2011-01-28, 23:15
Medlem
Underjordisks avatar
Hej, jag är förmodligen dum i huvudet men när jag räknar så får jag det till att om jag jämkar så kommer jag att tjäna cirka 7000 totalt..

Jag kommer med sommarjobb + lite annat att tjäna cirka 80.000 kr i år (samma som förra året). Det innebär att jag ska betala ca 11 % i skatt totalt. (källa) dvs en nettolön på 71200

Men om jag struntar i att jämka (vilket jag gjorde året innan förra) så kommer jag alltså att betala 33 % skatt,
dvs en nettolön i år på 53600
+ det jag får tillbaka på skatten som jag antar ligger på runt 10 000

Alltså 63600 totalt. Eller är det så att de kommer ge mig 17600 tillbaka på skatten? Är det ens möjligt? Sist fick jag runt 8000 och har aldrig hört om någon som fått mer tillbaka.
Citera
2011-01-28, 23:45
Medlem
Jämkning är en ändrad beräkning av skatten, d v s den skulle hur som helst komma dig till del när den slutliga skatten fastställts.
Citera
2011-01-29, 00:17
Medlem
Underjordisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Jämkning är en ändrad beräkning av skatten, d v s den skulle hur som helst komma dig till del när den slutliga skatten fastställts.

Ja, jag vet vad jämkning är men tycker bara det låter orimligt att jag ska få tillbaka ca 17 000 på skatten nästa år om jag inte gör någonting eller är det helt normalt?
Citera
2011-01-29, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underjordisk
Ja, jag vet vad jämkning är men tycker bara det låter orimligt att jag ska få tillbaka ca 17 000 på skatten nästa år om jag inte gör någonting eller är det helt normalt?

Varför skulle det vara orimligt att du får tillbaka mellanskillnaden av du skulle ha betalat vid jämkning och vad du faktiskt betalar in om du inte jämkar?

Om du inte lämnar in skattsedel på rätt skattesats antar arbetsgivaren att du ska skatta vad en inkomsttagare gör "normalt", men då du bara jobbar i liten omfattning så kommer grundavdraget att göra att du inte skattar alls för en stor andel av din inkomst. Om de summor du angett stämmer har jag ingen aning om, men sådan är principen och vad du väljer att göra spelar ingen roll i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in