog med utläggningar:
1. Är frihet även frihet att välja bort frihet? 
Förtydligande: Kan således en person som utnyttjar sin frihet till att ge upp sin frihet klacifiseras som fri, då han tekniskt sett inte är fri genom att han givit bort sin frihet har han trots allt ändå frivilligt valt detta.

För det första tycker jag inte att frihet är objektivt. 

Frihet kan man inte välja bort, eftersom det skulle betyda att man inte kan ta tillbaka den, vilket man alltid kan.
Du kan skapa ett inre medium där du väljer bort din frihet, men du kan alltid gå tillbaka till total frihet.
	Citat:

2. När blir min frihet inte längre fri pga av någon annan?
Förtydligande: En total frihet antyder även friheten att tex ta bort andras frihet, detta kan jämföras med en demokrati där vi i fria val väljer våra representanter, genom vilka vi kränker minoritetens frihet genom att styra över dem genom makten vårt antal ger oss. Stalins Sovjet kan knappast klacifiseras som fritt, men Stalins frihet att beröva sitt folks frihet behölls, men vart går gränsen då min frihet att inskränka din frihet inte längre gör min frihet "frihetlig"? (Och låt oss betänka att vi inte kan svara denna fråga genom att säga att den slutar vara frihetlig när den inskränker någon annans frihet (förutsatt att vi inte antar att frihet inte existerar), då vi aldrig kan göra något som inte inskränker någons frihet om vi inte är ensamma i universum, för att dra det till sin spetts: mitt val att bära byxor berövar min omgivning friheten att se mina håriga ben)

Jag har friheten att snacka skit om dig, du har friheten att mörda mig och polisen har friheten att låsa in dig. Då har du friheten att läsa böcker.
Därför tycker jag att frihet är subjektivt, annars hade jag haft friheten att flyga eller krossa jorden mellan mina fingrar.