• 1
  • 2
2011-01-28, 22:01
Medlem
Locss avatar
Hallojjjj i stugan, finns säkert en hel del sådana här trådar, men jag vill helst ha svar ur min situation.

Jag har under en tid sparat ihop 200.000 kr, dessa pengar har jag kontant. Pengarna är helt vita, jag har
varje månad tagit ut en del från min bank och placerat dom under kudden, i hopp om att dom ska "föröka" sig, men icke sa nicke.

Min tanke är nu att placera dessa pengar i en bank, tanken är swedbank. Jag skulle vilja placera pengarna i någon sorts lågrisk fond, där pengarna sakta växer medans jag fortfarande fyller på.

FRÅGA!

1: jag vet att bankerna kommer ha en hel del frågor om vart jag fått pengarna från, kan jag då be dom kolla mina kontouttag? räcker det som bevis.

2: Hur säker är en "lågrisk" fond, och hur mycket ökar pengarna?, några exempel på lågriskfonder?.

3: Ponera att jag med kortvarsel behöver 100.000 kr från mina pengar, är det bara plocka ut dom?, eller är dom på något sätt låsta så att jag inte kan plocka ut dom när jag känner för det?.

4: Varje månad vill jag överföra en viss summa till mina pengar, fungerar det som helt vanlig banköverföring, om nu dom andra pengarna finns i fonder?..

Jag ber om ursäkt i förhand, ni lär såga mig totalt. Men för mig som är helt och hållet bakom flötet i allt vad bank innebär är detta ingen självklarhet.

Tack för svar på förhand

MVH
Locs!
Citera
2011-01-28, 22:06
Medlem
1. De lär inte ta emot dem över disk, hör med banken innan vad som behövs. I värsta fall får du leva av dina kontanter och låta lönepengarna växa orörda på kontot tills du förbrukat 200'.

2. Vill du vara säker på att inte förlora pengarna kan du stoppa in dem på ett bankkonto med viss bindningstid. Finns flera olika banker med olika räntesatser beroende på hur länge du kan tänka dig att binda pengarnsa. Tänk på att pengarna skall skyddas av "insättningsgarantin" från staten. Dock, går banken i konkurs kan det ta ett tag att få garantipengarna. En fond är inte säker, bara mer eller mindre riskfylld. Går börsen ner går fonden ned. Räntefonder anses mer säkra, men nu när räntorna är på väg upp går räntebärande papper ned i värde.

3. Tar ofta ett par dagar att få ut pengarna ur en fond, men det finns nog fonder där du kan få dem direkt kanske om banken har ordnat med något för sina kunder.

Kan du inte få in pengarna på banken kanske du kan köpa guld, dvs om sådana butiker tar emot kontanter. Eller en bil du sedan säljer och får kvitto på, då kan banken ta emot pengarna från försäljningen om du visar upp dokumentation.
Senast redigerad av usernamet 2011-01-28 kl. 22:12.
Citera
2011-01-28, 22:15
Medlem
hacke169s avatar
vill du undvika nyfikna frågor från banken skulle jag råda dig att sätta in pengarna i omgångar, alternativt i olika banker.
Citera
2011-01-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
vill du undvika nyfikna frågor från banken skulle jag råda dig att sätta in pengarna i omgångar, alternativt i olika banker.

Funkar det här verkligen? Visst slipper man eventuellt frågor vid själva insättningen men den riktiga "faran" är väll skatteverket? Får inte dom någon sorts aggregerad slutsumma?
Citera
2011-01-28, 22:59
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
Det här fungerar inte utan kommer upptäckas och enbart ställa till problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Locs
Jag har under en tid sparat ihop 200.000 kr, dessa pengar har jag kontant. Pengarna är helt vita, jag har
varje månad tagit ut en del från min bank och placerat dom under kudden, i hopp om att dom ska "föröka" sig, men icke sa nicke.

1: jag vet att bankerna kommer ha en hel del frågor om vart jag fått pengarna från, kan jag då be dom kolla mina kontouttag? räcker det som bevis.
Om det är som du faktiskt påstår kommer det troligen att räcka men du bör förbereda kontoutdrag själv och ringa och prata med banken innan.
Citera
2011-01-28, 23:48
Medlem
Danro80s avatar
Grattis!! du har just lyckats göra dina vita pengar svarta =)

Mitt tips till dig är att du lever på existensminimum under något/några år..

Alltså du plockar i princip inte ut någonting från din lön utan lever på dina kontanter.
Citera
2011-01-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Grattis!! du har just lyckats göra dina vita pengar svarta =)

Mitt tips till dig är att du lever på existensminimum under något/några år..

Alltså du plockar i princip inte ut någonting från din lön utan lever på dina kontanter.

...och därmed riskera att skatteverket börjar undra varför du inte behöver använda lönen? Ett snack med banken är nog det bästa i detta läget, medtag kontoutdrag och ett glatt humör!
Citera
2011-01-29, 00:05
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
...och därmed riskera att skatteverket börjar undra varför du inte behöver använda lönen? Ett snack med banken är nog det bästa i detta läget, medtag kontoutdrag och ett glatt humör!

Leva på existensminimum skrev jag...

Exempel:
ts använder 10000kr i månaden till nöjen, middagar, resor, elektronik, kläder.
istället för att plocka dom här pengarna ifrån sitt lönekonto så tar han 10000:- ifrån sina kontanter och sparar istället pengarna från lönen.. Du tror väl inte att skatteverket börjar snoka i det i ett sånt läge!?

Sen kan även ts gå in på banken och sätta in ett mindre belopp någon gång då och då.
Exempelvis så kan han ju ha sålt av lite prylar och vill sätta in pengarna för detta.
Citera
2011-01-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80

Sen kan även ts gå in på banken och sätta in ett mindre belopp någon gång då och då.
Exempelvis så kan han ju ha sålt av lite prylar och vill sätta in pengarna för detta.
Alternativt säger han precis som det är till banken, pengarna är ju vita.
Citera
2011-01-29, 15:28
Medlem
toby79s avatar
TS:
Först pratar du med banken om ditt problem. Klä dig inte i luva och dölj dig inte för kamerorna. Dvs, uppträd som vanligt folk. Samtalet med banken kommer säkert att gå bra. Har du tillgång till internetbank eller uttagsslipar har du med dig dessa som "bevis" De bevisar egentligen inget mer än att du tagit ut pengar, men det är ändå något. Banken kan se hur du använt ditt konto om de vill.

Skulle banken inte gå med på att flytta in pengarna öppnar du ändå ett konto där du sätter in lite pengar i taget samt lever på dina kuddpengar.
Vill du känna mer trygghet föreslår jag att du investerar i ett brandsäkert kassaskåp så är dina pengar skyddade mer än i kudden.

200 000 kr är inte så farligt mycket om det verkligen är så att pengarna är vita. Mönstret på sparandet syns om man tittar bakåt. Är pengarna inte vita blir det svårare då de måste komma från någonstans och det kommer göra att mönstret inte stämmer.

Hur länge har du sparat i kudden, hur mycket tjänar du, vilka kostnader har du? Har du koll på det och kan stapla upp all fakta så har du pengarna på kontot.

När det gäller sparandet på kontot så finns det olika sätt, kolla runt lite på alternativen och välj det som passar bäst för dig.
Pengarna är inte låsta om man inte avtalat om det eller valt sådan sparform. Däremot kan man inte alltid bara gå till banken och plocka ut utan att förvarna.
Citera
2011-01-29, 17:57
Medlem
Locss avatar
Tack för svaren har varit till stor hjälp, jag ska boka tid med banken på måndag, får se vad dom säger då. Fan tycker det är så jävla tråkigt att inte kunna ha kontakter som på den gamla tiden, nu blir man istället tagen för en kriminell jävel så fort man har lite kontanter.
Citera
2011-01-29, 20:11
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locs
Tack för svaren har varit till stor hjälp, jag ska boka tid med banken på måndag, får se vad dom säger då. Fan tycker det är så jävla tråkigt att inte kunna ha kontakter som på den gamla tiden, nu blir man istället tagen för en kriminell jävel så fort man har lite kontanter.

Jag tycker du ska ta och omvärdera dina tankar lite, i ditt läge så finns det INGEN fördel att ha kontanta pengar. För varje år som pengarna ligger i madrassen så blir dom mindre värda pga inflation.
Jag tycker du ska ta och kika på ett räntekonto med insättningsgaranti. Insättningsgarantin gäller upp till strax över 900.000:- (100.000Euro)

Exempelvis Marginalen: http://www.marginalen.se/Privatbank/Spara/Sparkonto/
Här har du för närvarande 2,20% ränta och inga avgifter och fria uttag. Marginalen brukar om man kikar över några år ligga bland dom bättre räntorna. I högkonjunktur brukar deras ränta ligga runt 5%

Sen kan du ju naturligtvis ha en 20.000kr liggandes i kontanter om du skulle behöva pengar samma dag.
Senast redigerad av Danro80 2011-01-29 kl. 20:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in