Hallojjjj i stugan

, finns säkert en hel del sådana här trådar, men jag vill helst ha svar ur min situation.
Jag har under en tid sparat ihop 200.000 kr, dessa pengar har jag kontant. Pengarna är helt vita, jag har
varje månad tagit ut en del från min bank och placerat dom under kudden, i hopp om att dom ska "föröka" sig, men icke sa nicke.
Min tanke är nu att placera dessa pengar i en bank, tanken är swedbank. Jag skulle vilja placera pengarna i någon sorts lågrisk fond, där pengarna sakta växer medans jag fortfarande fyller på.
FRÅGA!
1: jag vet att bankerna kommer ha en hel del frågor om vart jag fått pengarna från, kan jag då be dom kolla mina kontouttag? räcker det som bevis.
2: Hur säker är en "lågrisk" fond, och hur mycket ökar pengarna?, några exempel på lågriskfonder?.
3: Ponera att jag med kortvarsel behöver 100.000 kr från mina pengar, är det bara plocka ut dom?, eller är dom på något sätt låsta så att jag inte kan plocka ut dom när jag känner för det?.
4: Varje månad vill jag överföra en viss summa till mina pengar, fungerar det som helt vanlig banköverföring, om nu dom andra pengarna finns i fonder?..
Jag ber om ursäkt i förhand, ni lär såga mig totalt. Men för mig som är helt och hållet bakom flötet i allt vad bank innebär är detta ingen självklarhet.
Tack för svar på förhand
MVH
Locs!