• 1
  • 2
2011-01-28, 21:40
Medlem
fags avatar
Hej!

Jag undrar lite vad ni kunnande tycker att man ska luta sig åt för håll;

Är en SSD på 256 GB eller liknande värt sitt pris? Eller ska man satsa på en 120..?

Jag vill ju samtidigt kunna ha någonting på datorn, då den ändå kommer följa med hit och dit på diverse resor och jag inte alltid vill behöva använda en extern hårddisk.

Jag är i New York just nu så har ju tillgång till lite billigare prylar på sina håll - men vet inte riktigt vad jag ska välja. Har ni några råd?

Thx!
Citera
2011-01-28, 21:51
Medlem
Jag är i samma situation och funderar på att uppgradera min macbook med en Corsair Force Series F240 (240GB). Den verkar vara den mest prisvärda disken i den storleken och verkar också hyffsad i termer av hastighet. Dock har jag inte hört något om hur den spelar med mac.
Citera
2011-01-28, 21:54
Medlem
fags avatar
Glömde nämna att jag även tänkt på en 160gb... Det kan ju vara det bästa alternativet.

Är det tillräckligt för en hel del musik (som man alltid vill ha på datorn), alla Adobe-programmen, ett par filmer?

Jag har hört att några haft problem med att deras SSD-diskar blir slöa om de blir för fyllda. Stämmer detta?
Citera
2011-01-28, 21:58
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fag
Jag har hört att några haft problem med att deras SSD-diskar blir slöa om de blir för fyllda. Stämmer detta?
Inte om du har en lite nyare SSD och OS X. edit: Oj, tänkte fel. Om de blir för fyllda har jag ingen koll på, trodde du menade att de blir slöare med tiden..

Mitt tips är OWC's egna SSD's:
http://eshop.macsales.com/shop/inter..._SSD_Sandforce
240GB för ~3000kr.

Har du möjlighet att beställa till någon adress nu när du är i USA, så slipper du också frakt/tull/skatt, då OWC befinner sig i USA.
Senast redigerad av Snöj 2011-01-28 kl. 22:00.
Citera
2011-01-28, 22:09
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Inte om du har en lite nyare SSD och OS X. edit: Oj, tänkte fel. Om de blir för fyllda har jag ingen koll på, trodde du menade att de blir slöare med tiden..

Mitt tips är OWC's egna SSD's:
http://eshop.macsales.com/shop/inter..._SSD_Sandforce
240GB för ~3000kr.

Har du möjlighet att beställa till någon adress nu när du är i USA, så slipper du också frakt/tull/skatt, då OWC befinner sig i USA.
Är tyvärr inte här så himla länge till. Skulle tänkt på detta tidigare, .

Men ska kika om dessa finns i någon fysisk butik!

Tack.

Någon som har koll på utrymme vs. slöhet?
Citera
2011-01-29, 00:55
Medlem
PeteDandys avatar
Köpte en Kingston SSDNow V-Series 128GB till min MBP 1st gen C2D. Funkar grymt, den är snabb som fan.
Citera
2011-01-29, 01:01
Medlem
bjornenws avatar
Detta är ju vad man vill ha :

http://www.sweclockers.com/nyhet/134...yte-per-sekund
Citera
2011-01-29, 02:14
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornenw
Detta är ju vad man vill ha :

http://www.sweclockers.com/nyhet/134...yte-per-sekund
Fast TS dator är en MBP = inga PCI Express slottar.
Citera
2011-01-29, 20:25
Medlem
aegs avatar
Nu har jag bara 13" MBPn men jag stoppade in en OCZ Vertex 2 på 120Gb i min för ett tag sedan och det blev en jävla fart på datorn.

Just den hårddisken ska tydligen vara lite problematisk att använda till 13" MBPn eftersom den kan hänga sig om man väcker datorn från Hibernation, men eftersom jag stängt av den funktionen för att spara hårddiskplats är detta inget problem. Problemet ska tydligen inte finnas på 15" och en firmware uppdatering ska komma som löser problemet på de drabbade modellerna.
Citera
2011-01-30, 01:03
Medlem
Icashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj

Brukar inte vara några problem att få företag att stämpla varor som auktionsgods, vilket är tullfritt, fakturan/kvittot ber du dem skicka via mail
Citera
2011-01-30, 01:18
Medlem
PeteDandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icash
Brukar inte vara några problem att få företag att stämpla varor som auktionsgods, vilket är tullfritt, fakturan/kvittot ber du dem skicka via mail

Vad innerbär att avsändaren stämplar varor som auktionsgods?
Citera
2011-01-30, 19:55
Medlem
Pvt.Pyles avatar
Intel har ju också en intressant modell X-25 upp till 160 gb. Har även kampanj på Dustin just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in